سازمان عفو بین الملل ،ائتلاف به اصطلاح عربی تحت امر عربستان سعودی را به استفاده از بمب‌های خوشه ای در یمن متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ سازمان عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرد ائتلاف تحت امر عربستان برای سومین بار در 16 ماه گذشته از مهمات خوشه ای ساخت برزیل که براساس معاهده  اسلو استفاده از آن ممنوع اعلام شده، در یمن استفاده کرده است.

عفو بین الملل تاکید کرد ائتلاف تحت امر عربستان در ساعت  22 و 30 دقیقه به وقت محلی روز 15 فوریه ( 27 بهمن ) با بمب های خوشه ای به سه منطقه مسکونی و زمین های کشاورزی در مرکز شهر صعده واقع در شمال یمن حمله کرده است.

 عفو بین الملل تاکید کرد بر اثر این حملات دو نفر زخمی شدند.

سازمان عفو بین الملل تاکید کرد ائتلاف تحت امر عربستان در اکتبر سال 2015 و مه سال 2016 نیز از این نوع سلاح در یمن استفاده کرده است .

معاهده منع استفاده از بمب های خوشه ای 

در سال 2008 حدود 100 کشور معاهده منع استفاده از بمب های خوشه ای را امضا کردند و از سال 2010 به مرحله اجرا درآمد . تعدادی از  تولیدکننده ها و دارنده انبارها مهمات و بمب‌های خوشه ای  مانند اسرائیل ، آمریکا ، چین و عربستان از امضای این معاهده خودداری کردند .

در ژانویه گذشته نیز سازمان دیده بان حقوق بشر نیز  ائتلاف به اصطلاح عربی تحت امر عربستان را به استفاده از بمب های خوشه ای ساخت برزیل در استان صعده یمن متهم کرده بود.

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرده بود جنگنده های سعودی و متحدانش در حمله هوایی اواسط دسامبر گذشته به صعده از بمب های خوشه ای استفاده کردند که به کشته شدن دو غیر نظامی و زخمی شدن شش تن دیگر از جمله یک کودک منجر شده است.

این حمله درست یک روز پس از آن اتفاق افتاد که کشورهای برزیل ، عربستان، آمریکا و یمن (دولت مستعفی و فراری این کشور) در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی ممنوعیت استفاده از سلاح های خوشه ای رای مخالف دادند.

عربستان سعودی که بارها به کشتار غیر نظامیان در یمن متهم شده است، پیش از این به استفاده محدود از مهمات خوشه ای ساخت انگلیس در یمن اعتراف اما تاکید کرد استفاده از این نوع سلاح را متوقف خواهد کرد.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، از زمان تهاجم نظامی عربستان به یمن از اواخر مارس 2015  تاکنون بیش از 7400 نفر در این کشور جان باختند و 40 هزار تن دیگر زخمی شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار