دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت:در انتخابات به دنبال صالح مقبول هستيم و كسی كه از رئيس جمهور فعلی قدرتمندتر باشد.

دنبال گزینه‌ای قوی‌تر از روحانی هستیم
به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا باهنر در نشست خبری ماهانه جامعه اسلامی مهندسین امروز صبح 17 اسفند ماه اظهار داشت: از نظر استقرار امنیت در کشور سال آرام و خوبی داشتیم، اگرچه مصیبت‌هایی که در جهان اسلام و منطقه رخ داد منجر به ناراحتی شد اما نیروهای مدافع حریم حرم موفق هستند و خوش درخشیدند و خبرهای خوبی از نزدیک شدن به پایان جنگ با تکفیری ‌ها به گوش می‌رسد.

رئیس جبهه پیروان با اشاره به اینکه انتخابات شوراهای شهر و روستا نیاز به ساز و کار جدید دارد، گفت: زمانی که قانون انتخابات شوراها تصویب شد بنده در مجلس پنجم بودم، آن موقع بر اساس طیف و سیاقی که داشتیم در قانون تصویب کردیم که نظارت بر شوراها با شورای نگهبان باشد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه در آن زمان تفسیر شورای نگهبان از نظارت وظیفه حصری بود، متذکر شد: در آن زمان گفته می‌شد که در قانون اساسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری ناظر هستیم و در رابطه با انتخابات خبرگان هم نظارت بر شورای نگهبان است و بر این اساس مصوبه ما را رد کردند و گفتند ما وظیفه‌ای برای نظارت بر انتخابات شوراها نداریم.

وی با بیان اینکه بعدها جمع‌بندی‌ها به این مرحله رسید که مجلس شورای اسلامی ساز و کار لازم برای بررسی صلاحیت‌ها را انجام دهد، اظهار داشت: اما مجلس از لحاظ ساختاری یک مشکل جدی دارد و این است که هر دوره دو سوم نمایندگان تغییر می‌کنند و با این وجود نمی‌توانند یک نظارت جدی و قوی بر انتخابات شوراها داشته باشند.

**مجلس با ساختار شناورش نمی‌تواند نظارت دقیقی بر انتخابات شوراها داشته باشد

باهنر ادامه داد: مجلس با ساختار شناور و کمیت بسیار بالای نامزدها نمی‌تواند این نظارت را به خوبی انجام دهد و بنده در زمان نمایندگی‌ام پیشنهاد دادم که بهتر است این نظارت از گردن مجلس از طریق تصویب یک قانون جدید برداشته شود چرا که نظارت مجلس با ساختار فعلی قابل قیاس با ساختار شورای نگهبان نیست.

رئیس جبهه پیروان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به عملکرد روحانی نمره قبولی می‌دهید، گفت: در چنین مدیریت‌هایی قبولی و ردی جای بحث ندارد و در انتخابات باید عموما بررسی‌ها نسبی صورت گیرد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: ممکن است افراد نتوانند یک فرد ایده‌ال و جامع‌الشرایط را برای انتخابات پیدا کنند اما سوابق و تبلیغات وی را می‌بینند و بعد به وی رأی می‌دهند بر این اساس این نمره‌ها نسبی است و در کل بنده مقوله نمره دادن به دولت‌ها را قبول ندارم.

وی در رابطه با انتقادات بقایی به باهنر به علت آنکه وی روحانی را اصولگرا دانسته است، تصریح کرد: خاستگاه و حرکت‌های سیاسی روحانی قبل از انتخابات سال 92 در جرگه اصولگرایی بود و وی عضو جامعه روحانیت مبارز تهران بود اما جامعه اصولگرایی در آن سال به جمع بندی برای حمایت از روحانی نرسید اما اصلاح‌طلبان از وی حمایت کردند و به این ترتیب روحانی در انتخابات وامدار جریان اصلاحات شد.

باهنر ادامه داد: همه فعالان سیاسی منتقدانی دارند و بنده نیز از این قاعده مستثنی نیستم و نه تنها بقایی بلکه خیلی‌های دیگر هم بنده را قبول ندارند اما وقت ما ارزشمندتر از آن است که به این مسائل سبک بپردازیم.

وی گفت: اگر انتخابات وارد فضای بداخلاقی و بی‌ضابطه شود تأسف آور است و نباید انتخابات در فضای تند و افشاگری‌ها آلوده شود.

رئیس جبهه پیروان در واکنش به انتقاد برخی از وی به علت آنکه عملکرد روحانی در برجام را قابل قبول دانسته بود، تصریح کرد: بنده با نمره صفر و بیست دادن به برجام مخالف هستم.

**تیم دیپلماسی در مذاکرات به تمام اهدافش در برجام نرسید

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه تیم دیپلماسی روحانی بسیار قدرتمند و متعهد در مذاکرات عمل کرد اما به همه اهدافش نرسید، ادامه داد: بحث ما این است که دولت برجام را جلو برده اما به همه اهدافش نرسیده است و باید قدرتمندانه حق خود راطلب کنیم.

وی با اشاره به اینکه روحانی برای موفقیت در انتخابات یک پارامترهای مثبت و یک پارامترهای لرزان دارد، اظهار داشت: غیر از رئیس جمهور اول که عزل و فراری شد و شهید بزرگوار رجایی که در فاصله کوتاهی بعد از ریاست جمهوری‌اش به درجه والای شهادت رسید، دیگر رؤسای جمهوری ما دو دوره‌ای بودند و این یک پارامتر مثبت است که رئیس جمهور مستقر در انتخابات آتی رأی بیاورد. 

**روحانی در انتخابات 92 ناپلئونی پیروز شد

باهنر ادامه داد: روحانی در انتخابات سال 92 کمتر از 51 درصد رأی آورد که یک پارامتر منفی برای وی محسوب می‌شود چرا که این رأی لرزان است و به قولی وی ناپلئونی پیروز انتخابات شد. 

باهنر با تأکید بر اینکه روحانی اگر می‌خواهد در انتخابات سال آتی موفق باشد باید رویش‌هایش بیشتر از ریزش‌هایش باشد، تصریح کرد: متأسفانه در انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما بیشتر از آنکه به برنامه‌های کاندیداها رأی داده شود هیجانی است به طوری که 24 ساعت مانده به روز انتخابات براساس نظرسنجی‌ها حدود 17 تا 18 درصد مردم هنوز تصمیم نگرفته‌اند به چه کسی رأی بدهند و بر این اساس بنده نمی‌توانم قاطعانه بگویم که در انتخابات آینده چه کسی پیروز می‌شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه مسئله با اهمیت در این میان این است که رقیب روحانی چه کسی یا چه کسانی باشند، گفت: اگر بازهم جبهه رقیب یعنی اصولگرایان با تعدد کاندیداها وارد انتخابات شوند، باعث شکست خود و پیروزی روحانی می‌شوند اما اگر یک کاندیداهای واحد داشته باشند احتمال پیروزی‌شان افزایش می‌‌یابد اما باز هم این مسئله تحت تأثیر این است که چه فردی می‌خواهد در برابر روحانی قرار گیرد و میزان رأی آوری‌اش به چه صورت است.

** نه اصولگرایان امیدی به روحانی دارند و نه وی امیدی به این جریان دارد

رئیس جبهه پیروان گفت: نه اصولگرایان امیدی به روحانی دارند و نه روحانی امیدی به اصولگرایان دارد و هر دو طرف امیدی به یکدیگر ندارند و جریان اصولگرایی به دنبال یک کاندیدای دیگر برای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری است.

وی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه با توجه به اینکه افرادی چون جلیلی و قالیباف هنوز به صورت رسمی حمایت خود از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را مطرح نکرده‌اند آیا ممکن است بخواهند به صورت مستقل وارد انتخابات 96 شوند، گفت: همه احتمالات وجود دارد اما ما تلاش می‌کنیم که این اتفاق نیفتد و امیدواریم این بار همه نامزدهای جریان اصولگرایی این حرکت اتحادی را بپذیرند و با آن راه بیایند.

باهنر در رابطه با عملکرد دولت به ویژه در زمینه اقتصادی اظهار داشت: در رابطه با رونق اقتصادی شاید یک چراغ‌هایی روشن شده باشد اما این احساس بین مردم و با توجه به تعداد بیکاران در هر خانواده وجود ندارد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اینکه بعضاً گفته می‌شود ما 6 درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم، متذکر شد: بنده نمی‌خواهم بگویم که این مطلب خلاف واقع است اما این رشد اقتصادی که گفته می‌شود مستمر نیست و در کل باید گفت که این رونق و رشد در کشور به ذائقه مردم ننشسته است و دولت باید خیلی اصرار کند تا همه را متقاعد کند که در کشور رونق وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری هیچگاه به وحدت نمی‌رسند، عنوان داشت: تمام تلاش ما این است که این تفاهم را ایجاد کنیم همانطور که در گذشته هم نمونه‌هایی از تفاهم و عدم تفاهم داریم و این مشکل به علت نداشتن چند حزب فراگیر و شناسنامه‌دار است.

باهنر در رابطه با امکان ردصلاحیت حمید بقایی با توجه به پرونده مفتوحی که در قوه قضاییه دارد، گفت: بنده در این منصب نیستم که در رابطه با صلاحیت افراد صحبت کنم اما طبق گفته سخنگوی قوه قضاییه لزوماً پرونده مفتوح باعث رد صلاحیت نمی‌شود اما در مقابل ممکن است کسی پرونده نداشته باشد اما رد صلاحیت شود.

**برای پیروزی باید فردی قدرتمندتر از روحانی معرفی کنیم

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در رابطه با صحبت اخیرش مبنی بر اینکه اصولگرایان فردی قدرتمند‌تر از روحانی را برای انتخابات سال آینده در نظر دارند، اظهار داشت: انتخابات یک مقایسه است و صاحبان رأی نامزدها را در دو بُعد کارآمدی و امکان رأی‌آوری مقایسه می‌کنند و براین اساس ما در انتخابات باید دنبال صالح مقبول باشیم و آن را به اصلاح غیرمقبول ترجیح دهیم و قاعدتاً اگر به دنبال پیروزی هستیم باید فردی قدرتمندتر از رئیس جمهور مستقر را کاندیدا کنیم.

رئیس جبهه پیروان در رابطه با ناراحتی میرسلیم از وی به جهت آنکه در رابطه با جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی جبهه پیروان تصمیم‌گیری کرده است، گفت: جبهه پیروان متشکل از 16 عضو رسمی و 2 تشکیلات ناظر است و در جاهایی که اجماع نداشته باشیم و اختلاف پیش بیاید، رأی‌گیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: مقوله جبهه مردمی نیروهای انقلاب را در جبهه پیروان خط امام و رهبری که اعضای آن عمدتاً حقوقی هستند تا حقیقی مطرح کردیم و اکثریت اعضا آن را امضا کردند و حزب مؤتلفه نیز پیوستن به جبهه مردمی را رد نکرده است اما هنوز رأی لازم را در این باره نگرفته است. 



انتهای پیام/  



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار