دبیر علمی همایش مقام ادبی اصفهان گفت: همه جغرافیای ایران مانند اصفهان برای ادبیات این کشور تلاش کردند اما باید تلاش کنیم تا نقش این عناصر و اجزا را برای مردم تبیین کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید علی‌اصغر میرباقری فرد  امروز در نخستین همایش علمی مقام ادبی اصفهان اظهار کرد: میراث ادب فارسی یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگ ملی و اسلامی ایران است و اگر ارکانی برای این فرهنگ اسلامی در نظر بگیریم، میراث فرهنگی شاعر نقش مهمی را در آن ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان اصفهان پیشنهاد شد تا همایش مقام ادبی اصفهان برگزار شود، افزود: این موضوع در دانشگاه اصفهان مطرح شد و قرار شد تا این همایش با رویکردی کاملاً علمی برگزار شود و اهدافی برای آن در نظر گرفته شد.

دبیر علمی همایش مقام ادبی اصفهان با بیان اینکه برای این همایش اهداف بلندی پیش‌بینی شده که امیدواریم همه این اهداف محقق شود، تصریح کرد: در مجموعه برنامه‌هایی که با عنوان این برنامه پیش رو داریم، فعالیت‌های مهمی گنجانده شده است.

وی با اشاره به اینکه این همایش علمی است و حاشیه‌های غیرعلمی نباید در آن وجود داشته باشد، تأکید کرد: اعتقاد داریم که میراث بزرگ ادبی داریم که این میراث مجموعه اجزا و عناصر مختلف دارد.

میرباقری فرد با بیان اینکه میراث بزرگ ادبی ایران و به خصوص اصفهان گران‌مایه هستند، ادامه داد: همه جغرافیای ایران مانند اصفهان برای ادبیات این کشور تلاش کردند اما باید تلاش کنیم تا نقش این عناصر و اجزا را برای مردم تبیین کنیم.

وی اضافه کرد: در این همایش قرار بر این است که ببینیم اصفهان به عنوان یک پایگاه فرهنگی و علمی، چه نقشی در شکل‌گیری میراث ادبی و فارسی ایران بر عهده داشته است.

دبیر علمی همایش مقام ادبی اصفهان با بیان اینکه به دبیرخانه این همایش پیشنهاد شده تا حتماً به ادبیات عرب هم توجه ویژه‌ای شود، خاطرنشان کرد: به طور کلی تمرکز این همایش عمدتاً بر روی ادبیات فارسی است؛ وقتی ما بررسی می‌کنیم از پیش از قرن 6 هجری اصفهان نقش مؤثرتری پیدا می‌کنند و شاعرانی مانند عبدالرزاق نقش‌هایی را ایفا کردند.

وی ادامه داد: تا قرن دهم هجری که آغاز دوره حکومت صفوی است اصفهان نقش بی‌بدیلی را در به وجود آوردن و حفظ ادبیات فارسی ایفا کرده که انجمن‌های ادبی اصفهان در آن زمان تأثیر بسیار مستقیمی برای ادبیات فارسی داشتند.

میرباقری فرد در ادامه با بیان اینکه در دوره معاصر حتماً باید نقش ادبیات را پررنگ ببینم، عنوان کرد: این همایش در نظر دارد تا با برنامه‌ریزی‌های علمی به حوزه شعر و نثر فارسی توجه ویژه‌ای شود.

وی اظهار کرد: این همایش را انجمن آثار و مفاخر استان و کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و دانشگاه اصفهان که یکی از برگزارکنندگان اصلی این برنامه است، برگزار کرده‌اند.

دبیر علمی همایش مقام ادبی اصفهان خاطرنشان کرد: شناخت و تبیین ابعاد تاریخی، جغرافیایی و خواستگاه‌های ادبیات اصفهان، بررسی آثار و بزرگداشت چهره‌ها، بررسی و معرفی آثار نظم و نثر در حوزه ادبیات اصفهان، بازشناسی نقش ادبیات اصفهان و جایگاه آن در ادبیات معاصر و احیای یادمان‌های مکتوب نظم و نثر این حوزه ادبی از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

وی در پایان ابراز کرد: هم‌چنین قرار است تا در این سلسله نشست‌های این همایش که ادامه خواهند داشت، کتاب‌هایی پیرامون ادبیات فارسی ایران به خصوص شاعران استان اصفهان مانند عبدالرزاق توسط انتشارات همین همایش، منتشر شوند.




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.