گلیم دست بافتی است متشكل از تار و پود كه در بافت آن در سبك سنه از روش بافت چاكدار استفاده می شود .

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،گلیم دست بافتی است متشكل از تار و پود كه در بافت آن در سبك سنه از روش بافت چاكدار استفاده می شود و بنا به این روش بافت گلیم ها دو رو است و می توان از هر دو روی گلیم استفاده نمود و نقوش واضح است.

گلیم كه در كردی به آن (به ر) یا (به ره) می گویند یكی از انواع صنایع دستی زیراندازی و پوششی است كه از ابریشم، موی بز، پشم گوسفند و یا دیگر چهارپایان اهلی بافته می‌شود، گلیم به شكل سنتی‌اش، معمولا برای پوشاندن زمین، دیوار و یا رواندازی برای حیوانات باربر استفاده می‌شود ولی امروزه به عنوان یك پوشش مدرن و تزیینی برای خانه‌های شهری نیز خریداری می‌شود.

تاریخچه ابداع آن نامشخص است اما با توجه به ساختار آن و روش كار احتمال می رود قبل از ابداع قالی بافی و بعد از حصیر بافی شكل گرفته باشد، به احتمال زیاد قدمت آن به بیش از 4 تا 6 هزار سال قبل از میلاد برمی گردد.

گلیم كردستان از لحاظ بافت، رنگرزی، طرح و نقش، مواد اولیه و اندازه بسیار حائز اهمیت است.

در نقوش بیشتر از نقوش كلاه فرنگ و لچك ترنج و سراسری و واگیره ای استفاده می شود ولی در طرح های گلیم، بافندگان از طرح ها و فرم های بسیار زیبا و ریز استفاده می كنند بنحوی كه در هیچ كجای دنیا به این كیفیت اجرا نمی شود و بیشتر به همین دلیل در دنیا گلیم كردستان ممتاز است.

در استفاده از طرح ها استفاده از طرح های واگیرهای بیشتر مرسوم است اما استثناهایی مانند نقشه موسایی، نقشه جانوری و نقشه قفقاز وجود دارد.

از لحاظ مواد اولیه بهترین نوع پشم از لحاظ قطر و طول الیاف، میزان جعد پذیری، رنگپذیری و سایش را برای فرش بافی در دنیا داریم و پشم گوسفندان مناطق كردستان، كرمانشاه و آذربایجان غربی برای گلیم بافی و قالی بافی بسیار مناسب است.

طرح گل میرزا علی سنه ، گل و گلدان، سه ترنج، طرح ماهي در هم ، طرح‌های بوته‌ای ، طرح میناخانی، طرح‌ محرمات سنه، گل وكیلی، سنگ رودخانه، گل چای و گل چینی از جمله طرح های معروف گلیم سنه هستند كه اندازه بیشتر این گلیم ها از شش متر مربع كمتر است.

گلیم كردستان نمادی از خلاقیت و ابتكار


گلیم كردستان نمادی از خلاقیت و ابتكار


گلیم كردستان نمادی از خلاقیت و ابتكار


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.