روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی به بررسی تصمیم احتمالی کاخ سفید برای فروش هواپیماهای اف شانزده به بحرین پرداخت.

نگرانی‌ها از تصمیم احتمالی کاخ سفید برای فروش هواپیماهای اف شانزده به بحرین
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت: رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه بررسی صلاحیت خود در مجلس سنا گفته بود:«زمانی که پای حقوق بشر به میان بیاید، ارزش های ما، منافع ما هستند» ولی یکی از نخستین اقدامات وزارتخانه وی ممکن است صرف‌نظر کردن از این موضع در خصوص کشور کوچک ولی راهبردی بحرین باشد.

نگرانی زیادی در کنگره آمریکا و گروه های مدافع حقوق بشر وجود دارد که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور در حال برنامه ریزی برای موافقت با فروش هواپیماهای اف شانزده به ارزش چند میلیارد دلار به بحرین بدون هیچ شرطی باشد. دولت اوباما فروش این هواپیماهای جنگی را به اجرای اصلاحاتی در بحرین منوط کرده بود.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: «امیدوارم توافق با بحرین بدون هیج محدودیتی آغاز شود. من فکر می کنم این اتفاق خیلی زود بیفتد.»

در صورت تصویب فروش این هواپیماهای جنگی در سنا، این توافق، پاداشی به یک کشور پادشاهی خواهد بود که جمعیت اکثرا شیعه خود را سرکوب کرده و درخواست های واشنگتن را مبنی بر در پیش گرفتن خویشتنداری، نادیده گرفته است.

کورکر افزود: «این نوع شرط تعیین کردن برای حفظ همکاری امنیتی و در نهایت، رسیدگی به موضوعات حقوق بشر، بی سابقه است و سازنده نیست. راه‌های موثر بیشتری برای درخواست ایجاد تغییرات در سیاست های یک کشور شریک وجود دارد.»

اما نمایندگان دیگر مجلس آمریکا، دیدگاهی متفاوت درباره این موضوع دارند. سناتور ران ویدِن هفته گذشته با ارسال نامه ای به ترامپ با فروش هواپیماهای اف شانزده به بحرین مخالفت کرد.

ویدن گفت: «بعضی افراد می گویند که روابط نزدیک آمریکا با بحرین باید موجب چشم پوشی از بدتر شدن نقض حقوق بشر در این کشور شود. من و بسیاری افراد دیگر قاطعانه این استدلال را رد می کنیم و بر این باوریم آمریکا موظف است به  دوستان و شرکای خود برای حمایت از حقوق اساسی بشر و حاکمیت قانون فشار بیاورد.»

ویدن می خواهد بداند که آیا مقامات کاخ سفید یا وزارت امور خارجه با  «اداره دموکراسی، حقوق بشر و کار» در مورد وضعیت حقوق بشر در بحرین و همچنین اینکه فروش این هواپیماها چگونه به امنیت ملی آمریکا کمک می کند مشورت کرده اند.

تام مالینوسکی که در پایان دولت اوباما به عنوان رئیس این اداره خدمت کرده است گفت مسئله بحرین نشان می دهد اگر دولت ترامپ به مسئله حقوق بشر رسیدگی نکند، کنگره به این موضوع می پردازد.

وی افزود: «در اینجا نخستین آزمون جمهوریخواهان مطرح است که همیشه گفته اند همچنان بر موضوع حقوق بشر در سراسر جهان تاکید دارند.»

گزینه ها برای کنگره محدود است. علاوه بر ویدن، سناتور مارکو روبیو  نیز به صراحت در مورد نیاز به اجرای اصلاحات در بحرین سخن گفته است. این افراد ممکن است در مخالفت با فروش هواپیماهای اف شانزده به بحرین، قطعنامه ای را در کنگره مطرح کنند ولی تلاش های مشابه در گذشته موفق نبوده اند.

بدون اقدام کنگره، فشارهای دوجانبه خصوصی در خصوص دولت بحرین بعید است موثر واقع شوند.

اجرای شرایطی که اوباما ماه سپتامبر توافق فروش هواپیما به بحرین را به آنها منوط کرد، آسان بودند. این شرایط عبارت بودند از: آزادی نبیل رجب، فعال حقوق بشر که به سبب نوشتن توئیت و نوشتن مقاله ای در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به چند سال زندان محکوم شده است.

در حالی که بحرین یک متحد مهم غیر عضو ناتو برای آمریکا و میزبان ناوگان پنجم  نیروی دریایی این کشور است، ثبات و امنیت آن به نفع امنیت ملی آمریکاست. اما اگر دولت بحرین اجازه مخالفت سیاسی و حقوق اساسی بشر را ندهد،این دو هدف در دراز مدت همراه با ارزش ها و منافع آمریکا در منطقه تضعیف خواهند شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار