آذربایجان غربی با تمدن و تاریخ کهن، همراه با طبیعت بکر، جنگل‌های انبوه، مردمانی اصیل از اقوام مختلف ایرانی یکی از مناطق پرطرفدار ایران در ایام تعطیلات نوروز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛استان آذربایجان غربی به لحاظ شرایط مناسب اقلیمی و ویژگیهای خاص جغرافیایی با داشتن فرهنگی کم نظیر در غرب سرزمین ماد باستان قرار دارد.
 
برخی از محوطه‌های تاریخی آن از نقطه نظر باستان شناسی، معماری و هنری در ردیف مهم‌ترین کشفیات محققان در سده‌های اخیر به حساب می‌آیند به طوری که، از ۵ اثر فرهنگی تاریخی ثبت شده جهانی کشور، ۲ اثر تخت سلیمان (آتشکده آذرگشسب) و قره کلیسا در استان آذربایجان غربی واقع گردیده است.
 
همچنین آذربایجان غربی با آب و هوای مدیترانه‌ای، ۱۷ رودخانه دائم و پرآب، انواع آبزیان، عظیم‌ترین زیستگاه پرندگان در جزایر دریاچه ارومیه، دره‌ها، جلگه‌ها و مراتع زیبا، چشمه‌های سرد و زلال، جولانگاه ماهیان سوف و قزل آلای رنگین کمان و با طبیعتی وحشی و پرارزش یکی از زیباترین استانهای کشور است، به گونه‌ای که از ۲۰ تالاب بین المللی کشور ۵ تالاب در استان آذربایحان غربی واقع است، که به لحاظ داشتن گونه‌های ارزشمند و منحصر به فردی، چون درنا، پلیکان، فلامینگو، اردک سر سفید و. جاذبه‌های مناسبی را برای طبیعت گردی و سرمایه گذاری گردشگری فراهم کرده است.

خلاصه اینکه از آذربایجان غربی به عنوان چهار راهی برای عبور ملل و مرکزی برای تجارت نام برده اند و کوتاه سخن، می‌توان این استان را مهد تمدن کهن، سرزمین رویش سه لوح کردارنیک، پندارنیک و گفتارنیک، سرزمین ادیان و گفتگوی تمدن‌ها، سرزمین گل آفتابگردان، سرزمین مقاومت در برابر بیگانه و. نامید.

منطقه گردشگری باری

این منطقه در ۶۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان ارومیه در سواحل زیبای دریاچه ارومیه واقع گردیده و درحـال حاضر نیز مجتمع گردشگری باری در آن منطقه احداث شده است. این منطقه از نظر سوق الجیشی در مسیر ارتبـاطی و راه اصلی ارومیه سلماس قرارداشته و محیطی آرام و دل انگیز برای اوقات فراغت گردشگران است.

منطقه گردشگری و اکو توریستی بند ارومیه

این منطقه در چهار کیلومتری غرب شهرستان ارومیه در مسیر زیبا و اکوتوریستی رودخانه شهر چای (فیمابین سد شهرچای و شهرستان ارومیه) واقع گردیده است.
این منطقه در تمامی فصول سال مورد استفاده گردشگران داخلی و خارجی بوده و دارای امکانات متعدد رفاهی، تفریحی و ورزشی می‌باشد.

منطقه گردشگری و تاریخی تخت سلیمان تکاب


این منطقه در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب و در جـوار مجموعه آثار تاریخی تخت سلیمان قراردارد این کانون با داشتن آثار طبیعی -تاریخی در منطقه کوهستانی بسیار زیبا و سرشار از جاذبه‌های کم نظیر طبیعی و تاریخی واقع شده است.

منطقه گردشگری ماکو (باغچه جوق)


این منطقه در منتهی علیه شمال استان دارای مرز مشترک با کشورهای ترکیه و نخجوان بوده و به لحاظ قرار گرفتن در مسیر ترانزیت بین المللی و عبور کلیه مسافران زمینی و حلقه اتصال ایران به اروپا نقطه قوت مناسبی برای استان و شهرستان ماکو می‌باشد.

بندر گلمانخانه و سواحل مربوطه

این منطقه در ۲۰ کیلومتری شرق شهرستان ارومیــه در سواحل دریاچه نیلگون ارومیه واقع و یکی از تفرجگاههای عمـدة گردشگری استان بشمار میرود در شرایط فعلی وجود مجتمع‌های بزرگ ساحلی و پلاژ‌های سنتی و امکانات تفریحی و قایقرانی در روی دریاچه و امکانات اسکله‌ای و وجـود مهمانسرا‌های موجود بعضی از ادارات و دستگاههای دولتی موجب گردیده تا همه ساله تعداد کثیری از گردشگران از این منطقه دیدین نمایند.

منطقه گردشگری چالدران

شهرستان چالـدران در شمال غربی ایران واقع شده و صدو پنجاه کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه دارد و دارای جاذبه تاریخی و طبیعی فراوانی است که از مهمترین آن‌ها میشود به قره کلیسا، مقبره سید صدر الدین، دشت تاریخی چالدران، کلیسای زورزور، چشمه معدنی شگفتی و ...

منطقه گردشگری و اکو توریستی سردشت

منطقه زیبا و سر سبز سردشت در جنوب غربی استان واقع شده بلحاظ دارا بودن مراتع و جنگلهای سر سبز و رودخانه‌های پر آب و آبشارهای طبیعی و پر خروش از جمله آبشار شلماش یکی از منـاطق مستعدد برای گردشگری می‌باشد.

منطقه گردشگری حسنلوی نقده

این منطقه در ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان نقده واقع شده بلحاظ مجاورت با سد مخزنی و تپه باستانی حسنلو و قرار گرفتن در مسیر ارتباطی جنوب به شمال استان و همجواری با سواحل دریاچه ارومیه و بندر حیدر آباد دارای موقعیت خاصی برای سرمایه گذاری و ایجاد منطقه نمونه گردشگری می‌باشد.

منطقه گردشگری غار سهولان

این منطقه در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مهاباد در مسیری زیبا و اکو توریستی واقع گردیده است.
وجود غار طبیعی سهولان در مجاورت دره‌ای سرسبز با چشمه‌ها و آبهای روان ویژگیهای خاصی برای سرمایه گذاران در بخش گردشگری منطقه بوجود آورده است.

یادداشت و گزارش از ندا موسی زاده

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آذربایجان اورمیه
۲۳:۳۷ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
یاشاسین آذربایجان

یاشاسین اورمیه
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۱:۰۲ ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
بالاخره نفهمیدیم همدان پایتخت تاریخ وتمدن میباشد یا ارومیه لطفا ارشاد فرمائید ملت را .با تشکر .آخه ورودی همدان هم زدن همدان پایتخت تاریخ وتمدان .ارومیه هم زده .