مشاور عالی اجرایی فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی گفت:درایت مهر علیزاده رئیس فدراسیون بین المللی باعث شد حقانیت ایران در مالکیت ورزش های زورخانه ای تثبیت شود.

تثبیت حقانیت ایران در ورزش های زورخانه ای و پهلوانیبه گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛روز گذشته شاهد انتشار خبری در خروجی خبرگزاری ها و پایگاه های مختلف ورزشی و غیر ورزشی با عنوان مصادره ورزش زورخانه ای از سوی جمهوری آذربایجان بودیم.انتشار خبر مصادره ورزش زورخانه ای آن هم توسط سایت بازی های کشورهای اسلامی 2017 باکو موجی از نگرانی ها را میان اهالی ورزش، فرهنگ ومردم ایران به پا کرد.

بر همین اساس مسئولان مربوطه فدراسیون بین المللی ورزشهای زورخانه ای (IZSF) به دنبال این بودند تا با اصلاح این موضوع از آرمان های ورزشی کشورمان دفاع کنند بر همین اساس مسئولان این فدراسیون برای حل این مساله انجام مکاتبات به صورت مکتوب و گفتگوهای تلفنی را در دستور کار قرار دادند و خوشبختانه با توجه به آگاهی افراد حاضر در فدراسیون و نفوذ آنها به عنوان یک مرجع بین المللی این مساله در کمتر از 24 ساعت رفع و حل و فصل گردید.

البته لازم به ذکر است این اشتباه از سوی کمیته اطلاع رسانی کمیته برگزار کننده صورت پذیرفته و مقامات آذربایجان در این مساله دخالتی نداشته اند.

در نهایت مکاتبات فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با ستاد تشکیلاتی بازی‌ها و فدراسیون زورخانه‌ای کشور آذربایجان و ارسال نامه‌ای مبنی بر 4 بند مبنی بر این که خاستگاه این رشته ایران بوده و به 3000 هزار سال قبل باز می‌گردد، امروز سایت رسمی بازی‌های کشورهای اسلامی این خبر را اصلاح کرد.

در متن خبر اصلاحی به صراحت نام ایران به عنوان مبدا و خاستگاه ورزش زورخانه‌ای آمده و همچنین توضیحات مربوط به پوریای ولی به عنوان مبدا آذربایجانی این رشته حذف شده است.

خوشبختانه پس از یک روز پیگیری های بی  وقفه، مسئولان سایت مربوطه به اصلاح ادعاهای واهی خود پرداخته و در متن توضیح رشته ورزش زورخانه ای آورده اند که با توجه به حقایق تاریخی موجود منشاء ورزش زورخانه ای کشور ایران است که قدمت آن به 3000 سال پیش و نظام مند شدن آن به 700 سال پیش توسط پوریای ولی می رسد .

بهرام افشارزاده مشاور عالی اجرایی فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در این باره اظهار داشت:در ابتدا باید بگویم این ورزش در 16 نوامبر سال 2010 در اجلاس کنیا در یونیسکو به نام ایران ثبت شده است. همچنین باید بگویم درایت و تلاش مهر علیزاده رئیس فدراسیون بین المللی باعث شد حقانیت ایران در مالکیت ورزش های زورخانه ای تثبیت شود.

افشارزاده بیان کرد:مطالب سایت بازی های همبستگی کشورهای اسلامی را چند خبرنگار و ژورنالیست خارجی تنظیم و منتشر می‌کنند که عموما از تاریخچه کشورهای شرکت کننده در بازی ها اطلاعات چندانی ندارند.

وی ادامه داد:به محض انتشار خبر از سوی فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای با رئیس فدراسیون ملی ورزش های زورخانه ای کشور آذربایجان تماس حاصل شد و اظهار داشته اند در اولین فرصت اصلاحیه سایت صورت می‌گیرد. به ویژه اینکه تا کنون کمیته تشکیلاتی این بازی ها همکاری های اثربخشی را در جهت حضور ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در این مسابقات مبذول داشته اند.

افشارزاده افزود:از سوی فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی طی نامه ای در 4 بند تاریخچه ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی با سابقه 3000 ساله به کمیته تشکیلاتی بازی های کشورهای اسلامی ارسال گردید که در سایت رسمی فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی درج گردیده است.

مشاور عالی اجرایی فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در پایان خاطر نشان کرد:با توجه به آگاهی موجود در نظر داریم از این پس با همکاری اعضای جدید فدراسیون پیش برد های لازم را در مسائل بین المللی داشته باشیم .

رقابت های ورزش زورخانه‌ای در بازی های اسلامی باکو به مدت 3 روز در سالن ورزشی «کریستال‌ هال» برگزار می‌شود. روز نخست مسابقات به صورت گروهی، روز دوم به صورت انفرادی و روز سوم هم مسابقات کشتی پهلوانی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار