تیم ملی فوتبال آلمان با برتری در دیداری معجزه آسا قهرمانی جام جهانی 1950 را کسب کرد.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) به چند دلیل تصمیم گرفت مسابقات فوتبال جام جهانی 1954را به میزبانی سوئیس برگزار کند.

سوئیس از جمله کشورهایی بود که به علت بی طرفی در جنگ جهانی دوم، هیچگونه آسیبی ندید. همچنین سال 1954، در حقیقت پنجاهمین سالگرد تأسیس فیفا بود و از آنجایی که مقر فیفا در زوریخ سوئیس قرار داشت و نامزد اروپایی دیگری هم برای برگزاری جام جهانی وجود نداشت، این کشور به عنوان میزبان جام جهانی پنجم برگزیده شد. 

بازهم در مسابقات سال 1954 تغییراتی در سیستم بازی ها داده شد. مسابقات این دوره همانند دوره های اخیر جام جهانی، به صورت گروهی در دور مقدماتی و تک حذفی در مرحله بعدی برگزار شد. 

ویژه عید/ جام جهانی 1950/ معجزه برن و  نخستین قهرمانی ژرمن ها

تیم ها در دور مقدماتی به گروه های چهارتایی تقسیم شدند و دو تیم نخست هر گروه به مرحله یک چهارم نهایی راه یافتند. 

در این دوره 38 کشور برای حضور در مسابقات مقدماتی ثبت نام کردند که تیم های آرژانتین و شوروی در میان آنها نبودند. از قاره آسیا، ژاپن و کره جنوبی حضور داشتند که در دو بازی رفت و برگشت، کره جنوبی به عنوان نماینده آسیا انتخاب شد. 

دراین دوره قرار بر این شد که این 16 تیم در چهار گروه چهار تیمی قرار گیرند و هر تیم به قید قرعه دو بازی در گروه برگزار کند و در نهایت هشت تیم به مرحله دوم (یک چهارم نهایی) راه یابند و مسابقات تا فینال به صورت حذفی پیش برود. 

از این رو پس از انتخاب 14 تیم دورنهایی به همراه اروگوئه قهرمان دوره پیش و سوئیس میزبان بازیها که از حضور در دور انتخابی معاف بودند، مسابقات در پنجم ژانویه 1954 در برن قرعه کشی شد. 

برزیل، یوگسلاوی، فرانسه و مکزیک(گروه اول) مجارستان، آلمان غربی، ترکیه و کره جنوبی(گروه دوم) اروگوئه، اتریش، چکسلواکی و اسکاتلند(گروه سوم) انگلیس، سوئیس، ایتالیا و بلژیک(گروه چهارم) 16 تیم دور نهایی این رقابت ها بودند.

ویژه عید/ جام جهانی 1950/ معجزه برن و  نخستین قهرمانی ژرمن ها

در میان تیم های دور نهایی، مجارستان که از سال 1950 تا 1954 در 33 بازی بدون شکست مانده بود و در سال 1952 مدال طلای المپیک هلسینکی را فتح کرده بود، امید اول قهرمانی به شمار می رفت و پیش بینی می شد که بدون دردسر به قهرمانی برسد. 

این تیم با رهبری کاپیتان فرانس پوشکاش و حضور جمعی از بازیکنان درجه یک چون ساندرو کوچیس و بوژیک با قدرت تمام و شکست های سنگینی که بر تیم های کره جنوبی (0-9) و آلمان غربی (3-8) تحمیل کرد، با زدن 17 گل در دو بازی به عنوان نخستین تیم از گروه خود صعود کرد. 

کوچیس که در نوک حمله مجارستان بازی می کرد در نهایت با 11 گل، آقای گل این دوره شد و فرانس پوشکاش هم جایزه بهترین بازیکن را کسب کرد.

این تیم در مراحل بعدی با پیروزی بر برزیل و اروگوئه با اقتدار کامل به فینال راه یافت و در مقابل هم گروه دور مقدماتی اش آلمان غربی قرار گرفت.

ویژه عید/ جام جهانی 1950/ معجزه برن و  نخستین قهرمانی ژرمن ها

همانطور که اروگوئه در کمال ناباوری برزیل را در جام 1950 مغلوب کرد، تیم آلمان غربی هم با شکست دادن جادوگران (لقب تیم مجارستان) فاتح جام جهانی شد. 

دو تیم در بازی فینال مقابل هم قرار گرفتند و با این که مجارستان 8 بر 3 در دور مقدماتی آلمان غربی را شکست داده بود، در بازی فینال با نتیجه 3 بر 2 مغلوب شد. بدین ترتیب آلمان غربی در نخستین تجربه حضورش در جام جهانی به عنوان قهرمانی این بازی ها دست یافت. 


ویژه عید/ جام جهانی 1950/ معجزه برن و  نخستین قهرمانی ژرمن ها
 
 در گروه اول جام جهانی 1954 تیم های برزیل، یوگسلاوی، فرانسه و مکزیک قرار داشتند. برزیل با شکست مکزیک و تساوی در برابر یوگسلاوی و یوگسلاوی هم با پیروزی در برابر فرانسه به مرحله دوم صعود کردند. 

زیباترین بازیهای مرحله اول، در گروه دوم انجام گرفت. در این گروه، مجارستان با نتیجه 9 بر صفر، کره جنوبی را شکست داد و در دیدار دوم خود، موفق شد با نتیجه جالب 8 بر 3 بر آلمان غربی فائق آید. از این گروه تیم های مجارستان و آلمان غربی که ترکیه را مغلوب کرده بود، به مرحله بعد صعود کردند. 

در گروه سوم، اتریش و اروگوئه تیم های چکسلواکی و اسکاتلند را شکست دادند تا هر دو با چهار امتیاز به جمع تیم های یک چهارم نهایی بپیوندند. 

در گروه چهارم، انگلیس با تساوی در برابر بلژیک و پیروزی 3 بر صفر در مقابل سوئیس به عنوان تیم اول صعود کرد و سوئیس با شکست دوباره ایتالیا در بازی تکراری، جواز صعود گرفت.

در مرحله یک چهارم نهایی، آلمان غربی تیم یوگسلاوی را 2 بر صفر مغلوب کرد. اتریش در پر گل ترین دیدار تاریخ جام های جهانی 7 بر 5 سوئیس را حذف کرد و اروگوئه هم بر تیم قدرتمند انگلیس چیره شد تا به نیمه نهایی برسد.

اما زیباترین بازی این مرحله، دیدار دو تیم مجارستان و برزیل بود که به علت خشونت های بی حدش به نبرد برن مشهور شد. در این مسابقه، تیم مجارستان در نهایت به پیروزی 4 بر 2 دست یافت ولی درگیری بازیکنان دو تیم پس از بازی ادامه پیدا کرد و به رختکن هم کشیده شد و در نهایت با دخالت پلیس خاتمه یافت. 

ویژه عید/ جام جهانی 1950/ معجزه برن و  نخستین قهرمانی ژرمن ها

در مرحله نیمه نهایی، تیم آلمان غربی که حالا در قواره یک مدعی بود، توانست اتریش را 6 بر یک مغلوب نماید تا به همراه مجارستان که 4 بر 2 از سد اروگوئه گذشته بود، برگزار کننده دیدار نهایی جام باشد. در دیدار رده بندی اتریش، قهرمان دوره پیش را 3 بر یک شکست داد و در جای سوم قرار گرفت. 

مسابقه فینال چهارم ژوئن 1954 با قضاوت "ویلیام لینگ" انگلیسی و در حضور 63800 تماشاگر ورزشگاه "وانکدورف برن" برگزار شد. مجارستان، شروعی طوفانی داشت و در 8 دقیقه اول بازی به دو گل دست یافت. اما در ادامه، این آلمانها بودند که در زیر بارش شدید باران با به ثمر رساندن سه گل، فاتح جام ژول ریمه شدند تا جادوگران مجارستان، پس از 37 بازی بی شکست، طعم تلخ شکست را در حساسترین بازی تاریخ فوتبالشان بچشند. "مکس مورلوک" و "هلموت ران"(2 گل) برای شاگردان "سپ هربرگر" در تیم آلمان و "فرانس پوشکاش" و "زولتان شیبور" برای تیم "گوشتاو سبس" موفق به گلزنی شدند.

آلمان ها از این بازی با نام ˈمعجزه برن” (Wunder von Bern) یاد می کنند. 

اتریش هم در دیدار رده بندی با برتری سه بر یک مقابل اروگوئه، جایگاه سوم را کسب کرد.

140 گل در 26 بازی جام جهانی 1954 به ثمر رسید تا میانگین 5/38 گل برای هر بازی ثبت شود. همچنین 768607 نفر(میانگین 29562 نفر در هر بازی) با حضور در ورزشگاه این بازی ها را تماشا کردند.
 تیم های ترکیه، کره جنوبی و اسکاتلند برای نخستین بار در این بازی ها حضور پیدا کردند. 

در 26 بازی این جام در مجموع 140 گل به ثمر رسید که 27 گل از این تعداد سهم مجارستان بود. 

جام جهانی سوییس با 140 گلی که رد و بدل شد، پر گل ترین دوره این مسابقات از ابتدا تا جام 1982 اسپانیا بود. با توجه به تعداد کمتر تیم ها و مسابقات ( 16 تیم و 26 بازی) نسبت به جام اسپانیا (24 تیم و 52 بازی)، می توان این جام را با متوسط 5.4 گل در هر بازی، پر گل ترین دوره تاریخ جام جهانی دانست.

خط حمله مجارستان به عنوان بهترین خط حمله شناخته شد و خط دفاع فرانسه به عنوان بهترین دفاع نام گرفت

هلموت ران  چهارمین بازیکن 10 گله تاریخ جام های جهانی است. او در دو جام جهانی 1954 و 1958 در تیم ملی آلمان غربی حضور داشت. نکته جالب این که او 10 گل را در 9 مسابقه به ثمر رسانده و رکورد جالبی را به دست آورده است. 

گفته می شود در فینال جام جهانی 1954 وقتی هلموت ران گل برتری آلمان ها را مقابل مجارستان شکست ناپذیر به ثمر رساند مدام فریاد می زند: ˈشروع شد! شروع شد!ˈ 

مسابقات برای اولین بار از طریق تلویزیون پخش شد و برخی کارشناسان اعتقاد داشتند پخش تلویزیونی این بازیها در کاهش تعداد تماشاگران تاثیر بسزایی داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۴:۰۷ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
چه جامی پرگلی بود
آخرین اخبار