فوربز: نقاط ضعف جدی برجام که ترامپ باید آن‌ها را رفع کند

یک نشریه آمریکایی در گزارشی با برشمردن موارد به‌اصطلاح مشکل‌ساز توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، از رئیس‌جمهور این کشور خواست در رفع آن‌ها بکوشد.

فوربز: مشکلات مهم برجام که ترامپ باید آن‌ها را رفع کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله آمریکایی «فوربز» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود، با برشمردن موارد به‌اصطلاح مشکل‌ساز توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، از«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور، خواست در رفع  آن‌ها بکوشد.  

در این گزارش با تکرار فرافکنی‌های رسانه‌های آمریکایی-صهیونیستی، ادعا شده است: آزمایش اخیر موشک بالستیک از سوی ایران، تازه‌ترین اقدام این کشور در نشان دادن دشمنی با جامعه بین‌المللی و عدم احترام به تعهداتش در قبال قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) بود. حامیان توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی -که در سال 2015 میلادی به امضا رسید- که نگران اقدامات [احتمالی] ترامپ در قبال این توافق هستند، تلاش می‌کنند آن را به‌عنوان موفقیتی تاریخی، معتبر و تحقق‌یافتنی جلوه دهند که از جنگی آشکار با یکی از دشمنان دیرین جامعه بین‌الملل و آمریکا جلوگیری کرده است. نگارنده مطلب سپس جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده است که با رفتار خصمانه خود طرفداران توافق هسته‌ای را دلسرد و ناامید می‌کند. 

در ادامه گزارش آمده است: طرفداران سیاست مماشات با تهران که موفقیت‌های برجام را در بوق و کرنا کرده‌اند، به‌ هیچ‌یک از کمبودها و نقطه‌ضعف‌های این توافق‌نامه که باعث شده از آن به‌عنوان «بدترین توافق حاصل‌شده» یاد شود، اشاره‌ای نمی‌کنند. 

نگارنده گزارش با تمجید از وضع تحریم‌های اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، این اقدامات را ناکافی خوانده و به نقطه‌ضعف‌های توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، اشاره می‌کند و از ترامپ می‌خواهد در رفع آن‌ها بکوشد: 

1-غنی‌سازی اورانیوم: 
نگارنده گزارش با ادعای اینکه ایران می‌تواند با خرید سوخت از بازار بین‌المللی و با هزینه بسیار کمتری نسبت به غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشور، برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را پیگیری کند، اصرار بر غنی‌سازی را نشانه سوء‌نیت تهران می‌خواند. وی در ادامه می‌افزاید: وجود یک کشور هسته‌ای در منطقه خاورمیانه، باعث دنبال کردن برنامه‌ هسته‌ای از سوی دیگر کشورها خواهد شد تا در صورت تخطی ایران و ساخت سلاح اتمی از سوی این کشور، توانایی محافظت از خود را داشته باشند. 

2- تعیین مقطع زمانی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران که به این کشور اجازه می‌دهد پس از 10 سال، شمار سانتریفیوژهای خود را از حد فعلی 6 هزار سانتریفیوژ و پس از 15 سال، ذخایر اتمی خود را تا هر میزان که خواست افزایش دهد. 

3- بازرسی‌های غیرشفاف: 
نگارنده گزارش بازرسی تأسیسات هسته‌ای ایران از سوی شمار محدودی از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را یکی از نقاط ضعف این توافق می‌داند. وی می‌افزاید طبق مفاد برجام، ایران به بازرسان آژانس اجازه نمی‌دهد به تأسیسات «مشکوک» پارچین به‌طور کامل دسترسی داشته باشند و نمونه‌گیری‌ محیطی از این سایت برعهده کارشناسان ایرانی است و این کار بدون حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد. 

در ادامه گزارش از مدت زمان 45 روزه از زمان درخواست بازرسی کارشناسان آژانس و موافقت ایران با این درخواست، به عنوان یکی دیگر از نقاط ضعف این توافق یاد شده است. نگارنده گزارش مدعی است ایران در این مدت می‌تواند به پاکسازی تأسیسات خود بپردازد و مدارک نقض مفاد برجام را از بین ببرد. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار