باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد

پایگاه اینجرلیک؛ کریدور جنگنده‌های حامیان داعش

دو پایگاه نظامی که ترکیه در آن‌ها حضور گسترده دارد، "اینجرلیک " و "پرینچلیک" است. پایگاه نظامی "اینجرلیک " که در جنوب این کشور است همواره محل تردد نظامیان آمریکایی است.

پایگاه اینجرلیک؛ محل عبور و مرور حامیان داعشبه گزارش  خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پایگاه‌های نظامی ترکیه در جنوب و مرکز این کشور محل عبور و مرور کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس شده است.  در حقیقت ترکیه به دنبال آن است تا با دادن پایگاه‌های نظامی خود به کشورهای فرامنطقه جایگاه نظامی خود را تقویت کند.

دو پایگاه نظامی که ترکیه در آن‌ها حضور گسترده دارد، "اینجرلیک" و "پرینچلیک" است. پایگاه نظامی "اینجرلیک" که در جنوب این کشور است همواره محل حضور آمریکا بوده است.

**توپولوژی پایگاه هوایی "اینجرلیک"

پایگاه هوایی "اینجرلیک" یک پایگاه هوایی، واقع در شهر  "آدانا" است. نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا و  ترکیه از کاربران اصلی این پایگاه هوایی هستند؛ و پایگاه هوایی "اینجرلیک" انبار بزرگی از تسلیحات کشتار جمعی آمریکا نیز به حساب می‌آید. چون بمب های اتم این کشور در پایگاه مذکور نگهداری می‌شود.

کار احداث پایگاه هوایی "اینجرلیک"  پس از پایان جنگ جهانی دوم آغاز شد. ارتش  ایالات متحده آمریکا مهندسان ساخت و ساز پایگاه هوایی  "اینجرلیک" را در بهار 1951 به محل آن اعزام کرد. 

نیروی هوایی ایالات متحده در ابتدا برای استفاده به عنوان یک پایگاه اضطراری و سایت بازیابی برای بمب افکن های متوسط و سنگین از  "اینجرلیک" استفاده می‌کرد. در دسامبر سال 1954 ترکیه و ستاد نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا یک توافقنامه مشترک برای استفاده از این پایگاه را به امضا رساندند.

هواپیماهای بدون سرنشین از نوع  "بریداتور ای پی3 (EP-3)" چند ماهی است که در پایگاه  "اینجرلیک" واقع در استان  "آدانا"  در جنوب ترکیه مستقر شده اند تا تمامی تحرکات نیروی هوایی ارتش سوریه و روسیه  را در دو شهر "لاذقیه" و "طرطوس" رصد کنند.

پایگاه خبری "گلوبال ریسرچ"  با انتشار گزارشی در همین رابطه اعلام کرده که تعداد اندکی اطلاع دارند که آمریکا از چهار سال پیش برای براندازی نظام  "بشار اسد" رییس جمهور سوریه تروریست های داعش را تشکیل داد و ترکیه عضو ناتو به نیابت از آمریکا برای حفظ منافع این کشور با جذب نیرو و کسب اطلاعات و تجهیز سلاح،  "واشنگتن"  را در این امر یاری کرد.


**توپولوژی پایگاه هوایی  "پرینچلیک"

"پرینچلیک" یکی از پایگاه های هوایی ارتش ترکیه در جنوب شرق این کشور بوده که در استان "دیاربکر" و در نزدیکی مرکز این استان قرار دارد. البته در شرق این پایگاه ابزار جاسوسی جهت استفاده در منطقه و قفقاز به کار گرفته می‌شود و ناتو برای گسترش این پایگاه کارهای زیربنایی بسیاری انجام داده است.


البته در پی بروز برخی اختلافات گزارش منابع رسانه ای حاکی از بسته شدن پایگاه نظامی اینجرلیک بود. البته بعدها اخبار رسانه ای متناقضی در این زمینه منتشر شد.


خبرگزاری فرانسه، همزمان با تشدید تنش‌های میان واشنگتن و ناتو با آنکارا، ترکیه اعلام کرد این کشور حق تعطیل کردن پایگاهی هوایی "اینجرلیک"  را که ائتلاف تحت فرمان آمریکا برای حمله به تروریست ها در سوریه استفاده می‌کند، برای خود محفوظ می‌دارد.

"ابراهیم کالین"، سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرد آنکارا حق دارد پایگاه هوایی "اینجرلیک" در استان «آدانا» در جنوب این کشور را به عنوان بخشی از حق حاکمیتی خود، تعطیل کند. وی در گفتگویی تلویزیونی افزود: ما همواره این حق را داریم که این پایگاه هوایی را تعطیل کنیم اما همچنانکه اعلام کرده ام شرایط ارزیابی خواهد شد.  مقامات این کشور هنوز درباره تعطیلی این پایگاه به روی هواپیماهای ائتلاف تحت فرمان آمریکا، تصمیم گیری نکرده‌اند.

ترکیه یکی از اعضای ائتلاف تحت فرمان آمریکا به اصطلاح علیه داعش در سوریه است و به جنگنده‌های کشورهای غربی اجازه داده است با این بهانه از اینجرلیک به عنوان پایگاهی برای حملات هوایی استفاده کنند.

مناسبات واشنگتن و آنکارا بر سر بحران سوریه رو به تیرگی گذاشته است؛ زیرا آمریکا نیروهای کرد سوریه را نیروهای کارآمد علیه داعش در جبهه زمینی می‌داند؛ اما آنکارا معتقد است این نیروها به شورشیان جنوب این کشور وابسته هستند. اما در مجموع آمریکا از پایگاه‌های نظامی برخی کشورهای منطقه برای کمک به تروریست‌های تکفیری استفاده می‌کند و بارها حمایت آمریکا از داعش با استفاده از پرتاب محموله‌های هوایی افشا شده است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار