معاون عملیات اورژانس کشور در تیتر امشب گفت: برای اولین سالی است که تعداد حوادث چهارشنبه آخر سال نسبت به سال گذشته افت 30 تا 40 درصدی را نشان می دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، او افزود: از نظر شدت حادثه نیز کاهش چشم گیری داشته اگر چه مسائل قابل توجهی از جمله در چشم و صورت و دست ها شاهدیم اما میزان آن نسبت به سال گذشته کاهش چشم گیری یافته است.

کاهش 40 درصدی حوادث چهارشنبه سوری امسال
 

او گفت: تعداد مصدومین از ظهر امروز 89 نفر بودند که نسبت به سال گذشته 211 نفر بوده است که این امر متاثر از شهدای آتش نشانان در حادثه پلاسکو بوده زیرا کمپین هایی در این خصوص تشکیل شد و توانست شدت جراحات را کاهش دهد.

او افزود: ما دو حادثه دردناک در گرمسار و اردبیل شاهد بودیم که پیش از چهارشنبه سوری واقع شدند اما امروز نسبت به سال گذشته شاهد تنها یک مورد کشته در ارومیه و سه مورد بستری در این شهرستان هستیم.

معاون عملیات اورژانس کشور گفت: از نظر قطع عضو که سال گذشته 21 مورد گزارش شد امروز شاهد قطع عضو یک جوان 21 ساله بودیم، آسیب چشم هم در جوان 16 ساله داشتیم که احتمالا به کوری چشم ختم می شود.

او افزود: سن کم افرادی که آسیب می بینند نگران کننده است زیرا سنین اصلی 10 تا 20 سال را نشان می دهد که امسال شاهد افت در این موضوع هستم.

او گفت: میزان آسیب دیدگی های دانش آموزی در سال گذشته 32 تا 38 درصد بود که امسال به بیش از 40 درصد رسیده است که خود توجه به مسائل خود مراقبتی و آموزش ها را بیشتر نشان می دهد.

او گفت: عمده ترین اندام هایی که آسیب می بینند دست و صورت اند؛ چشم بیشتر از همه آسیب می بیند، البته ممکن است عمده اندام ها آسیب ببینند اما این دو عضو بیشترین آسیب را می بینند.

او افزود: یکی از حوادثی که منجر به آسیب چشم شده است سیگارت بوده که توانسته یک کودک 6 ساله را از ناحیه چشم دچار آسیب کند، دستها به دلیل مداخله آسیب می بینند و چشم نیز در مقابل این مواد محترقه آسیب پذیرند.

او گفت: ما سالهای قبل در بین بانوان شاهد آسیب 17 درصد بودیم که این آمار برای امسال به 15 درصد کاهش یافته است.

او افزود: تهران، اراک، اصفهان و شیراز بیشترین آسیب ها را به خود اختصاص دادند و شهرهای مذهبی مثل قم کمترین آسیب را تجربه کرده اند.
او گفت: اعتقادات مذهبی خود موجب کاهش آسیب های اجتماعی می شود، خانم ها خود مراقبتی بیشتری دارند در نتیجه در مقابل آسیب ها محفوظ می مانند و از سوی دیگر اطفال به دلیل خود مراقبتی کمتری که از خود دارند بیشترین آسیب را می بینند.
 
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی دیگر مهمان برنامه از مردم به دلیل برگزاری کمپین و احترام به آتش نشانان تشکر کرد.
او اوضاع را نسبت به سال های قبل آرامتر توصیف کرد و افزود: امسال تا این ساعت، شاهد افت محسوس حوادث بوده ایم.

ملکی تاکید کرد: امسال برای اولین بار حوادث پیش از چهارشنبه سوری صفر بوده است و در شب چهارشنبه سوری هم وضعیت نسبت به سالهای گذشته بسیار مطلوب بوده است.

کاهش 40 درصدی حوادث چهارشنبه سوری امسال
 

سخنگوی سازمان آتش نشانی بر نیاز به همیاری و همکاری مردم در شرایط اضطراری تاکید کرد و گفت: فرهنگ عمومی در حال نهادینه شدن است. در سال 92 ما 34 مورد انفجار داشتیم و در سال 93 این تعداد به 22 حادثه رسید و امسال به صفر رسید و این نشان دهنده خواست عمومی مردم برای برقراری امنیت است، در این راستا، از روزهای قبل مردم مکانهای مواد محترقه را به پلیس اطلاع داده اند.

ملکی افزود: آتش نشانان دارای تشکل یکپارچه در سراسر کشور نیستند و تلخ ترین حادثه در چند روز گذشته در اردبیل و خیابان پیروزی تهران اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: مردم فرهنگ پذیری را خوب بلدند پس ما باید آنها را خوب آموزش دهیم و به دلیل جوان بودن جامعه و هیجان داشتن زیاد جوانان باید کارگروه هایی با استفاده از جامعه شناسان تشکیل دهیم و از خطرات و حوادث جلوگیری کنیم.  
 
حاجی بابایی روانشناس اجتماعی در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: آمارهای کمی و کیفی که کاهش صدمات در چهارشنبه سوری را نشان می دهد نشان دهنده همکاری مردم، برنامه ریزی دستگاهها، فرهنگ سازی و پیشگیری است که در دستور کار قرار گرفت و از این طریق در برگزاری آئین و سنت های رایج شاهد کاهش حوادث خواهیم بود.
 
 
کاهش 40 درصدی حوادث چهارشنبه سوری امسال
 
او افزود: دلیل عمده کاهش آمار حوادث در چهارشنبه سوری امسال خود مردم هستند که کمپین هایی را در فضای مجازی  و در مدارس سراسر کشور به راه انداختند و پیمان بستند که این روز روزی بی خطر برگزار کنند.
 
حاجی بابایی گفت: شهرداری ها باید در فضای عمومی شهر اماکن امن با حضور نیروی انتظامی، اورژانس و آتش نشانی فراهم کنند تا مردم بتوانند در فضای کنترل شده به اجرای این آئین و سنت بپردازند.

او افزود: ما باید برنامه و چارچوب این موضوع را از قبل تعیین کنیم و شور اجتماعی را به شعور اجتماعی تبدیل کنیم زیرا سنت های ما کارکردهای روانی، اخلاقی، ملی و اجتماعی دارند و باید با فرهنگ سازی و آموزش به افراد جامعه از این کارکردها بهره لازم را بببریم.

حاجی بابایی با اشاره به جمعیت آسیب پذیر در چهارشنبه سوری گفت: علت اینکه جوانان و کودکان بیشترین جمعیت آسیب پذیر را به خود اختصاص می دهند این است که بیشتر جمعیت کشور افراد برون گرا هستند که حادثه جویی از ویژگی این افراد است همچنین 75 درصد جمعیت جامعه سنت گرا اند و برای حفظ سنت ها تلاش می کنند که ما بایستی برای این جمعیت برنامه و آموزش داشته باشیم تا در موعد مقرر کارمان به طور کامل انجام شده باشد و شاهد کاهش حوادث باشیم.

پرویز یعقوبی معاون عملیات پلیس تهران دیگر مهمان تلفنی برنامه گفت: با رصد اخبار های پلیس 110 کاهش 60 درصدی آمار حوادث در چهارشنبه سوری امسال را نشان می دهد و تاکنون در تهران 40 مصدوم داشتیم که 14 نفر به صورت سرپایی درمان شدند و 25 نفر هم در بیمارستان ها بستری اند و متاسفانه یک نفر هم فوتی داریم.
 
 
کاهش 40 درصدی حوادث چهارشنبه سوری امسال
 
 
او افزود: مردم ما تا ساعت 7 بعدازظهر امروز همکاری خوبی با نیروی انتظامی، نیروهای اورژانس و آتش نشانی  داشتند  و بعد از تاریکی هوا شاهد برخی مزاحمت ها بودیم.
 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمیدخان
۰۸:۰۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
خدارو شکر .تلفات نداشتیم اگههم بوده نیم درصد خدایا بازم شکر .ما فکر آماربودیم که به لطف گوش کردن مردم واحترام به شهدای پلاسکو .تلفاتی نداشتیم .ممنون من لذت بردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
خدا رو شکر که امار کاهش پیدا کرده .تشکر میکنم از برنامه محله گل وبلبل دختر من واقعا تحت تاثیر این برنامه قرار گرفت
Iran (Islamic Republic of)
حسینعلی خان قاجار
۰۵:۳۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
انشاا... روزی برسه که حوادث صفرِ صفر بشه
United States of America
ناشناس
۰۰:۳۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
خدا رو شکر به این مسئله که امثال حوادث و مصدومان کاهش داشته خوشبینم. خداکنه سال بعد کمتر شه تا بالاخره مشکلات چهارشنبه سوری حذف شه و یه چهارشنبه سوری سالم داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
خداروشکر
آخرین اخبار