خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی ادعا کرد روسیه برای نقش‌آفرینی در لیبی و حمایت از خلیفه حفتر، شماری از نیروهای ویژه‌اش را در مرز مصر مستقر کرده است.

ادعای رویترز: روسيه برای دخالت در درگیری‌های ليبی، در مصر نیروهایش ویژه را مستقر کرده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: منابع آمریکایی و مصری و منابع دیپلماتیک می گویند به نظر می‌رسد روسیه در روزهای اخیر نیروهای ویژه خود را در پایگاهی هوایی در غرب مصر نزدیک مرز با لیبی مستقر کرده است، اقدامی که نگرانی آمریکا را در خصوص نقش روز افزون مسکو در لیبی افزایش داده است.  

بر اساس این گزارش، این مسئولان آمریکایی و دیپلماتیک مدعی شده‌اند هر گونه استقرار نیروهای روسیه از این قبیل می تواند در چارچوب تلاش برای حمایت از خلیفه حفتر فرمانده نظامی لیبی صورت بگیرد که نیروهایش از سوم مارس در بنادر نفتی که تحت کنترل خود دارد با حمله گردان‌های دفاع از بنغازی متحمل شکست شده است.   

رویترز نوشت: این مسئولان آمریکایی، که خواستند نامشان فاش نشود گفتند، به نظر می رسد آمریکا نیروهای عملیات ویژه روسیه و هواپیماهای بدون سرنشین این کشور را در «سیدی برانی» در 100 کیلومتری مرز مصر با لیبی مشاهده کرده است.   

در ادامه این گزارش آمده است: منابع امنیتی مصر جزئیات بیشتری ارائه کردند و گفتند یگانی از نیروهای عملیات ویژه روسیه شامل 22 نفر مستقر شده اند، اما از سخن گفتن درباره ماموریت آنها خودداری کردند.  

این منابع افزودند روسیه همچنین اوایل فوریه از یک پایگاه هوایی دیگر مصر در شرق سیدی برانی در «مرسی مطروح» استفاده کرده است.  

گزارشهای گذشته هیچ اشاره‌ای به عملیات استقرار نیروهای روسیه نکرده است. 
  
وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه واکنشی به این خبر نشان نداد، اما مصر هر گونه حضور نیروهای روسیه را در خاک خود تکذیب کرد.   

سرهنگ تامر الرفاعی سخنگوی رسمی نیروهای مسلح مصر هر گونه حضور  نظامی خارجی را در خاک مصر تکذیب کرد و افزود این مسئله حاکمیت است.   

ارتش آمریکا نیز از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد.  

ارتش آمریکا همچنین حملات هوایی را در حمایت از لیبی در سال گذشته برای بیرون راندن داعش در شهر سرت انجام داد.  

ابهامات در خصوص نقش روسیه در لیبی با نگرانی واشنگتن درباره مقاصد مسکو در این کشور دارای نفت که در پی انقلاب سال 2011 به مناطق مورد منازعه تبدیل شده، همزمان شده است.  

رویترز نوشت: به نظر می رسد مسکو برای تقویت حمایت دیپلماتیک خود از حفتر تلاش می‌کند و این در حالی است که دولت‌های غربی عملا از دخالت روسیه در سوریه برای حمایت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه خشمگین هستند.  

یک دیپلمات غربی -که خواست نامش فاش نشود- گفت روسیه به حمایت از حفتر چشم دوخته است و این در حالی است که اولویت نخست مسکو احتمالا تمرکز بر منطقه هلال نفتی در لیبی خواهد بود.   

وی مدعی شد: «بسیار روشن است که مصریها دخالت روسیه را در لیبی از طریق اجازه دادن به آنها برای استفاده از این پایگاه تسهیل می کنند. احتمال می رود در حال حاضر آموزش نظامی در آنجا وجود داشته باشد.»   
 
روزنامه الاهرام مصر به نقل از سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد قاهره اجازه وجود پایگاههای خارجی را در خاک خود نخواهد داد.  

این منابع مصری افزودند هیچ توافق رسمی برای استفاده روسیه از این پایگاه‌های مصری وجود ندارد، اما رایزنیهای فشرده‌ای در خصوص لیبی وجود دارد.  

مصر از گسترش هرج و مرج در همسایه غربی خود احساس نگرانی می‌کند و نشست‌های دیپلماتیک متعددی را بین مسئولان شرق و غرب لیبی در ماه‌های اخیر میزبانی کرده است.   


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار