نخستین نشست خبری وزارت خارجه آمریکا پس از حدود دو ماه با مطرح شدن موضوعات مختلف از جمله سیاست ترامپ در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین برگزار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که تاکنون در سمت خود ابقا شده، نشست خبری این وزارتخانه را با اعلام برنامه «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا برای سفر به شرق آسیا آغاز کرد.

وی اظهار کرد رکس تیلرسون وزیر امور خارجه ی آمریکا در فاصله روزهای پانزدهم تا نوزدهم مارس به ژاپن، کره جنوبی و چین سفر خواهد کرد. این سفرها نخستین سفر او به منطقه ی شرق آسیا و اقیانوس آرام است. وی در این سفرها در تک تک این کشورها با مقامات ارشد آنها درباره موضوعات دوجانبه و چندجانبه گفتگو خواهد کرد که شامل هماهنگی راهبردی درباره تهدید موشکی و هسته ای کره شمالی می شود.

تونر افزود: رکس تیلرسون همچنین در این سفرها تلاش خواهد کرد تا درباره تعهد دولت آمریکا برای گسترش و پیشبرد منافع اقتصادی و امنیتی آمریکا در منطقه آسیا- اقیانوس آرام تاکیدی دوباره داشته باشد. آسیا موتور مهم رشد اقتصادی و پویایی است که به اعتقاد آمریکا نقشی ضروری برای رشد اقتصاد این کشور دارد.

وی خاطر نشان کرد دولت آمریکا همچنین قصد دارد روابط سازنده ای را با چین دنبال کند. رکس تیلرسون تا این لحظه با مشاور دولت چین و نیز با وزیر خارجه چین دیدار کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در واکنش به آزمایش موشکی اخیر کره شمالی اعلام کرد تمرکز واشنگتن بر اجرای تحریم ها علیه کره شمالی است اما همیشه « سایر گزینه ها» را هم بررسی می کند اما واشنگتن به دفاع از متحدان خود در شرق آسیا ادامه می ‌دهد.

تونر همچنین در واکنش به گزارش‌های منتشر شده در مورد اخلال در روند فعالیت‌های این نهاد و انزوای تیلرسون، گفت: وی کاملا فعال و در ارتباط کامل با کاخ سفید است.

وی در مورد شایعات مطرح‌ شده در مورد احتمال خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خاطرنشان کرد این‌ها فقط شایعه است.

او در مورد سیاست دولت «دونالد ترامپ» در قبال مناقشه اسرائیل-فلسطین نیز گفت: از اسرائیل خواسته‌ایم که فعلا از شهرک ‌سازی دست بردارد. در حال بررسی هستیم تا در مورد قدم بعدی خود [در مورد مسئله اسرائیل-فلسطین] تصمیم ‌گیری کنیم.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار