شاهنامه جوهره ادبی ایران و حاصل تجربه‌های زیستی و قومی با پیشینه کهن است و جستجوی این قلمروی کشف ناشده وظیفه امروزی ماست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر یاحقی پژوهشگر و استاد ادبیات دانشگاه فردوسی در همایش بررسی آرا و اندیشه‌های سیاسی فردوسی در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: پژوهش‌های مهمی درباره شاهنامه از منظر دیگر علوم انسانی مرتبط انجام شده است و خوشحالم در حوزه‌های غیر ادبی هم به شاهنامه توجه می‌شود، جالب است که برنده سال قبل مسابقه شاهنامه، دانشجویی از رشته علوم سیاسی بوده است.
وی افزود: کلیت و اصولی در شاهنامه است که باید به روز شود و وظیفه معلم ادبی و رابطان فرهنگی همین است، کشف ماهیت فکری گذشتگان و بازسازی آن برای امروز مهم است.
پژوهشگر و استاد ادبیات فارسی با بیان اینکه در شاهنامه به صورت مبسوط فرهنگ ایرانی مشخص است، گفت: حتی با نگرش‌های امروزی می‌توان به شاهنامه نگاه کرد و نتایج خوبی گرفت.
یاحقی به پژوهش شاهنامه از منظر حکومت داری تاکید کرد و گفت: شاهنامه، سرگذشت دولت داری مردم ایران از زمان کیومرث است به تدریج که زندگی بشر کامل‌تر می‌شود، مسائل مختلف اجتماعی بیشتری مطرح می‌گردد و با کشف ابزار و پیشرفت تمدن، ابعاد هویت قومی و ایرانی جلوتر می‌رود.
استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد افزود: هدف شاهنامه، ایران محوری و اصالت دادن به فرهنگ اهورایی است. تقویت ارزش‌های متعالی و مبارزه با تباهی و اهریمنی خویی وظیفه‌ای است که شاهنامه در پی آن است.
یاحقی افزود: شاهنامه جغرافیای وسیعی را شامل می‌شود. بازآفرینی خیلی از مسائل شاهنامه در بخش روابط فردی، گروهی و طبقاتی امکان پذیر است و چه بسا می‌شود از آن در برنامه ریزی امروزی استفاده کرد. گاهی آنچنان در شاهنامه مسائل روز به صورت دقیق مطرح شده که حتی تصور نمی‌کنیم که قانون اساسی جامعی وجود داشته و امروز بر اساس آن سامان یافته است.
یاحقی در تبیین قوانین برپایی حکومت از منظر شاهنامه گفت: شاهنامه می‌گوید اگر پادشاهی بر اساس عدالت رفتار نکند معزول است و همراهی اهورایی دیگر با او نیست. پادشاه موظف به رعایت قوانین بوده که نباید از آن خارج شود.
استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد:به عنوان معلم ادبیات به بخش‌های ادبی شاهنامه می‌پردازم، اما باید میدان باز باشد که دیگر پژوهشگران هم نتایج علمی خودشان را بیان کنند. خیلی از مواردی که تصور می‌شود وارداتی است ریشه‌اش در شاهنامه موجود است.
انتهای پیام//ف. ج.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.