بندر سیریک در کنار دریای عمان با سواحل گسترده ماسه ای مقصد گردشگران زیادی در ایام مختلف سال است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ،محسن ضیایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت:مردم سیریک به زبان فارسی و گویش های محلی ( لهجه ای شیرین از زبان فارسی) سخن می گویند و شیعه و سنی درکنار هم زندگی می کنند.  
 سیریک، بندری در دل دریای عمان
وی افزود:از معروف ترین  آثار تاریخی این شهرستان  قلعه شاداب ،  قدمگاه شاه محمد ولی در روستای پالور، معبد عشاق روستای گروگ ،  قلعه سیریک واقع در سیریک کهنه ،  ساحل زیبای بندر کوهستک مرکز،  سواحل زیبای سیریک تا روستای گروگ ، بازارچه بزرگ میشی، جنگل های حرا و چندل خور آذینی است. 

سیریک، بندری در دل دریای عمان
 
محسن ضیایی گفت: قلعه شاداب (کلاگت) در ۴۵ کیلومتری مرکز شهرستان و بر فراز صخره های بلند روستای کنارجو از توابع بخش بمانی قرار دارد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: قدمگاه شاه محمد ولی در روستای پالور از توابع بخش بمانی یکی از اماکن مذهبی و مورد توجه مردم شهرستان و شهرستان های همجوار است که در جوار درختان کهنسالی به نام لور قرار دارد. 

 
محسن ضیایی گفت: معبد عشاق روستای گروگ ،درباره این بنا افسانه ای نقل می شود که حدود چهار صد سال پیش دو نوجوان از طوایف متخاصم به هم دل می بندندو با مخالفت شدید روبرو می شوند که بعد از مرگ آن دو جوان این مکان به جای آب با شیر شتر  ساخته می شود .  
 
وی افزود: قلعه سیریک واقع در سیریک کهنه، در فاصله ۳ کیلومتری شهر سیریک که به نام کلات میر حاجی معروف است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: ساحل زیبای بندر قدیمی کوهستک دارای سواحل شنی زیبا و یکی از مناطق گردشگر پذیر شهرستان است.

 سیریک، بندری در دل دریای عمان
محسن ضیایی افزود: ایجاد پناهگاه ( موج شکن) صیادی و تجاری برای شناور های کوچک و بزرگ (قایق و لنچ) از دیگر جاهای دیدنی آن به شمار می رود.  
 
وی گفت:وجود سواحل زیبای شنی واقع در حد فاصل بین گروگ تا سیریک و احداث بندر گاه چند منظور در سیریک از مزیت های منطقه است .  
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: بازار بزرگ میشی در فا صله ۵ کیلومتری جنوب شهر سیریک بین جاده اصلی سیریک – جاسک دارای ۱۸۰ دهنه مغازه ،مجتمع خدماتی رفاهی است.
 
محسن ضیایی گفت: این بازار در طول سال و به خصوص ایام نوروز پذیرای مهمانان زیادی از سراسر کشور است.
 
وی افزود: وجود سدهای خاکی بزرگ در روستاهای کنارجو ، سرارو ، پگو و کرپان و رودخانه های فصلی و جلگه های آبرفتی و خاک حاصلخیز باعث شده کشاورزی در مناطق مهمانی ، سرزه ، پابیر ، گرائیگ ،کنارجو و کرپان رونق قابل توجه ای داشته باشد .  
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: حرا درختی است شورزی که هنگام مد دریا تا گلوگاه در آب فرو می رود و به کمک خاصیت تصفیه ای پوسته اش آب دریا را جذب و نمک آن را دفع میکند.

 سیریک، بندری در دل دریای عمان
 
محسن ضیایی افزود: هنر با زندگی مردم این منطقه آمیخته است و جزئی از وجود آن هاست.
 
 وی گفت: هنر های دستی رایج در این منطقه شامل برقع دوزی ، سوزن دوزی ، زری بافی ، گلابتون دوزی ، و گرگور بافی ، ، سوند بافی ، چادر شب بافی و سبد بافی از صنایع دستی منطقه است .  
 
 شهرستان سیریک با مساحت حدود ۳ هزارو ۳۵۱ کیلومتر مربع در فاصله ۱۷۵ کیلومتری  شرق  بندرعباس قرار دارد.  
 
 این شهرستان از شمال به شهرستان میناب از جنوب به شهرستان جاسک از شرق به ارتفاعات بشاگرد و سندرک و از غرب به دریای مکران (عمان ) محدود می شود.  
 
 
 انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.