به گزارش خبرنگار
راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان موضوع حمل و نقل، یکی از مؤلفه های اساسی در حصول توسعه پایدار محسوب می شود و به واقع در جهان امروزی سهم حمل و نقل در سنجش شاخص هایِ توسعه پیشرفت و شکوفایی بسیار تعیین کننده و برجسته محسوب می شود.
با عنایت به اهمیت این امر خطیر، بخش ها و گروه های فعال در این عرصه در دو عرصه عمومی و خصوصی نیازهای مرتبط با این حوزه را تأمین می کنند.
در این میان، رانندگان خودروهای کرایهای یا تاکسی های تلفنی نیز در حوزه ارائه خدمات به متقاضیان نقش قابل توجهی ایفاء می کنند، اما افزایش خودروهای مسافربر غیر مجاز در سطح شهر باعث شده، فعالیت عادی و طبیعی این گروه ها در حوزه درون شهری و برون شهری با چالش ها و موانعی جدی مواجه شود.
همه ساله با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و عید نوروز و افزایش ضریب مسافرت های درون شهری و برون شهری نارساییهای مرتبط با این عرصه، بیش از مقاطع دیگر برجسته و ملموس می شود.
دریافت نرخهای سلیقهای، عدم برخورد مناسب رانندگان خودروهای مسافربر، بی توجهی به قواعد رانندگی و ترددهای ماجراجویانه در سطح معابر، تنها نمونه ای از مشکلات موجود در این بخش به شمار می رود که بنابر گزارشات واصله در خودروهای غیر مجاز ظهور و بروز هر چه بیشتری دارد.
مصطفی تفرشی، یکی از مدیران تاکسی های تلفنی فعال در پایتخت در گفت و گو با
خبرنگار
راه و شهرسازی با اشاره به افزایش فزاینده خودروهای مسافربر شخصی اظهار داشت: بروز پدیده مذکور در اقصی نقاط کشور به روشنی قابل مشاهده است و در کلانشهرهایی مانند تهران، موضوع مذکور با شدت هر چه بیشتری نمود پیدا کرده است.
وی افزود: به واقع، مسافربرهای شخصی غیرمجاز مسبب بروز موانعی جدی در فرآیند فعالیت و تأمین معیشت مسافربرهای مجاز هستند و این نارسایی در هر دو بخش ناوگان حمل و نقل عمومی، خوردوها و تاکسی های تلفنی قابل احساس است.
تفرشی گفت: با یک بررسی و مطالعه میدانی در سطح شهر به وجود حجم انبوهی از خودروهای مسافربر شخصی پی میبریم که در خطوط و مقاصدی مشخص و یا بصورت دربستی فعالیت می کنند و همین تکثر و عرضه گسترده ، تقاضا برای استفاده از خدمات خودروهای مسافر بر مجاز در قالب تاکسی عمومی و یا تاکسی های تلفنی را تحت الشعاع قرار داده و به تعبیری میتوان گفت ضریب تقاضا را به شدت تضعیف کرده است.
رشد افسارگسیخته مراکز تاکسی تلفنی در سطح شهر
منصور واحدی، کارشناس حمل و نقل در گفت و گو با
خبرنگار
راه و شهرسازی با اشاره به لزوم دقت نظر و توجه به نیازهای موجود در جامعه گفت: یکی از چالش ها و معضلات عمده ما به این موضوع معطوف می شود که در نظام عرضه به میزان تقاضا و نیاز جامعه توجه چندانی نمی شود واین نارسایی در بسیاری از حوزهها نمود پیدا کرده است.
وی افزود: یکی از مصادیق این نارسایی به افزایش و رشد افسار گسیخته صدور مجوز برای راه اندازی و فعالیت مراکز تاکسی تلفنی در سطح شهرها باز می گردد که عملاً خروجی و پیامد آن، ضریب تقاضا را تحت الشعاع قرار داده است.
