مراسم پایانی ششمین دوره اهدای جایزه کتاب سال سینما، در تالار سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

پیشرفت همه جانبه سینما مدیون نظریه است/ برگزيدگان معرفی شدندبه گزارش خبرنگار حوزه سینماگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم پایانی ششمین دوره اهدای جایزه کتاب سال سینما، عصر جمعه ششم اسفند با حضور اساتید سینما و سینماگران به همت مدیران خانه سینما در تالار سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.
 
اکبر نبوی دبیر ششمین دوره اهدای جایزه کتاب سال سینما در ابتدای مراسم در خصوص ویژگی‌های ششمین دوره این جایزه گفت: هیئت داوران این دوره آقایان بزرگ‌نیا، شهبا، نقاش‌زاده، جعفری نژاد و گذر آبادی تصمیم گرفتند که 47 اثر رسیده به دبیرخانه را به صورت موضوعی داوری نمایند. البته این گونه داوری در چهارمین دوره جایزه کتاب سال سینما نیز روی داده بود. از این رو جایزه‌ها در چهار بخش نظری، عملی، فیلم و فیلم ساز و مرجع اهدا می گردد.

وی در ادامه افزود: جایزه ویژه‌ای با عنوان «جایزه ویژه سینمای ایران» نیز به دلیل رشد و گسترش تألیف و ترجمه کتاب و ایجاد شوق برای نویسندگان و ناشران اهدا می شود.

در ادامه مراسم، بیانیه هیئت داوران توسط محمد بزرگ‌نیا قرائت شد. مهم ترین نکات بیانیه به این شرح است:

جایزه های این دوره در هر چهار حیطه نظری، عملی، فیلم و فیلم ساز و مرجع به یک اثر تألیفی و یک اثر ترجمه اهدا می‌شود. همچنین، جایزه ویژه هیئت داوران و جایزه ویژه سینمای ایران نیز جداگانه به دو اثر تقدیم می‌گردد.

در ادامه مراسم به صاحبان آثار برگزیده در بخش‌های مذکور توسط هیئت داوران، لوح تقدیر و هدهد زرین اهدا شد. آثار برگزیده به این شرح است:

در بخش فنون عملی، دو کتاب «مفاهیم و تکنیک‌های فیلمبرداری» تألیف محمد رحیمی و کتاب «مکالمات والتر مرچ و هنر تدوین» ترجمه مصطفی خرقه پوش برگزیده اعلام شدند.

همچنین در بخش فیلم و فیلم ساز، کتاب‌های «زیر پوست قصه‌ها» تألیف سعید عقیلی و «سرکلاس با کیارستمی» ترجمه سهراب مهدوی مورد تقدیر قرار گرفتند.

اما در بخش مباحث نظری، کتاب «فلسفه فیلم» تأليف احمدرضا معتمدی و کتاب «معماری تصویر» ترجمه علی ابهری تحسین شدند.

در بخش کتاب‌های مرجع نیز دو کتاب «کتاب‌شناسی سینما» تألیف اصغر یوسف‌نژاد و «شهرها و سینما» ترجمه آقایان نویدپور محمدرضا و نیما عیسی‌پور تقدیر شدند.

پس از بخش اول اهدای جوایز، منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما در سخنانی در خصوص اهمیت نظریه در سینما گفت: در جهان دیروز، امروز و فردا نمی توان بدون نظریه زیست. رشد همه جانبه سینما مدیون نظریه است. البته نباید تصور کرد که می‌توان جهان را یک تنه تغییر داد. جهان، جهان است و ما فقط از مناظر گوناگون آن را نگاه می کنیم.

اما در بخش دوم لوح تقدیر و هدهد زرین توسط مدیرعامل خانه سینما، دبیر ششمین دوره کتاب سال سینما و مدیران خانه سینما اهدا شد.

ابتدا جایزه ویژه هیئت داوران به کتاب «تکنیک‌های تدوین» تألیف احمد ضابطی جهرمی و سپس جایزه ویژه سینمای ایران به کتاب «رویای صادقه» نوشته بهزاد رحیمی تقدیم شد.

در آخر نیز لوح تقدیر بهترین ناشر برای نشر نظر به محمود بهمن پور اهدا شد.

در پایان به رسم اغلب جشن ها، برگزیدگان با داوران عکسی به یادگار ثبت كردند.



انتهاي پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار