شهرستان بیرجند در شرق ایران و در فاصله حدوداً 500 کیلومتری از مرکز استان های خراسان رضوی ، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد قرار دارد.

عربی معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛گفت:شهرستان بیرجند از شمال به قاینات،از جنوب به نهبندان و استان کرمان، از غرب به سرایان و خوسف و از شرق به درمیان و سربیشه محدود می شود.

وی افزود:این شهر دارای مناطق گردشگری فراوانی چون سنگ نگاره کال جنگال،قلعه تاریخی بیرجند،مجموعه عمارت و باغ کلاه فرنگی،عمارت اکبریه،مدرسه شوکتیه،خانه پردلی و بسیاری از مناطق دیگر نام برد.

عربی در خصوص مدرسه شوکتیه بیرجند گفت:این مدرسه سومین مدرسه آموزش به سبک جدید، پس از دارالفنون و رشدیه تبریز است که در سال ۱۳۱۲ قمری به منظور برگزاری آیین عزاداری ماه محرم ساخته شد و در سال ۱۳۲۶ قمری نیز نخستین مدرسه جدید بیرجند در آن تاسیس شد. ‏

 مدرسه شوکتیه بیرجند
 
بیرجند،نگین کویر ایران
 
معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی قلعه تاریخی بیرجند را نیز قدیمی‌ترین بنای تاریخی این شهر  و یادگاری از دوره صفویه عنوان کرد و افزود:این قلعه بر روی تپه‌های مرتفع غرب این شهر بنا شده و کاربرد نظامی داشته است.
 
قلعه تاریخی بیرجند
 
بیرجند،نگین کویر ایران
وی گفت:فرش بافی از هنرهای دستی مهم مردم بیرجند به شمار می‌رود که فرش‌ها با طرح‌های کاشان و محلی و قالیچه‌ها بیشتر با طرح‌های بلوچی،سیستانی و ترکمنی بافته می‌شوند.
 
فرش دستباف
 
بیرجند،نگین کویر ایران
 
جاجیم بافی
 
بیرجند،نگین کویر ایران 
 
عربی زعفران ، زرشک ، عناب،کشک و قره قوروت را از جمله سوغات شهرستان بیرجند عنوان کرد.
کشک محلی
 
 
بیرجند،نگین کویر ایران 

زعفران
 
بیرجند،نگین کویر ایران
 
عناب
 
بیرجند،نگین کویر ایران
معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت:امروزه مناطق مهم توليد صنايع دستی این شهرستان در شهر بيرجند و روستاهای خراشاد، چهارده، كوچ، چهكند، شهاباد، رزگ، نقنج، شاخن، القار، مرک ، فورجان، ساقدر و نوزاد هستند.
انتهای پیام/غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.