ساری؛

برگزاری آئین نوروز خوانی در سمسکنده علیا +تصویر

آئین نورز خوانی در روستای سمسکنده علیا ساری در حال برگزاری است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، نوروز خوانی یکی از آئین های کهن ایرانی ها به ویژه مازندرانی ها است٬ که در آستانه سال نو ٬ نوروز خوان ها به صورت دو نفره یا چند نفره به ویژه در روستا های مازندران برگزار می کنند.

در گذشته نوروز خوان ها در روز های پایانی سال و آستانه سال نو در کوچه پس کوچه های روستا ها حرکت می کردند و با گفتن مدح پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) آمدن بهار و سال نو را مژده می دادند و درب منازل می ایستادند و برای صاحبان خانه سال خوب ٬ خوش و پر خیر و برکت و زیارت خانه خدا و کربلای معلا و برای فرزندانشان آرزوی خوشبختی می کردند. صاحبان خانه نیز تخم مرغ ٬ برنج٬ شیرینی و میوه و هدایای نقدی به آنها هدیه می کردند.

هرچند٬ چند سالی به آئین نوروز خوانی کمتر توجه می شد اما در سال های اخیر این آئین به همراه دیگر آئین ها و رسم و سوم های گذشته در حال احیا شدن است .

با احیای این آئین ها علاوه بر اینکه نسل های آینده به ویژه نوجوانان و جوانان با این آئین ها آشنا می شوند موجب یادآوری خاطرات نوروز خوانی گذشته برای پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها نیز می شود.

گروه نوروز خوانی ترنه این آئین کهن را که از دیروز آغاز شد به مدت 3 روز در روستای سمسکنده علیا بخش مرکزی شهرستان ساری برگزار می کنند که با استقبال اهالی این ر‌وستا به ویژه نوجوانان و جوانان مواجه شدند.

دهیاری روستای سمسکنده در کنار برگزاری آئین نوروز خوانی بیش از 2 هزار اصله نهال را میان اهالی این روستا توزیع کرد.


برگزاری آئین نوروز خوانی در سمسکنده علیا +تصویر

انتهای پیام/ر


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار