تبدیل دانش به فناوری در راس اقدامات دانشگاه علم و صنعت/ اعزام دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به فرانسه

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: تبدیل دانش به فناوری و بین‌المللی شدن دانشگاه یکی از اولویت‌های اصلی دانشگاه علم و صنعت است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت عصر امروز در نشست خبری در دانشگاه علم و صنعت با اشاره به برنامه چهارم توسعه اظهار داشت: این دانشگاه از مدت‌ها قبل بر اساس برنامه تدوین شده فعالیت‌های خود را انجام داده و در همین راستا جلسات متعددی با صاحب نظران و کارشناسان در جهت تنظیم برنامه‌های چهارم توسعه برگزار کرده است.

وی بیان کرد: اجرای برنامه‌هایی موفقیت آمیز است که افراد مسئول و مجریان طرح‌های مختلف در آن مشارکت داشته باشند و دانشگاه علم و صنعت نیز در راستای اجرای هر چه بهتر این برنامه‌ها کارگروه‌های مختلفی را در حوزه‌های آموزشی، فنی، فرهنگی و اجتماعی انجام داده است.

برخورداری با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت جلسات متعددی را در جمع مدیران ارشد دانشگاه تلفیق کرده و کارهای عملی مهمی در این راستا به انجام رسانده است، افزود: دانشگاه علم و صنعت باید در حوزه علم و فناوری، کار‌آفرینی و دانش‌بنیان بودن الگو باشد و این اقدامات همیشه جزو اولویت‌های اصلی این مرکز آموزش عالی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بحث اقتصاد مقاومتی از سالیان پیش در این دانشگاه اجرا می‌شد و مسئله اقدام و عمل با توسعه کار‌ها و برنامه چهارم توسعه تشکیل می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر توسعه‌ای در هر زمینه‌ای در دانشگاه صورت پذیرد لازمه‌اش پیشرفت در حوزه فناوری و دانش بنیان شدن است و اگر فعالیتی شرو‌عش با دانش نباشد آن کار پایدار و موفق نمی‌شود و تنها اقداماتی که مبنای آن علم و دانش باشد به سرانجام می‌رسد.

برخورداری تأکید کرد: در بحث پژوهش و کاربردی کردن آن کارهای خوبی صورت گرفته است تا دستاوردهای پژوهشی به فناوری و توسعه تبدیل شود و در این راستا نیز دانشگاه در کنار برنامه‌های پژوهشی و از پیش برنامه‌ریزی شده‌اش اقدام به اجرای تعاملات بین‌المللی و دیپلماسی علمی کرده است و در این راستا با کشورهای مختلف دنیا تبادل اطلاعات دارد.

وی تأکید کرد: در راستای همکاری بیشتر بین‌المللی در زمینه‌های مختلف تبادل دانشجو، استاد، معاونت بین‌المللی در این دانشگاه تأسیس شده است و پروژه‌های مشترک پژوهشی با دانشگاه‌های مختلف دنیا و همکاری بین‌المللی در این راستا انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه مسئله زیست محیطی در دنیا و این دانشگاه مطرح است، ادامه داد: در این دانشگاه دفتر توسعه پایدار تشکیل شده و بحث مدیریت سبز در دانشگاه علم و صنعت بطور جدی مطرح است و برای صرفه‌جویی در انرژی و تولید انرژی‌های سبز و تجدید‌پذیر و همچنین کاهش انواع آلاینده‌های زیست محیطی و هوایی کارهای خوبی در این راستا انجام شده است و در حوزه‌های مختلف، فعالیت و مطالعات خوبی در سطح دانشگاه انجام شده است.

وی عنوان کرد: کشور و دنیا از کمبود آب رنج می‌برد و دانشگاه علم و صنعت در این زمینه طرح و برنامه‌های مهمی در دست دارد که دولت و سازمان‌های ذیربط ارائه کرده و برای انجام آن و حتی مبارزه با کمبود برق در استان خوزستان و مقابله با ریزگرد‌ها نیز مطالعات و پژوهش‌های خوبی انجام داده و طرح‌های قابل اجرایی در دست دارد.

برخورداری ادامه داد: کارهای پژوهشی خوبی در مورد ریزگردها، آلودگی هوا و حتی کاهش آلایندگی نیروگاه‌های کشور انجام داده است که بسیاری از این طرح‌ها به وسیله دانشجویان مطرح شده است که در صورت شرایط مساعد تبدیل به عمل می‌شود.

وی عنوان کرد: در بحث محیط زیست و کاهش آلودگی استخراج و پالایش نفت دانشگاه علم و صنعت با کشورهای همسایه تعامل خوبی دارد که اگر همه این کار‌ها بر مبنای پژوهش جلو برود، کشور به نتیجه قابل قبولی دست می‌یابد، اما مسئله مهم این است که ما باید مقوله پژوهش را در کارهایمان جدی بگیریم.

برخورداری اظهار کرد: در راستای بین‌المللی شدن کارآفرینی و دانش‌بنیان این دانشگاه اقدامات خوبی را انجام داده است و به نظر من باید دانش را توسعه داد تا علم تبدیل به فناوری شود و دانشگاه علم و صنعت در این حوزه‌ها از دستاوردهای سایرین برای طرح‌ها و پژوهش‌های خود استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: در بحث بین‌المللی شدن دانشگاه توانسته‌ایم دانشجویان خارجی زیادی را جذب کنیم به طوری که استادانی از دانشگاه کشور عراق که در حد مربی بوده‌اند برای گذراندن دوره دکتری جذب دانشگاه علم و صنعت شده و تا امروز یک نفر در این دانشگاه مشغول به تحصیل شده و طبق تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه اربیل کردستان عراق به امضاء رسیده قرار است تبادل دانشجو و آموزش استاد به وسیله دانشگاه علم و صنعت صورت گیرد.

