کم فروشی اینترنت ؛ اتمام زود هنگام بسته های اینترنتی یا به عبارتی حجم خوری اینترنت، مسئله ای است که مشترکان اینترنت سال هاست با آن دست به گریبان اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این موضوع پیشتر در اینترنت ثابت (ADSL) مطرح بود،اما ازحدود بیش از یک سال پیش و با عرضه  اینترنت پرسرعت نسل 3 و 4 موبایل توسط اپراتور ها گسترش بیشتری پیدا کرده به طوری که  در مقاطع زمانی مختلف، صدای اعتراض کاربران را بلند کرده است.

 این انتقاد ها اگر چه بارها از سوی نهادهایی چون سازمان حمایت از مصرف کنندگان یا مجلس نیز مطرح شده،اما اصولا نه تنها پاسخ در خوری از سوی مسئولان ذی ربط  در این باره  داده نشده، بلکه این موضوع بارها از سوی مسئولان وزارت ICTتکذیب شده است و در مواردی هم که وعده هایی مبنی بر نظارت و بررسی عملکرد اپراتورهای موبایل و اینترنت درخصوص کم فروشی اینترنت از سوی مسئولان مطرح شده ، کاربران هیچگاه شاهد حل این مشکل  نبوده اند .براین اساس یکی از شکایت های متداولی که همواره کاربران مطرح می کنند و در شبکه های اجتماعی نیز فراوان  طرح می شود،انتقاد از پایان زود هنگام بسته های اینترنتی و شفاف نبودن اپراتورها در عرضه  این بسته ها وبه تبع آن هزینه های اضافه ای است که با این رویه غیر شفاف به کاربران تحمیل می شود .
 
این مشکل درباره مشترکان  هر 3اپراتور وجود دارد  و اغلب مسئولان اپراتورها، دلایلی از جمله ارتقای شبکه، افزایش سرعت اینترنت و بی اطلاعی مشترکان وبه روز رسانی نرم افزار های کاربردی موجود در گوشی های همراه هوشمند را برای این موضوع اعلام می‌کنند .با این حال بسیاری از مشترکان موبایل می‌گویند در حالی که میزان مصرف اینترنت موبایل شان نسبت به قبل تغییر محسوسی نداشته، اما حجم بسته‌های اینترنت آن ها در زمان کوتاه‌تری به پایان می‌رسد. این مشترکان که به طورعمده جزو مشترکان کم مصرف هستند، عنوان کرده اندکه با فعال سازی  بسته اینترنتی با حجم های مختلف ، به عنوان مثال بسته ماهانه یک گیگ، در حالی که اضافه مصرف چندانی نداشته اند و تغییر زیادی در مصرف‌شان ایجاد نشده ،  بسته مصرفی پیش ازموعدتعیین شده به پایان رسیده است. این در حالی است که با توجه به  اتمام حجم روزانه،  به طور خودکار حجم شبانه بسته نیز از بین خواهد رفت . با توجه به وجود این مسئله که شبهه حجم خوری اینترنت را تقویت می کند، مشترکان ناچارند در یک ماه چندین نوبت نسبت به خرید بسته جدید اقدام کنند و این یعنی تحمیل هزینه اضافه به مشترکان !
 
پاسخ مسئولان به منتقدان کم‌فروشی اینترنت
 

مسئولان وزارت ارتباطات وسازمان تنظیم مقررات بارهاوبارها درباره موضوع کم فروشی اینترنت از سوی کاربران وخبرنگاران مورد سوال قرار گرفته اند، اما متاسفانه این موضوع هیچ گاه پاسخ روشن ودقیقی را در پی نداشته است. از جمله این موارد می توان به واکنش وزیر ارتباطات به  اظهارات اخیر رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان درباره احتمال کم‌فروشی اینترنت و تقلب اپراتورهای موبایل  اشاره کرد که واعظی در پاسخ به این اظهارات می گوید: "نمی‌دانم که ایشان این اطلاعات را از کجا آورده‌اند اما به نظر می‌رسد این صحبت‌ها از جانب هر فردی که مطرح شده، بدون مطالعه صورت گرفته است."
 
 واعظی در عین حال تاکید می کند : تنها جایی که  می تواند بررسی کند آیا اپراتورها کم‌فروشی می‌کنند یا خیر، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات است که این سازمان حتی نرم‌افزاری به منظور بررسی در لحظه حجم مصرفی مشترکان طراحی کرده و برای استفاده کاربران روی سایت خود قرار داده است، بنابراین آن هایی که می‌گویند کم‌فروشی صورت می‌گیرد باید به این نکته توجه داشته باشند که در گذشته مشترکان چند عکس و یا مطلب مکتوب را دانلود می‌کردند و حجم اینترنت آن ها برای مدت بیشتری دوام می‌آورد، اما اکنون زمانی که 3 تا 4فایل ویدئویی دانلود می‌شود، چند برابر فایل‌های عکس و مکتوب حجم مصرف می‌شود.
 
وی در عین حال می گوید : راهکار در این حوزه آن است که آگاهی مردم افزایش یابد اما با این وجود، اگر همچنان مشترکی احساس مشکل کرد، سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات آمادگی رسیدگی فوری به این موضوع را دارد.
 
 وی پیشتر  ضمن دفاع تمام قد از اپراتورها تاکید کرده بود که " درآمدهای اپراتورهای تلفن همراه به گونه‌ای است که آن ها هیچ احتیاجی به انجام چنین اموری نداشته و درآمدشان به مراتب بیش از آن است که بخواهند برای چندهزار تومان پول بسته اینترنتی، اعتبار خود را زیر سوال ببرند".
 
معاون سازمان تنظیم مقررات نیز بارها درواکنش به نارضایتی کاربران اینترنت از اتمام زودهنگام بسته های اینترنتی که به «گیگ خوری» و یا «حجم خوری» تعبیر می شود، این موضوع  را رد کرده است ومی گوید : تاکنون هیچ موردی مبنی بر کم فروشی و «گیگ خوری» اینترنت گزارش نشده  است . وی تصریح می کند : این موضوع را در برخی رسانه ها می شنویم  و چنان چه این ادعا به صورت مصداقی به ما اعلام شود، آن را پیگیری و تخلف اپراتور را گزارش می کنیم اما براساس مستندات و پیگیری های رگولاتوری، تاکنون با موضوع کم فروشی و حجم خوری اینترنت مواجه نشده ایم و سیستم های نظارتی ما نشان می دهد اپراتورهای اینترنت و موبایل به میزان حجم اینترنتی که به مشترک می فروشند، سرویس ارائه می‌دهند و حجمی خورده نمی‌شود و کم فروشی اتفاق نمی افتد.
 
مشکلی که با ترابرد پذیری هم حل نمی شود !

 
زمانی که طرح ترابرد پذیری شماره همراه  (Mobile Number Portability) اجرایی شد ،این وعده به  مشترکان تلفن همراه داده  شد که به واسطه آن ؛ این  امکان  را خواهند داشت که  در صورت بهره مند نبودن از سرویس مناسب یک اپراتور در زمینه مکالمه  یا اینترنت و... ، بدون نیاز به تغییر شماره‌ بتوانند اپراتور موبایل خود را  تغییر دهند و به شبکه اپراتور دیگری که خدمات و سرویس بهتری ارائه می دهد، کوچ کنند اما ظاهرا در مورد کم فروشی اینترنت این مسئله با ترابرد پذیری هم حل نمی شود ! چرا که در حال حاضر هر 3 اپراتور موبایل کشور متهم به کم فروشی اینترنت وحجم خوری هستند.
 
با این حال  وزیر ارتباطات در توصیه به کاربران،  آن ها را به استفاده از طرح ترابردپذیری، دعوت می کند .  او چندی پیش درحاشیه نمایشگاه مطبوعات ودر نشست خبری با خبرنگاران در واکنش به  گلایه کاربران از کم‌فروشی اینترنت اپراتورهای موبایل و اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنت،  در عین حال که به صراحت اعلام کرد : " هیچ‌گونه کم‌فروشی از سوی اپراتورها صورت نمی‌گیرد"، گفت : "با این وجود چنان چه مشترکی احساس می‌کند این کم‌فروشی صورت گرفته و یا بسته اینترنتی‌اش زودتر از موعد مقرر به اتمام رسیده، ما این راه‌حل را برای آن ها گذاشته‌ایم که از طریق طرح ترابردپذیری، اپراتور خود را تغییر دهند." وی تأکید کرد: بدون‌شک چنان چه گزارشی در سامانه شکایت وزارت ارتباطات (۱۹۵) به ما اعلام شود، به طور جدی آن را بررسی و در صورت اثبات، با آن برخورد خواهیم کرد. از سوی دیگر نرم‌افزاری طراحی شده که به کاربران امکان می‌دهد بدانند چه میزان پهنای باند استفاده کرده‌اند، ما این سامانه را در دسترس تمامی کاربران قرار داده‌ایم تا میزان مصرف خود را از این طریق، به روز چک کنند.
 
تشکیل کمیته‌ای برای بررسی موضوع حجم خوری اینترنت

 
به هر ترتیب به دنبال تداوم اعتراض های مشترکان در خصوص کم فروشی اینترنت، سرانجام به نظر می رسدصدای اعتراض کاربران شنیده شده است ؛چرا که وزیر ارتباطات به تازگی درصفحه  اینستاگرام خود با اعلام خبر تشکیل کمیته‌ای برای بررسی موضوع حجم خوری اینترنت، قول بررسی این موضوع را به کاربران داده است  .
 
در مضمون توضیح وزیر به کاربران آمده است : «با توجه به مطالبی که شما دوستان در مورد وضعیت حجم اینترنت اپراتورها و نحوه محاسبه آن اعلام کردید، کمیته‌ای ویژه برای بررسی این موضوع تشکیل شده است». وزیر ارتباطات در عین حال باز هم از کاربران خواسته است تا  اطلاعات دقیقی از مشکلات خود را به سامانه پیگیری شکایات ١٩٥ اعلام کنند.
 
تشکیل اولین جلسه کمیته بررسی حجم خوری اینترنت
 
به دنبال اعلام تشکیل کمیته بررسی کم فروشی اینترنت از سوی وزیر ارتباطات، سخنگوی سازمان تنظیم مقررات از تشکیل اولین جلسه این  کمیته ویژه خبر داد و گفت: با توجه به تاکید وزیر ارتباطات مبنی بر بررسی موضوع حجم خوری اینترنت و تشکیل کمیته ای به همین منظور، این  کمیته اولین جلسه خود را در روز یکشنبه تشکیل داده و با توجه به این که قرار است وضعیت هر 3 اپراتور در خصوص احتمال حجم خوری اینترنت ، به صورت جداگانه در این کمیته بررسی شود، براین اساس اولین جلسه این کمیته روز یکشنبه با حضور نماینده یکی از اپراتورها  تشکیل شد و طی آن کارشناسان این کمیته ویژه با طرح  شکایات مردمی و شنیدن توضیحات این اپراتور، کلیات موضوع  را بررسی  کردند .
 
 وی افزود : هم چنین به موازات آن ؛ یک تیم فنی نیز ماموریت یافته اند این موضوع را از بعد فنی وبا استفاده  از تجهیزات پایشی که در سازمان  وجود دارد،مورد  بررسی دقیق  قرار دهند و گزارش آن را به کمیته اعلام کنند.وی تصریح کرد: همچنین همزمان با فعالیت این کمیته ؛ ما در حال بررسی تعداد شکایات مربوط به کم فروشی اینترنت یاحجم خوری هستیم که به سازمان گزارش شده است ، اما در عین حال از مردم می خواهیم موارد خاصی را که در رابطه با این مسئله، با آن برخورد کرده اند از طریق سامانه  195 گزارش کنند تا در این کمیته و از طریق تیم فنی مورد بررسی قرار گیرد.وی همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به تاکید وزیر ارتباطات مقرر شده است این جلسات به طور مستمر برگزار شود.
 
شکایت های کاربران از کم‌فروشی اینترنت به سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز رسیده است و آن طور که رئیس سازمان حمایت ازمصرف کنندگان و تولیدکنندگان می گوید: درحال حاضر بررسی موضوع کم‌فروشی اینترنت وهمچنین پایان پیش ازموعد بسته‌های اینترنت اپراتورهای تلفن همراه دردستور کار سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قرار دارد .
 
محمود نوابی تصریح می کند:به تازگی نیز شکایاتی در زمینه کم‌فروشی اینترنت به سازمان رسیده و در حال بررسی آن ها هستیم.
 
زهرا سعیدی مبارکه عضوکمیسیون اقتصادی مجلس نیز با انتقاد ازوضعیت نحوه عرضه بسته های اینترنتی از سوی اپراتورها و اعتراض کاربران به کم فروشی اینترنت  می گوید : امروز استفاده از اینترنت برای انجام فعالیت های روز مره وانجام  کارهای ادارای و بانکی با استفاده از نرم افزارهای تلفن همراه و از طریق اینترنت یک ضرورت به شمار می روداما متاسفانه در این زمینه مشکلاتی وجود دارد.  وی ادامه می دهد : یکی از مسائل و شکایاتی که مردم بارها به ما اعلام کرده اند  و نارضایتی های گسترده ای از این بابت وجود دارد، اتمام  زود هنگام حجم بسته های اینترنتی تلفن همراه است که به دلیل نبود شفافیت لازم در این زمینه، این موضوع ابهامات زیادی را ایجاد کرده و منجر به نارضایتی کاربران شده است .  او می گوید : متاسفانه  در حال حاضر  نحوه محاسبه مصرف بسته های اینترنت شفاف نیست و اپراتورهای تلفن همراه  هم پاسخ شفافی به مشتریان نمی دهند و در عین حال، هیچ راهکاری برای  حل این مسئله اندیشیده نشده است و به شکایات مردم  نیز در مورداتمام زود هنگام حجم بسته های اینترنتی پاسخی داده نمی شود.
 
وی تسهیل دسترسی مردم به اینترنت را یکی از لازمه های پیشرفت اقتصادی کشور عنوان و تصریح می کند : طبیعی است برای دستیابی به توسعه و پیشرفت باید زیرساخت های ارتباطی تقویت شود، در حالی که در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه ایم به طوری که سرعت اینترنت در بسیاری از مناطق پایین است و بخش قابل توجهی از مردم نسبت به وضعیت ارائه خدمات اینترنت و هزینه های بالای اینترنت گلایه دارند، در حالی که  تقویت خدمات اینترنت در کشور باعث کاهش هزینه های مردم و دولت می شود.
 
وی  در عین حال می گوید :  شرکت های اپراتور تلفن همراه، باید نحوه محاسبه هزینه بسته های اینترنت را شفاف کنند؛البته هزینه های اینترنت نیز باید کاهش یابد.
 
منبع : خراسان
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار