قزوین؛

تولید سالانه دو میلیون اصله نهال در استان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : سالانه 2 میلیون اصله نهال در نهالستان های استان قزوین تولید می شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ علی اکبری افزود : هم اکنون 22 نهالستان دارای مجوز در استان وجود دارد که دو مورد از این نهالستان ها بصورت شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنند.

وی اضافه کرد  : شرکت های دانش بنیان عمدتا نهال پایه های رویشی از طریق کشت بافت (GF, GM) محصولات هسته دار شامل هلو، شلیل ، آلبالو ، گیلاس و بادام میوه های دانه دار همچون سیب ، گلابی , خرمالو ، پسته ، گردو و همچنین انگور را تولید می کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : همچنین باغ مادری در سطح سه هکتار با هزار و 300 اصله نهال تایید شده و دارای گواهی سلامت شامل نهال های هسته دار و دانه دار از ارقام تجاری و وارداتی است .

اکبری افزود : این باغ با  هدف تولید و تامین اندام تکثیری (قلمه و پیوندک ) از ارقام مذکور احداث شده که از لحاظ اصالت ژنتیکی مشخص و در برابر بیماری های مهلک شناخته شده آن رقم عاری است .

به گفته ی وی ؛ امسال  یک واحد گلخانه قرنطینه ( بعد از ورود ارقام وارداتی ) در سطح 800 متر مربع با هدف تشخیص دوره آفت و بیماری این ارقام از سوی کارشناسان حفظ و نباتات نظارت و کنترل بر آفت گیاهی در استان احداث شده است .

اکبری بیشترین نهالستان های استان را  به ترتیب در شهرستان های بوئین زهرا ، البرز،آبیک و تاکستان ذکر کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : امسال نزدیک به یک میلیون و 300 هزار اصله نهال از سوی کمیته فنی نهال استان وموسسه ثبت وگواهی بذر ونهال ، کنترل و نظارت شده است .

به گفته اکبری ، همچنین برای  132 هزار اصله نهال نیز شناسنامه و برچسب اصالت نهال صادر شده است .

وی گفت :استان قزوین رتبه شش کشور در مجموع سطح زیر کشت نهالستان های مجوز دار را به خود اختصاص داده است .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان از باغداران وشهروندان استان خواست : برای اطمینان از اصالت و کیفیت نهال ؛ نهال های مورد نیاز خود را از نهالستان های دارای مجوز و شناسه دار تهیه کنند .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار