آبگرم محلات مجموعه‌ای از چشمه‌های آبگرم در ۱۵ کیلومتری شمال شرق شهر محلات و در استان مرکزی واقع شده‌است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، چشمه‌های آبگرم محلات از نوع آب‌های گرم عمقی هستند که از بخاره خمیره سنگ‌های سوزان درون پوسته زمین بوجود آمده و به سطح زمین می‌رسند. عمق این آب‌ها گاهی به ۲۰ هزار متر و گرمای آنها متناسب با سرعت بالا آمدن گاهی به ۱۰۰ درجه سانتیگراد هم می‌رسد.

این چشمه ها دارای سابقه باستانی زیادی هستند به طوری که در برخی از تاب ها آمده است، آب این چشمه‌ها از ترکیباتی است که در درمان بیماری‌های نقرس و همچنین بیماری کبدی، صفراوی – کلیوی و دستگاه گوارش می تواند موثر باشد و استحمام در این چشمه‌ها اثرات شفا بخشی زیادی داشته و موجب سلامت فیزیکی و روانی فرد می‌شود.

چشمه‌های آبگرم محلات شامل 6 چشمه به نام‌های شفا، دنبه، سلیمانیه، سودا (بختیاری)، حکیم و روماتیسم است. تمام چشمه‌ها به جز چشمه حکیم که دمای کمتری نسبت به سایر چشمه‌ها دارد از سایر چشمه‌ها برای اهداف بالنئولوژیکی استفاده می‌شود.

درجه حرارت آب این چشمه ها به۵۰ درجه سانتى‌گراد می رسد و به کسانی که سابقه بیماری های قلبی و عروقی دارند، توصیه می شود که از این آب استفاده نکنند.

این جاذبه گردشگری به سبب خیل گردشگران و حضور مردم از مناطق مختلف هتل ها و مسافرخانه های بسیاری را برای در خود جای داده است.

از جمله چشمه های آبگرم محلات می توان به چشمه حکیم محلات (آب حکیم) و چشمه آب شفا محلات اشاره کرد.

چشمه حکیم محلات (آب حکیم)

چشمه حکیم در حدود یک کیلومترى جنوب شرقى چشمه شفا واقع شده است. مظهر این چشمه در دو نقطه همجوار یکدیگر است و اطراف آن‌ها با سنگ چینى به دو حوض محصور تبدیل شده است.

چشمه‌هاى معدنى آب گرم ناحیه محلات از نظر ترکیبات شیمیایى به چشمه‌هاى معدنى سولفاته کلسیک بان یردوبیگور فرانسه شبیه است.

گرمى و مقدار قابل ملاحظه کلسیم آن‌ها خواص آرام‌بخش، مدر، ملین و ضد مسمومیت دارد.

چشمه آب شفا محلات

این چشمه آب گرم در بالاى تپه مجاور سرچشمه محلات در محلى نزدیک تخته سنگ‌هاى سخت از دهانه چاهى خارج مى‌شود و به حمام‌هاى اطراف آن هدایت مى‌گردد.

علاوه بر آب حکیم، آب سلیمانی و آب شفا، آب رماتیسم، آب دنبه و گبری هم وجود دارد که این چشمه ها بایکدیکر فاصله چندانی ندارند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.