واحدی عنوان کرد: بطور طبیعی در شرایطی که نظام عرضه از هم خوانی کافی با میزان تقاضا برخوردار نیست، بروز چنین نارسایی و چالش هایی دور از انتظار نخواهد بود.
کارشناس حوزه حمل و نقل گفت: همین رویه و اقدام غلط (رشد بی قاعده مراکز تاکسی تلفنی و صدور مجوز فراتر از حد نیاز) باعث شده تا بسیاری از گروه های فعال در این عرصه متضرر شوند.
وی افزود: در حال حاضر، مشکلات مرتبط با بیمه رانندگان، عدم دریافت صلاحیت ترافیکی و...فعالان این عرصه و حتی شهروندان و مردم متقاضی دریافت خدمات حمل و نقل را با مشکلاتی مواجه ساخته که رفع، مهار و کنترل آن منوط به یک برنامه ریزی مدون و اصولی است.
واحدی عنوان کرد: در بسیاری از آژانس ها یا تاکسی های تلفنی غیر مجاز، ملاک جذب رانندگان و متقاضیان فعالیت در این عرصه به خودروهای مدل بالا خلاصه می شود و به تبع در چنین بستری، صلاحیت های لازم دیگر آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی گیرد.
وی افزود: البته برای صدور کارت تردد در ساز و کارهای قانونی، به مؤلفه هایی همچون سن رانندگان، آداب و معاشرت، عدم اعتیاد و عدم سوء پیشینه توجه می شود، اما هستند تاکسیهای تلفنی که با نادیده انگاری این سازوکار ارائه خدمات می کنند.
مشکلات اقتصادی،ضریب تقاضا برای دریافت خدمات را تنزل داده است
مهدی سروری، یکی از فعالان حوزه تاکسی تلفنی در غرب استان تهران در گفت و گو با
خبرنگار
راه و شهرسازی در خصوص کاهش تقاضا برای دریافت خدمات در این بخش عنوان کرد: در شرایطی که مشکلات اقتصادی و معیشتی به معضلی جدی برای کشور و جامعه تبدیل شده، تقاضای مطلوب و کافی برای دریافت خدمات حمل و نقل از این مراکز وجود نخواهد داشت.
وی افزود: طبیعتاً تعرفه و نرخ کرایه تاکسی های تلفنی بیش از این میزان کرایه دریافتی توسط تاکسی های عمومی و خودروهای مسافربر شخصی است و قطعاً در شرایطی که فرد، گروه یا خانوادهایی که از درآمد کافی برای تأمین مایحتاج زندگی خویش برخوردار نیستند ،میل و رغبت چندانی برای دریافت خدمات حمل و نقل از تاکسی های تلفنی نخواهند داشت.
سروری عنوان کرد: دریافت مالیات بدون در نظر گرفتن میزان درآمد مراکز تاکسی تلفنی از دیگر نارسایی هایی است که لزوم تجدید نظری اساسی در آن احساس می شود.
وی گفت: طبیعتاً درآمد مراکز تاکسی تلفنی یکسان نیست و هر یک بنا بر موقعیتی که از آن برخوردارند، کسب درآمد می کنند اما دریافت مالیات ثابت از تمامی این مراکز باعث نوعی بی عدالتی و تبعیض مالیاتی در این عرصه شده است.
وی در خاتمه یادآور شد: دریافت کرایه بصورت سلیقه ای و بنا بر منطقه و محدوده فعالیتی از دیگر نارسایی هایی است که لزوم اعمال نظارت هر چه بیشتر در آن احساس می شود.
انتظار آن میرود با اتخاذ تدابیری مؤثر، ساز وکاری تعریف و لحاظ شود که در دو عرصه عرضه وتقاضا، شرایط برای تأمین هر چه مطلوبتر منافع خدمات دهندگان و متقابلاً متقاضیان دریافت خدمات فراهم شود که قطعاً در چنین شرایطی بخش قابل توجهی از نابسامانی های موجود در این حوزه مرتفع خواهد شد.