سرقت یک قطعه سنگ قبر تاریخی در روستای کُران شهرستان فارسان در حال بررسی است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ اسماعیل شهرانی دهیار کُران در شهرستان فارسان از سرقت یک قطعه سنگ قبر تاریخی در این روستا خبر داد.

وی گفت: سحرگاه شنبه گذشته ۱۴ اسفند ۹۵ یک قطعه سنگ قبر تاریخی با قدمت بالای ۴۰۰ سال، از گورستان قدیمی این روستا به سرقت رفت.

شهرانی افزود: این سنگ قبر، حدود ۱۰ سال پیش هنگام اجرای طرح‌های عمرانی در قبرستان قدیمی روستا یافته شد که طی این مدت در داخل قبرستان و کنار جاده قرار داشت و البته مکانی هم برای جابه‌جایی آن مهیا گردید که تعدادی از اهالی با انتقال آن مخالفت کردند.
 
وی تأکید کرد: پس از آن هم هیچ گونه جابجایی در مورد این سنگ قبر انجام نشده است.

مصطفی هادیپور معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز با بیان شناسایی ۲ قبرستان قدیمی با حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ سنگ قبر قدیمی در روستای کُران گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی مرتب از آن‌ها بازدید می‌کند.

وی با اشاره به مشخص نبودن اینکه کدام سنگ قبر سرقت شده است افزود: در حال بررسی و پیگیری حقوقی این مسأله می‌باشیم.

هادیپور اضافه کرد: میزان قدمت این سنگ قبر هم در حال بررسی است.

گفته می‌شود: قدمت این سنگ قبر با تیپ و نقوش منحصر به فرد سپر و سوارکار مربوط به دوره صفویه است و با توجه به حکاکی آن به نظر می‌رسد مربوط به شخص بزرگی باشد.

اواخر بهمن‌ماه امسال هم اثر تاریخی «نبشته رخ» در استان چهارمحال و بختیاری به منظور یافتن گنج و عتیقه جابجا شد که عوامل این اقدام، پس از اطلاع و حضور مأموران یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی در محل، با دست خالی متواری شدند.
 
انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار