نوروز به كجا برويم؛

شهری در ميانه آذربایجان شرقی + تصاویر

میانه یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان میانه است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ میانه یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان میانه است. این شهر در جنوب شرقی استان قرار دارد و به واسطه اینکه سالها تنها راه ارتباطی استان آذربایجان به بقیه کشور از طریق دره قافلانکوه بوده است، به عنوان دروازه آذربایجان شناخته می‌شود.
 
نام اصلی این شهر میانا بوده است که هم اکنون در زبان ترکی آذربایجانی به همین شکل بیان می‌شود؛ ولی پس از حمله اعراب نام این شهر به میانج معرب شده و سپس به میانه تبدیل شده است.
 
 شهری در ميانه آذربایجان شرقی + تصاویر
 
تالاب ماهی آباد
 
واقع در 16 کیلومتری شمال شرقی میانه است. مسیر آن از کنار پارک جنگلی میانه و گلزار شهدای گمنام به سمت جاده ترک می‌گذرد.
 
 
رشته کوه‌های بزغوش
 
کوهی که بین میانه و شهرستان سراب واقع در شما شرقی میانه است، برای رسیدن به رشته کوه‌ها نیز باید از مسیر جاده حرکت کرد که در 35 كيلومتری شمال ميانه قرار دارد که همزمان با مواد خروجی آتشفشان‌های سهند و سبلان ارتفاع يافته است.
 
 شهری در ميانه آذربایجان شرقی + تصاویر
 
 
آبشار بلوکان  
 
در شمال روستای بلوکان و در مسیر رودخانه‌ای به همین نام قرار دارد که از کوه های بزغوش سرچشمه گرفته و به رودخانه شهر چایی می‌پیوندد. شهر چایی خود با پیوستن به قزل اوزن به دریای خزر سرازیر می گردد. فاصله آن از مركز شهرستان حدود 68 كيلومتر است.
 
 
آبگرم ممان
 
دارای خواص درمانی در شمال شرقی شهرستان میانه و روستای ممان واقع شده است. مسیر روستا از سه راهی خلخال می‌گذرد. سه‌راهی خلخال در 6 کیلومتری جاده میانه به سمت زنجان، بعد از پلیس راه میانه زنجان واقع شده است.
 
 
بقعه امامزاده اسماعیل
 
امامزاده اسماعيل كه به نام مقبره كمال الدين شهرت دارد، در جنوب مسجد جامع ميانه واقع شده و متصل به آن است. ديوارهای این بنا با آجر ساخته شده و گنبد و روپوش دارد كه سطح خارجی آن با كاشی‌های فيروزه ای رنگ پوشيده شده است.
 
 شهری در ميانه آذربایجان شرقی + تصاویر
 
مسجد سنگی ترک
 
مسجد ترك از هر حیث قابل توجه است و یكی از مهمترین آثار تاریخی میانه بشمار می‌رود. سبك و شیوه معماری آن از عجایب روزگار است . بنای مسجد ترك را به امام حسن مجتبی (ع) نسبت می دهند و یكپارچه از سنگ تراشیده شده، ساخته اند. جلوی این مسجد تمام سنگی است و كتیبه ای به صورت نوار در قسمت بالای دیوار به خط زیبا و نستعلیق نوشته كه حكایت از دقت و مهارت دارد. 
 
 شهری در ميانه آذربایجان شرقی + تصاویر
 
پل دختر میانه 
 
در دامنه شرقی قافلانكوه روی آب قزل اوزن به فاصله 20 کیلومتری شهر میانه پلی بنام پل دختر بنا شده كه دارای سه چشمه یا دهنه ای محكم ومرتفعی است. این بنا در تاریخ 10 دیماه 1310 تحت شماره 87 جزو آثار ملی به ثبت رسیده و نمونه ای از پل‌های محكم و معتبر و قدیم است كه تاریخ ساختمان اصلی آنرا باید متعلق به قرن هشتم هجری دانست. 
 
 
انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار