وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نقش مهمی در تولید تجهیزات دفاعی نیروهای مسلح دارد و در طی سالهای گذشته و در این راستا گامهای مهمی برای این منظور برداشته است.
** ویژگیهای بالگرد ملی صبا248
بالگرد ملی صبا 248 که بهدست متخصصان افتخارآفرین شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگرد ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.
استفاده از فناوریهای روز در حوزه ناوبری، هدایت و سامانههای مکانیکی، کارکرد قابل قبول در حالت یک موتور خاموش، قابلیت اطمینان بالا، صدا و ارتعاشات کم و سرعت بالا، قابلیت عملیاتی در محدوده دمایی 25- تا 55 درجه سانتیگراد و بدنه آئرودینامیکی مناسب، از جمله دیگر مشخصات فنی بالگرد 248 است.
وزیر دفاع درباره خصوصیات بالگرد ملی صبا میگوید: با توجه به نیاز کشور به بالگردهایی در کلاس وزنی متوسط که بالاترین درخواست و نیاز آتی میباشد؛ شرکت پنها با همکاری شرکتهای دانش بنیان، دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی صنایع مختلف در وزارت دفاع اقدام به طراحی، ساخت و تولید بالگرد ملی صبا ۲۴۸ کرد.
سردار دهقان افزود: بالگرد ملی صبا ۲۴۸ در کلاس وزنی سبک و متوسط کاربری چند منظوره، دو موتوره، چهار ملخه و با ظرفیت ۸ سرنشین قادر است ماموریتهای حمل و نقل بار و مسافر و عملیات امداد و نجات، عکس برداری و شناسایی، آمبولانس هوایی، عملیات فرا ساحلی و تاکسی هوایی را انجام دهد.
وزیر دفاع، استفاده از فناوریهای روز در حوزه ناوبری، هدایت و سامانههای مکانیکی، کارکرد قابل قبول در حالت یک موتور خاموش، قابلیت اطمینان بالا، صدا و ارتعاشات کم و سرعت بالا، قابلیت عملیاتی در محدوده دمایی ۲۵ - تا ۵۵ درجه سانتی گراد و بدنه آیرودینامیکی مناسب را از جمله مشخصات فنی بالگرد ۲۴۸ ذکر کرد و گفت: این بالگرد بر اساس نیاز مشتریان نظامی و غیر نظامی و قابلیت صادرات به بازارهای بین المللی خصوصا کشورهای اسلامی با قیمت رقابتی قابل عرضه میباشد.
امیر سرتیپ "احمدآبادی" رئیس شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) درباره توانمندی پروازی بالگرد ملی صبا عنوان داشت: رنج پروازی بالگرد ملی صبا ۲۴۸ این است که این بالگرد میتواند ۶ ساعت مداومت پروازی با سرعت بسیار قابل قبولی، داشته باشد.
وی افزود: موتور این بالگرد از موتورهای نسل چهارم است و سیستم و کنترلهای خاص خودش را دارد. این بالگرد همچنین از سیستم فول گلس کاکپیت (Full Glass Cockpit) بهره میبرد. این بالگرد به این علت دارای اهمیت است که اولا دو موتور دارد و خیلی از سیستمهایش دوگانه است؛ دو هیدرولیک پمپ دارد و از پمپهای دوگانه مناسبی برخوردار است. حدود ۲۰۰ هزار ساعتنفر در طراحی، قطعه سازی و مونتاژ برای این بالگرد کار شده است. پیچیدگی بالگرد و هایتک بودن و متالوژی خاص، ساخت بالگردها را واقعاً سخت میکند.
خخخخخخخخخخخخ