در دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه دوطرف ضمن تاکید بر لزوم تقویت همکاری ها و توسعه مناسبات اقتصادی و صنعتی از عزم جدی دو کشور برای ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی خبر دادند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شاتا، محمد رضا نعمت زاده در این نشست گفت: پس از سفرهای اخیر به پاریس، قراردادهای خوبی با شرکت‌های فرانسوی منعقد شد و حضور شما در ایران به این همکاری‌ها کمک خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه در زمینه خودرو مراحل دو مشارکت با PSA (پژو و سیتروئن) به اتمام رسید و کار هم شروع شد افزود: توافقاتی با رنو انجام دادیم که اولین آن در پاریس بود و قراردادها هم به زودی منعقد و اجرا خواهد شد.

نعمت زاده با اشاره به اینکه در زمینه‌های دارویی-بهداشتی و صنایع برق شرکت‌های دو کشور با هم همکاری می کنند تصریح کرد: در صنایع ریلی هم مذاکرات و سرمایه گذاری های خوبی انجام شده است و امیدواریم مذاکرات خوب پیش ‌رود و با کمک جنابعالی و همکاران تسریع شود.

وی تاکید کرد: نظام بانکی ایران، کلیه تعهداتش را نسبت به بیمه‌های صادراتی ایفا کردند، هرچه باید پرداخت می‌شد، انجام شد به جز چند مورد که شرکت‌های دولتی ما درگیر بودند و به دلیل خصوصی‌سازی به شرکت‌های خصوصی واگذار شد و آن شرکت‌های خصوصی موظف بودند این تعهدات را انجام دهندکه متاسفانه چند مورد از این شرکت‌ها موفق نبودند و ما به عنوان دولت در تلاشیم که با کمک ما تعهداتشان را اجرایی کنند و امیدواریم که در زمان کوتاهی این مسئله حل شود. 

نعمت زاده با بیان اینکه در زمینه "خصوصی سازی" ما هم قانون داریم و فقط چند مورد خاص هست که انطباق نداریم و بیش از 80 درصد خصوصی شدند گفت: سازمان‌های دولتی مثل ایدرو و ایمیدرو کارهای زیرساخت را انجام می‌دهند و شرایط را آماده می‌کنند و همچنین طبق قانون موظفند، پس از سرمایه‌گذاری سهام خود را به بخش خصوصی بدهند.

وی صنایع ریلی، نوسازی صنایع خودرو ،تحقیقات و طراحی در همه زمینه‌های صنعتی و صنایع سلامت (تجهیزات پزشکی و دارو) را اولویت‌های صنعتی ایران برشمرد و افزود: در صنایع وابسته به نفت "صنایع پتروشیمی و پالایشگاه" و همچنین "تولید تجهیزات مربوط به آن" نیز دو طرف توانمندی های خوبی دارند و باید همکاری افزایش یابد.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حال حاضر روابط بین دو کشور بیشتر تجاری و درصددیم آن را به رابطه اقتصادی و بلندمدت تبدیل کنیم ، خواستار حمایت فرانسه از ایران در کمیته"OECD "سازمان همکاری اقتصادی و توسعه" برای برگشتن به رتبه قبل از تحریم‌ها شد.
وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از مذاکرات سازنده دو طرف در یک سال گذشته و توسعه مناسبات و روابط دو کشور گفت: عزم فرانسه برای توسعه و گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی جدی است و در این زمینه همکاری طرف ایرانی نیز لازم است.

میشل ساپن با اشاره به اینکه تعدادی از پروژه‌ها و توافق ها در حال اجرایی شدن هستند مخصوصا در صنایع خودرویی، افزود:  امروز از سایت ایران‌خودرو بازدید داشتیم و شاهد پیشرفت‌ها و محصولات جدیدی که به زودی وارد بازار ایران خواهند شد، بودیم و امیدواریم قراردادی که بین ایدرو و رنو در حال انجام است، زودتر اجرایی شود.

وی بهبود کانال‌های بانکی  و شفایفت مالی را دو نکته مهم و مورد نظر دولت فرانسه برشمرد و در زمینه حمایت از ایران در OECD گفت: یک سری از تصمیمات منوط به مقامات فرانسوی هست که ما تلاش می‌کنیم هرچه زودتر اتخاذ شود ولی یک سری از آن‌ها به رتبه ایران در "سازمان همکاری اقتصادی و توسعه" مربوط می‌شود که همانطور که می‌دانید شورایی متشکل از کشورهای مختلف بدون وابستگی به هیچ کشور خاصی در آن حضور دارند و من فکر می‌کنم عملکرد شما می‌تواند قضاوت آن‌ها را تغییر دهد و همکاران من آمادگی دارند که همکاری کنند نظر این کارشناسان را تغییر دهند. و مسئله مهم سطح فعلی موقعات است که فکر می‌کنم تغییری عمیق باید انجام بگیرد تا نظر کارشناسان را تغییر دهد.

وی ادامه داد:یک سری سرمایه‌گذاران فرانسوی وجود دارند که بسیار علاقه‌مند به همکاری با ایرانی‌ها و سرمایه‌گذاری در ایران هستند و تقویت روابط دو کشور زمینه حضور این فعالان اقتصادی و صنعتی را هموارتر خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار