شیراز؛

اختصاص 90 میلیارد تسهیلات به عشایر فارس

مدیرکل امور عشایر فارس از اختصاص 90 میلیارد ریال تسهیلات خشک سالی به عشایر استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ روح‌الله بهرامی مدیرکل امور عشایر فارس گفت: تسهیلات ارائه‌شده برای هر خانوار 60 میلیون ریال و با بازپرداخت پنج‌ساله با کارمزد 4 درصد است و با اجرایی شدن آن بسیاری از مشکلات این جامعه هدف کاهش می‌یابد.
 
بهرامی افزود: جامعه عشایری فارس با سه ایل بزرگ قشقایی، خمسه و لر و نیز هشت طایفه  مستقل با 27 هزار و 279 خانوار و 14 هزار و 790 نفر 3.5 درصد جمعیت این استان و 12.5 درصد جمعیت عشایری کشور را تشکیل می‌دهند.
 
وی ادامه داد: از 5.8 میلیون هکتار عرصه طبیعی حدود 5.7 میلیون هکتار معادل 67 درصد قلمرو زیست عشایری است که با بیش از 3 میلیون رأس دام سبک و نیز سالانه تولید 16 هزار تن گوشت قرمز معادل 25 درصد گوشت تولیدی این استان را تأمین می‌کند.
 
بهرامی بیان کرد: جامعه عشایری فارس نیز تولید بیش از 57 هزار مترمربع انواع دست‌بافت‌های نفیس از جایگاه ویژه‌ای در میان دیگر ایلات و عشایر کشور برخوردار است.
 
وی با اشاره به اینکه چادر عشایر کارگاه تولیدی و اشتغال‌زایی است، اظهار داشت: در راستای توسعه صنعت گردشگری عشایری نیز 40 مورد طرح توسط اداره کل امور عشایر فارس تهیه و به حوزه معاونت گردشگری استانداری فارس ارسال شده است که با اجرایی شدن  آن صنعت گردشگری عشایری رونق می‌یابد.
 
بهرامی گفت: برای مقابله با فقر و نیز توسعه جوامع محلی و ایجاد اشتغال با همکاری سازمان جهاد کشاورزی این استان 37 صندوق کوچک زنان عشایری با یک‌هزار و 315 عضو راه‌اندازی شده است.
 
وی افزود: با راه‌اندازی صندوق کوچک زنان عشایری تولید صنایع‌دستی، قارچ، زیورآلات و دوخت لباس عشایری و دیگر محصولات تولیدی توسط زنان عشایری انجام شده است.
 
وی اظهار داشت: با همکاری سازمان بهزیستی فارس نیز یک‌هزار و 209 معلول عشایری شناسایی و از خدمات اداره کل عشایری نیز برخوردار شده‌اند.
 
مدیرکل امور عشایری استان فارس تصریح کرد: احداث کارخانه خوراک دام قشلاق با اشتغال‌زایی 74 نفر و نیز صندوق صنایع‌دستی با 30 عضو در شهرستان فیروزآباد به‌عنوان پایلوت کشوری از دیگر فعالیت‌های این اداره کل است.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار