بجنورد؛

تولید 275 هزار محصول از باغات کشاورزی

سالانه ۲۷۵ هزار محصول از باغات کشاورزی استان تولید می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛شریکیان مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر ۳۹ هزار و ۲۰۰ هکتار از سطح زیر کشت استان را باغات تشکیل می دهد که سالانه ۲۷۵ هزار محصول از این سطح زیرکشت تولید می شود.

محمدعلی شریکیان با بیان اینکه ۱۵ درصد از باغات خراسان شمالی درجه یک است، افزود: این باغات به گونه ای است که در آن از ارقام مرغوب و فقط یک نوع محصول کشت شده و نیاز به اصلاح ندارد.

وی گفت: در بررسی های انجام شده، ۷۰ درصد از باغات استان معادل ۲۸ هزار هکتار، درجه دو محسوب می شوند و به دلیل انجام نشدن بعضی از عملیات باغداری نیاز به اصلاح و نوسازی دارد.

شریکیان افزود: درسطح باغات درجه دو خراسان شمالی گونه های مختلف محصول با هم کشت می شود که از ارقام غیرمقاوم و نا مرغوب استفاده شده است، به همین منظور برای افزایش تولید، بهبود کمیت وکیفیت، عملکرد بهتر و افزایش درآمد اقتصادی باغدار نیاز به اصلاح، نوسازی و جایگزینی ارقام بهتر دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۰۰ هکتار از باغات سطح استان اصلاح شد، عنوان کرد : امسال نیز به منظور توسعه و اصلاح باغات ۳۵۰ هزاراصله نهال توسط ۱۲ نهالستان در خراسان شمالی تولید شده است.

مدیرامورباغبانی جهادکشاورزی استان گفت: در برنامه توسعه باغات اولویت ما توسعه باغات با ارقام متناسب با شرایط استان از جمله زعفران، گل محمدی، سیب پایه رویشی، گرد و پیوندی و پسته است.

شریکیان با بیان اینکه ۱۵ درصد از باغات استان درجه سه است، اظهار کرد: این سطح از باغات دارای درختان قدیمی است که بهره وری خود را از دست داده و باید درختانی با گونه های مناسب جایگزین شود.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.