واشنگتن‌پست در گزارشی به تحلیل نقش معاون رئیس‌جمهور آمریکا در روابط این کشور با متحدان اروپایی‌اش پرداخت.

واشنگتن‌پست: آیا مایک پنس نقش رئیس‌جمهور در سایه را ایفا خواهد کرد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، واشنگتن پست در مطلبی نوشت: دیپلمات‌ها و سران کشورهای اروپایی سوال مهمی را در رابطه با «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا که اوایل هفته جاری به مونیخ سفر کرد مطرح کردند: آیا پنس را می‌توان یک "رئیس‌جمهور در سایه" دانست یا او فقط یک سایه است؟

پیام سفر پنس به مونیخ روشن بود؛ او قصد داشت به متحدان اروپایی کشورش اطمینان دهد علی‌رغم آنچه ترامپ می‌گوید آمریکا به تعهداتش در قبال امنیت اروپا و پیمان تاریخی ترنس-آتلانتیک پایبند است.

با اینکه پنس در این جلسه بارها تأکید کرد که به نمایندگی از ترامپ سخن می‌گوید اما این دو مرد تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند. پنس تلاش کرد کشورهای اروپایی را با سخنانش آرام کند. وی در این جلسه گفت آمریکا پس از جنگ سرد هرگز دست از حمایت کشورهای اروپایی برنداشته است. این در حالیست که دونالد ترامپ –رئیس‌جمهور آمریکا- روز شنبه تنها چند ساعت پس از سخنرانی پنس در مونیخ در کمپینی در فلوریدا باز هم از ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) انتقاد کرد. وی حتی با اشاره اشتباه به یک واقعه‌ی تروریستی که در سوئد رخ نداده بود باعث رنجش این متحد اروپایی شد.

در واقع پنس به اروپا سفر کرد تا کشورهایی که از «منسوخ» خوانده شدن ناتو از سوی ترامپ احساس خطر کرده بودند را آرام کند. در این سفر، این سوال برای دیپلمات‌ها، بروکرات‌ها و سران خارجی که سخنان پنس را تا حدودی دلگرم‌کننده می‌دانستند مطرح شد که آیا او می‌تواند بر جزئیات مسائل سیاسی که رئیس‌جمهور تمایلی به ورود به آنها ندارد، تمرکز کند؟

مایکل فلین –مشاور امنیت ملی ترامپ - با ارائه جزئیات ناقص درباره تماس تلفنی‌اش با سفیر روسیه، پنس را گمراه کرد و همین موضوع دو هفته‌ی پر از ابهام و فشار را برای معاون رئیس‌جمهور در پی داشت. در حال حاضر، بیشتر کشورها در تلاشند تا بفهمند پنس واقعا از طرف ترامپ حرف می‌زند یا نه. هرچند ترامپ با یک پیام توییتری می‌تواند تلاش‌های پنس برای برقراری آرامش را به باد دهد! البته این تردید فقط درمورد پنس مطرح نشده است؛ اکثر اعضای ارشد دولت ترامپ حرفی را می‌زنند که کاملاً در تضاد با حرف‌های رئیس‌جمهور است.

در حالیکه اعضای کابینه ترامپ از راه حل دو دولت برای رفع مشکل فلسطین و رژیم‌صهیونیستی یا از همکاری با ناتو حمایت می‌کنند و حتی مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تایید می‌کنند؛ ترامپ در سخنانش خلاف این مسائل را عنوان می‌کند!

کاملاً مشخص است سران کشورهای جهان برای حفظ نظم کنونی به مایک پنس چشم دوخته‌اند. اما همه آنها می‌گویند نمی‌دانند چگونه حرف‌های متناقض ترامپ و معاونش را در کنار هم قرار دهند و نگرانند نتوانند این شکاف را پر کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار