رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت:زمستان سال 94 بیماری تب برفکی از طریق مرزهای غربی وارد کشور و استان شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛مجید همتی گفت: با ورود بیماری اقدامات لازم از جمله نمونه‌گیری و اقدامات تشخیصی، واکسیناسیون، رعایت مسایل قرنطینه ای و محدودیت تردد دام، ضدعفونی و .... علیه این بیماری انجام شد.

وی با بیان اینکه این اقدامات به کنترل بیماری در اردیبهشت ماه سال جاری در سطح استان منجر شد گفت: از اردیبهشت ماه امسال تاکنون کانونی از بیماری تب برفکی در سطح استان کرمانشاه نداشته ایم وپنج میلیون نوبت سر دام سبک طی دو فاز در سال جاری در سطح استانواکسینه شدند.

به گفته این مسئول، همچنین طی سال جاری 306 هزار و 500 راس دام سنگین نیز در سه فاز در سطح استان کرمانشاه علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شده اند.

وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون جمعیت دام های سنگین استان علیه بیماری های تب برفکی و لمپی اسکین،  گفت: این طرح نیز از 20 بهمن ماه امسال آغاز شده و 20 اسفندماه جاری به پایان می رسد که در قالب این طرح 120 هزار راس دام سنگین استان علیه این دو بیماری واکسینه می‌شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه مراقبت فعال و غیرفعال از بیماری تب برفکی را از دیگر اقدامات برشمرد و تصریح کرد: ماهانه به صورت تصادفی 200 روستای استان انتخاب و اکیپ‌های مراقبت و بررسی بیماری برای بازدید و بازرسی اعزام می‌شوند که در صورت مشاهده موارد مشکوک اقدام به نمونه گیری و اقدامات تشخیصی و .... می‌کنند.

همتی تب برفکی را یک بیماری ویروسی واگیر دامی عنوان کرد و افزود: این بیماری بیشتر زوج سُم‌های اهلی و وحشی را مبتلا می‌کند و در صورت بروز خسارات جبران ناپذیری را به همراه دارد.
بی اشتهایی، آبریزش دهان و بینی، وجود زخم‌هایی در ناحیه دهان، تاج و سم، لنگش و ...  از مهمترین علائم بیماری تب برفکی  است که وی از آنها نام برد.

همتی کاهش تولید و لاغری دام را از دیگر علائم این بیماری عنوان کرد و افزود: ویروس بیماری تب برفکی همچنین در دام های جوان(گوساله، بره و بزغاله) بر روی قلب دام اثر کرده و موجب تلفات می‌شود و گاهی تا 100 درصد نیز تلفات دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه انجام واکسیناسیون، رعایت امنیت زیستی در دامداری ها، انجام ضدعفونی به صورت مرتب وجلوگیری از تردد غیرضروری افراد و وسایل نقلیه به دامداری‌ها را مهمترین راه پیشگیری بیماری تب برفکی  دانست و بر لزوم رعایت اصول بهداشتی- قرنطینه ای توسط دامداران تاکید کرد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.