شخم سطحی در حریم تپه های باستانی بلامانع است و خطری متوجه شهر ساسانی سرمشهد نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بیان کرد: با توجه به درج مطلبی در 14 اسفندماه امسال با عنوان "واپسین نفس های شهر ساسانی کلیکوهه در استان فارس" در برخی خبرگزاری ها، در خصوص روند توسعه فعالیت های کشاورزی و عمرانی در منطقه توسط مردم بومی و نهادهای دولتی بدون در نظر گرفتن ضوابط حفظ آثار تاریخی به اطلاع می رساند، بر همگان واضح است که شهر تاریخی سرمشهد و آثار تاریخی پیرامون آن یکی از مهمترین بقایای سکونتگاهی از دوران ساسانی در جنوب ایران است که در دوران اسلامی نیز بر گستره آن افزوده شد.


وی ادامه داد: در دشت سرمشهد مجموعه ای از آثار تاریخی شامل نقش برجسته بهرام دوم، کتیبه پهلوی کرتیر، شهر ساسانی- اسلامی سرمشهد و آثار مختلف دیگری وجود دارد که ابتدا در سال 1318 نقش برجسته و کتیبه با شماره 336 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و از همان زمان تلاش های اولیه برای حفظ و نگهداری از این مجموعه تاریخی آغاز شد.

امیری بیان کرد: همچنین با توجه به گستردگی این مجموعه و لزوم اعمال ضوابط قانونی برای حفظ کامل آن، در سال 1384 مجموعه شهر ساسانی - اسلامی نیز با شماره 14500 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اظهار کرد: در راستای ایجاد توسعه پایدار در روستاها و با توجه به پیشنه تاریخی، روستای سرمشهد در سال 1391به عنوان روستای هدف گردشگری در کشور به ثبت رسید و طی جلسات متعدد رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان با تحویل فنس به دهیاری و شورای روستا در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است.

امیری تصریح کرد: به دلیل اینکه منطقه حسین آباد سر مشهد در حدود 700 هکتار وسعت دارد و با انبوهی از درختان در کنار این محوطه پوشانده و اغلب اهالی محل مذکور در امر کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند به اطلاع می رساند، بر اساس ضوابط عرصه و حریم سازمان میراث فرهنگی شخم سطحی در حریم تپه های باستانی بلامانع است.
 
وی افزود: در خصوص حفاری های غیر مجاز و تخریب، بنا به گزارش های گشت یگان حفاظت، از سال 1391 تا 1395 فقط 3 مورد حفاری غیر مجاز و تخریب در منطقه صورت پذیرفته است که در این مورد چندین نفر دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اضافه کرد: یکی از عوامل در شروع تخریب ها، اسکان عشایر منطقه در اطراف محوطه و تامین راه های دسترسی و زیرساخت های روستایی و توسعه کشاورزی بوده است.

امیری تصریح کرد: آنچه مسلم است پدیده حفظ آثار تاریخی یک وظیفه فرهنگی است و حفاظت از این آثار تنها وظیفه سازمان میراث فرهنگی نبوده و مردم، نهادها، ارگان های دولتی نیز لازم است در این امر با سازمان میراث فرهنگی همکاری لازم را داشته باشند.

از این رو همانطور که ایجاد راه های دسترسی، توسعه کشاورزی و فراهم آوردن شرایط اسکان برای مردم اهمیت دارد، حفظ آنچه از گذشتگان برجای مانده و هویت ملی قلمداد می شود، موجب توسعه پایدار و هدفمند خواهد بود.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار