حجت الاسلام و المسلمین ریاضت در گفتگو با خبرنگار
حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص خطبه فدکیه گفت: بعد از رحلت پیغمبر اکرم (ص) دوحادثه مهم همه اتفاقات بعد از رحلت پیامبر را تحت شعاع قرار داد. یکی از آنها بحث خلافت امیرالمومنین و عمل نکردن به فرمایشات پیامبر در جریان غدیر همچنین بحث غصب فدک بود.
وی در خصوص فدک عنوان کرد: فدک باغی بود که در جنگهای بین پیامبر و یهودیان بدون جنگ تسلیم مسلمانان شد یهودیان این باغ را در اختیار پیامبر قرار دادند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند من تصمیم ندارم شما را از آنجا بیرون کنم بلکه شما در این مکان مشغول کار باشید و این زمین در اختیار مسلمانان و پیامبر (ص) قرار گرفت.
وی افزود: طبق آیه قرآن (وَ آتِ ذَا الْقُرْبي حَقَّهُ ...) پیامبر از طرف خداوند مامور شد این قطعه زمین را به حضرت زهرا (س) بخشیده شود لذا پیامبر در زمان حیات خودشان این باغ را به حضرت زهرا (س) بخشیدند بعد از رحلت پیامبر (ص) زمانی که به حضرت زهرا (س) خبر دادند که این باغ غصب شده وافرادی که در آن باغ فعالیت میکردند اخراج شدند ،حضرت زهرا (س) به خانمهایی که اطرافشان بودند فرمودند دور من را بگیرند و به سمت مسجد رفتند.
حجت الاسلام و المسلمین ریاضت ادامه داد: حضرت زهرا (س) خطبهای را ایراد کردند اگرچه ظاهر این خطبه بهانه باز پس گیری غصب فدک بود. اما حضرت مضامین اخلاقی، اعتقادی، معرفتی، عبادی در زمینههای مختلف اجتماعی سیاسی اقتصادی را مطرح کنند در واقع حضرت میخواستند بگویند شما با غصب فدک قرآن را زیر پا گذاشتید.
حجت الاسلام و المسلمین ریاضت در خصوص خطبه فدکیه اظهار داشت: بحث گرفتن و پس گرفتن یک باغ کوچک برای منبع درآمد یک خانواده نبود بلکه زمانی که با مضامین و اهمیت خطبه و نیتی که ائمه در نقل این خطبه را مشاهده میکنیم.متوجه خیلی از اتفاقات می شویم .
وی تصریح کرد: همه اهل بیت (ع) به فرزندان و شاگردان خود توصیه ویژه برای حفظ دو خطبه غدیر و فدکیه داشتند، البته بزرگان و علمای ما شرحهای مختلف برای این دو خطبه دارند و فرمودند که این خطبه را حفظ کنید. چرا که دارای پنج بخش عمده است؛ بخش تبیین مبانی و اصول اعتقادی، بحث مبانی اصول اخلاقی، معارف دینی، امور اجتماعی، اقتصادی و بخش مهم آن بحث سیاست و حکومت است.
حجت الاسلام و المسلمین ریاضت در خصوص راوی خطبه فدکیه، عنوان کرد: راوی خطبه فدکیه فرزند امام حسن (ع) است که از پدر بزرگوارشان این خطبه را نقل می کنند همچنین در کتاب نهج االبلاغه به فرازهایی از این خطبه در مباحث عبادی، اصرار فلسفه عبادت میپردازند.
به طور مثال برای اینکه در جامعه عفت و حیا ایجاد شود راه کارهایی در خطبه فدکیه وجود دارد ما میگوییم در الگو گیری حجاب عفت و حیا حضرت زهرا (س) الگوی خوبی داریم ودر این خطبه همه کارهایی عملیاتی وجود دارد اما به نظر میرسید به راهکارهای حضرت زهرا (س) کمتر توجه شده است ایشان فرمودند همه بینندگان، علاقمندان پژوهشگران و محققین را به دقت نظر با تامل و تدبر خطبه فدکیه دعوت میکنیم البته ما بسیاری از مشکلات جامعه خود را می توانیم به راهکارهای خطبه فدکیه را برطرف کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین ریاضت در خصوص صحبتی که حضرت امیرالمومنین (ع) با حضرت زهرا داشتند، تصریح کرد: زمانی که حضرت (س) خطبه را در مسجد ایراد فرمودند و به هدف خود رسیدند بنابر آنچه در تاریخ است حتی خلیفه میشوند دست نوشتهای به حضرت زهرا (س) میدهدوفدک را به حضرت بر میگرداند .در مسیر برگشت کسی که در جریان قصب فدک حضور داشته متوجه صحبتهای حضرت زهرا (س) و دست نوشته بازگشت فدک میشود او ظاهرا عصبانی میشود و برخوردی بین حضرت زهرا (س) و آن فردبه وجود می آید و آن دست نوشته پاره میشود زمانی که حضرت زهرا (س) با خانه بر میگردند مشاهده می کنند که حضرت امیرالمومنین (ع) ناراحت در خانه نشستهاند عبارتی که در پایان این خطبه نقل شده است. حضرت زهرا (س) فرمودند:« تو مثل بچهای که در رحم مادر زانو غم بغل گرفته ای نشستهای و حق را میبرند».
لازم به ذکر است این اعتراض حضرت زهرا (س)نیست بلکه میخواهد اوج مظلومیت حضرت امیرالمومنین(ع) را بیان کنند چرا که حضرت زهرا (س) دلیل سکوت حضرت امیرالمومنین (ع) را میدانندکه حضرت امیرالمومنین (ع) به خاطر حفظ وحدت و نهال نوپای اسلام از حق شخصی خود گذشتند.
بعد از این صحبتها حضرت امیرالمومنین (ع) شمشیر و زره خود را بر میدارند زمانی که میخواهند از خانه خارج شوند صدای اذان موذن بلند میشودحضرت امیرالمومنین (ع) به حضرت زهرا (س) فرمودند می خواهید این ندا بماند حضرت زهرا (س) می فرمایند:همه این صحبتها برای ماندن این ندا است، ما برای شخص خودمان چیزی نمیخواهیم با همین خاطر حضرت امیرالمومنین (ع) فرمودند نسبت به مشکلات باید صبرو تحمل کنیم تا اسلام پایدار بماند و مسیر خود را ادامه دهد.
در واقع این فراز از گفتگو بین حضرت زهرا (س) و حضرت امیرالمومنین (ع) بیانگر ایثار آنها است که از حق خود میگذرند تا نهال نوپای اسلام و پرچم اسلام در احتراز باقی بماند.
انتهای پیام/