برخورداری ادامه داد: با کسب مجوز از دفتر شورای گسترش وزارت علوم و توافقات انجام شده با کشور عراق قرار است شعبه‌ای از دانشگاه علم و صنعت در اربیل عراق در سال تحصیلی آینده راه‌اندازی شده و اقدام به جذب دانشجو کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دانشجویان زیادی از این دانشگاه در کشورهای فرانسه و روسیه مشغول به تحصیل هستند که در پایان یک مدرک مشترک ایرانی در کشور طرف مقابل دریافت می‌کنند و در این زمینه طبق تفاهم‌نامه‌ای که با کشور روسیه به امضا رسیده است دانشجویانی قرار است در دانشگاه سن پترزبورگ این کشور مشغول به تحصیل شوند.

برخورداری ادامه داد: این دانشگاه به عنوان نماینده شرکت راه آهن با کشور آلمان مذاکرات خوبی داشته و قرار است با دانشگاه فنی و مهندسی آخن در حوزه‌های مختلف پژوهشی یا فناوری همکاری کند.

رییس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه برخی از پروژه‌های مشترک در حال شروع و برخی دیگر عملیاتی شده‌اند، ادامه داد: انجام پروژه‌های مشترک در سطح ملی به نوعی ارتباط بیشتر صنعت با دانشگاه محسوب می‌شود و دانشگاه علم و صنعت برنامه‌های عملیاتی خوبی با کشور استرالیا دارد و در این زمینه قرار است پروژه‌های مشترکی را با این کشور و با دانشگاه مونا‌ش تحت عنوان یک کنسرسیوم به انجام برساند.

برخورداری تاکید کرد: یکی از بهترین فعالیت‌های دانشگاه علم و صنعت انجام پروژه‌های مشترک است و به نظر من باید یک همکاری مساعد بین دانشگاه‌های مختلف در راستای انجام پژوهش‌های کاربردی صورت گیرد.

وی در خصوص شاخص‌های پژوهشی اظهار داشت: کیفیت و کمیت مقالات ارجاعی استادان این دانشگاه در سطح قابل قبولی است، به طوری که تعداد ارجاعات دانشمندان سطح اول جهان به مقالات استادان ما بسیار زیاد و در این مقوله ما رتبه اول را دارا هستیم و دانشگاه علم و صنعت تمام سعی خود را می‌کند تا در حوزه فناوری دانش بنیان خود را در یک سطح قابل قبولی قرار دهد.

رییس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان در این دانشگاه با هدف تبدیل دانش به فناوری تأسیس شده عنوان کرد: در یکی از شرکت‌های دانش بنیان مواد کامپوزیت در داخل دانشگاه تولید می‌شود و در این راستا این مرکز آموزش عالی تولیدات خوبی در خارج از دانشگاه به وسیله استادان و دانشجویان نخبه داشته است.

برخورداری ادامه داد: هر فعالیت دانشگاه متناسب با بودجه‌اش انجام می‌شود و این دانشگاه منابع مالی و بودجه‌اش ایده‌آل نبوده به طوری که در سال گذشته ما تا آخرین لحظات پایان سال به دنبال بودجه تخصیص یافته خودمان بودیم که ۱۰ درصد آن به حساب این دانشگاه واریز نشد.

وی ادامه داد: از آغاز سال ۹۵ ما به دنبال بودجه این دانشگاه بودیم و طبق قول‌هایی که به ما دادند تا این لحظه قرار است ۹۵ تا ۱۰۰ درصد بودجه را تا آخر سال به ما دهند که هنوز این امر محقق نشده است.

برخورداری تاکید کرد: امسال با توافق دولت و وزارت علوم و از طریق بانک‌ها اقدام به توزیع اوراق صکو‌ک کرده‌اند تا با این روش بخشی از بدهی و کسری دانشگاه‌ها پرداخت شود.

وی در خصوص بودجه پژوهشی این دانشگاه گفت: یک قسمت از بودجه پژوهشی بر اساس قرارداد‌های این دانشگاه با سازمان‌ها و ارگان‌های بخش خصوصی تأمین می‌شود که این نوع بودجه پژوهشی خوشبختانه تا به امروز مشکلی در پرداخت آن وجود نداشته است، اما بودجه دولتی دانشگاه که به وسیله وزارت علوم به طور کلی به هر دانشگاهی پرداخت می‌شود مظلوم واقع شده است، زیرا در زمان تخصیص بودجه حقوق استادان، پرسنل و پول غذای دانشگاه‌ها قسمت زیادی از منابع مالی را به خود می‌گیرد و در آخر باقی‌مانده‌اش به مقوله پژوهش می‌رسد که معمولا این قسمت نیز دچار مشکلات کمبود منابع مالی می‌شود.

برخورداری تصریح کرد: بخاطر کمبود پژوهش، برخی از طرح‌ها گم شده یا کمرنگ نشان داده می‌شوند و طبق برنامه باید چهار درصد درآمد ناخالص ملی به کارهای پژوهشی می‌رسید که اجرای طرح‌های کلان به دلیل مسائل مالی با تأخیر انجام می‌شود.

وی یادآور شد: توقعات از دانشگاه علم و صنعت بالا است و ما به دلیل مسائل مالی قادر به اجرا و عملیاتی کردن همه کارهای پژوهشی نیستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار