27 درصد از متقاضیان طلاق در ایران، دخالت های بیجای خویشاوندان و آشنایان را علت تقاضای جدایی و طلاق دانستند.

سروان گلیردی کارشناس ارشد جامعه شناسی فرماندهی انتظامی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت : مشکلات شدید خانوادگی که سرانجام منجر به جدایی زوجین و طلاق آنها می شود، در چند محور قابل بررسی است.

وی افزود: عوامل فردی و روان شناختی علاوه بر صفات و ویژگی های ذاتی افراد از قبیل میزان سن و بهره هوشی، شامل صفات اخلاقی هر یک مثل خشونت، تکبر، خودبرتربینی، عدم تمکین زن، خودمحوری، رفتارهای کارفرمایانه مرد، پنهان کاری زن، صراحت در انتقاد، کم رویی در قدرشناسی، برتری جویی و عدم ارضای نیازهای جنسی می شود.

کارشناس ارشد جامعه شناسی فرماندهی انتظامی مازندران با بیان اینکه دخالت های اطرافیان یکی از مشکلات زوج های جوان در اوایل زندگی مشترک است گفت: در جوامع سنتی این امر به یک معضل جدی برای خانواده ها تبدیل شده و همواره حوادث تلخی همچون خودکشی، قتل و طلاق را موجب می شود و در واقع زندگی آنها عرصه انتقام گیری و اشباع حس غرور بزرگترها می شود.

سروان گلیردی افزود: زرق و برق زندگی شهری، تجمل گرایی، صنعتی شدن جوامع، کاهش ارتباطات فامیلی، بی توجهی به صله رحم، گرایش افراطی خانواده ها به رسانه های جمعی از جمله تلویزیون، ماهواره، اینترنت و اعتیاد از عوامل موثر بر طلاق در ایران محسوب می شوند.

وی گفت: فقراقتصادی در حد ناتوانی در امرارمعاش، بیکاری مردان، بالا بودن توقعات مادی خانواده ، غوطه وری در امکانات مادی و احساس بی نیازی مستانه ، اشتغال افراطی زن وشوهر، تصدی برخی مشاغل نامناسب و آسیب زا، احساس بی نیازی زن به کانون خانواده به دلیل درآمد داشتن و استقلال اقتصادی از دلایل انحلال کانون خانواده است.

کارشناس ارشد جامعه شناسی فرماندهی انتظامی مازندران افزود :عوامل جسمانی و بدنی شامل برخی بیماری های جسمی و روحی در یکی از زوجین همچون ناتوانی جنسی، ناباروری مردان، نازایی زنان، معلولیت های شدید، از دست دادن زیبایی های ظاهری، اعتیاد و اختلالات شدید عقلی زمینه های برای فروپاشی خانواده می شود.

سروان گلیردی گفت : اختلافات شدید زوجین در باورها و ارزش های مذهبی، رفتارهای پرخطر ضددینی، شراب خواری، روابط جنسی خارج از چارچوب خانواده، ترک وظایف شرعی و عبادات، تحقیر و توهین به جنس مخالف، بدبینی و سوء ظن، فال گیری و جادوگری از دیگر عوامل مهم در گسست پیوند زناشویی است.

وی افزود: هریک از این عوامل به تنهایی و یا با ترکیب دو یا چند مورد دیگرعوامل طلاق خواهند بود.

وی گفت : نقش مخرب رسانه های جدید صوتی و تصویری از قبیل کانال های ماهواره ای، شبکه های اینترنتی و فیلم های بدآموزی که هدفی به جز تخریب نظام خانواده و ولنگاری اجتماعی و خانوادگی ندارند، قابل توجه ویژه خواهد بود.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.