به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی در جمع شرکت کنندگان نشست اطلاع رسانی از دستاوردهای برجام، گفت: بخش هوایی از نخستین صنایعی بود که در سی سال گذشته مورد تحریم قرار گرفت و روز به روز فضای کاری سختتر و تحریم پیچیدهتر شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشو در ادامه افزود: تا قبل از برجام در حاشیه صنعت هوایی بودیم و در صنعتی که کاملا ساختاری بینالمللی دارد در پایینترین سطح قرار داشتیم و حتی دریافت راههای هوایی که چاپ میشود و در اختیار خلبان قرار میگیرد از ما دریغ میشد و تمام ارتباطات ما در همه زمینهها از طریق واسطهها صورت میگرفت و ما قبل از برجام از ساختار بینالمللی حذف شده بودیم.
وی با بیان اینکه ایران در یک حوزه رقابتی قراردارد که شامل حوزه کشورهای خلیج فارس میشود، گفت: کل مسافر حمل شده ما در سال ۲۰۱۶ بر اساس آمار یاتا نزدیک ۶و نیم میلیون مسافر بوده که توسط ماهان و ایرانایر جابه جا شده است، این درحالی است که شرکت رقیب ما در ترکیه به تنهایی ۶۰ میلیون نفر مسافر و امارات ۵۱ میلیون مسافر جابجا کردهاند. این وضعیت نشان میدهد چقدر در این سالها به حاشیه رفته بودیم.
عابدزاده ادامه داد: تمام تلاش ما بعد از برجام این است که از حاشیهای که برای ما ایجاد کردهاند بیرون بیاییم. شاید دستاوردهای این یکساله خیلی ملموس نباشد اما ما به عنوان کارشناس از دستاوردها راضی هستیم. قبلتر در محیطی تاریک و بسته هواپیما تعمیر میکردیم اما امروز یک تعمیرکار و یک خلبان هواپیما کتابی در اختیار دارند که میدانند اوریجینال بوده و دیگر کپی نیست. برای تعمیرکار هواپیما و خلبان خیلی مهم است که بداند از ابزار اصل و نه کپی استفاده میکند. البته این وضع به معنی باز شدن همه درها و حل همه مشکلات نیست اما درها باز شده است و در مسیر درست قرارگرفتهایم.
میتوانیم مستقیما از بوئینگ پاسخ دریافت کنیم
وی ادامه داد: امروز وقتی با کمپانی بوئینگ مذاکره میکنیم و نامهای از سوی سازمان هواپیمایی به بوئینگ میفرستیم به ما جواب میدهند و این خیلی مهم است که میتوانیم مستقیما از بوئینگ پاسخهای خود را دریافت کنیم.
عابدزاده گفت: با وجود اینکه در حوزه فرودگاهی حداقل بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری داشتیم اما متاسفانه حداقل بهرهوری را داشتهایم و اقتصاد مقاومتی به ما میآموزد که باید از این فرودگاهها استفاده کنیم اما چگونه؟ با ناوگان مناسب، با نوسازی ناوگان هوایی. ما طی این سالها هواپیماهایی که از خطوط معتبر جهانی بیرون میرفت و کنار گذاشته میشد را وارد میکردیم و حیات خلوت هواپیماهایی که استفاده نمیشد، بودیم.
وی با اشاره به متوسط عمر ناوگان هوایی رقبای ایران در منطقه، گفت: متوسط عمر ناوگان ما نزدیک به ۲۴ سال است و این درحالی است که مسنترین ناوگانی که درحال رقابت با آن هستیم پاکستان است که عمر ناوگانش ۱۱ سال و بعد از آن عربستان با ۸سال، امارات با ۵ و ترکیه ۶ سال است.
عابدزاده با اشاره به تغییر وضعیت شرکت های هواپیمایی در این یک سال، ادامه داد: امروز ایکائو نمره قبولی در ایمنی پرواز به ایران داده است با این مبنا که ایران در تلاش برای تغییر جایگاه خود در صنعت هوایی است و اراده این را دارد که به سمت ایمن کردن ناوگان و فرودگاهها برود. ما در تمام سالهای گذشته کارهای تعمیراتی هواپیما را در مراکز تعمیراتی واسطهها انجام دادیم که نظارتی روی آن نبود اما امروز مجوز این را داریم که موتورهایمان را به معتبرترین مراکز تعمیر هواپیما در آلمان و فرانسه بفرستیم و موتور را با ضریب اطمینان بالا پس بگیریم.
بهترین ارتباطات با خط های هوایی اروپایی درحال برقراری است
رئیس سازمان هواپیمایی با اعلام اینکه بهترین ارتباطات با خط هایی هوایی اروپایی درحال برقراری است، گفت: قبلا اجازه نداشتیم هواپیماهای با ثبت اروپا را در ایران به پرواز در بیاوریم و حتی این اواخر افغانستان هم این اجازه را به ما نمیداد اما اخیرا توانستیم تفاهمنامهای با ایرلند به امضا رسانیم که اجازه میدهد با هواپیمایی که ثبت ایرلند است توسط اپراتورهای ایرانی پرواز انجام دهیم.
وی به کارهای ارزشمندی که در حوزه در فرودگاهها انجام شده است اشاره کرد و گفت: سه دستگاه رادار خریداری کردیم که یکی حمل و دیگری درحال حمل است. این درحالی است که در این ۱۷ سال نتوانسته بودیم رادار تحویل بگیریم. رادارهای فعلی نیز درحال تعمیر از سوی بزرگترین شرکت فرانسوی است. از اتفاقات افتاده خشنودیم. از فضای ایجاد شده برای خلبانان و کارشناسان خوشحالیم. روز به روز درحال حرکت رو به جلو هستیم و باید اعلام نمایم که از سال قبل تاکنون سن ناوگان ما یک سال جوان شده است.
انتهای پیام/