آنکارا اخیرا در روابط خارجی دچار یک نوع بی‌ثباتی و سردرگمی شده است که یقینا این بی‌ثباتی در آینده سیاسی و اقتصادی این کشور تأثیر به سزایی خواهد داشت.

شکست سیاست خارجی ترکیه در قاره اروپا و آسیا/آنکارا به جان کشورهای حوزه یورو افتاد + تصاویربه گزارش  حوزه سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ ترکیه در سیاست خارجی خود با ضعف عمیقی مواجه است و در این زمینه در ماه‌های اخیر تنش‌هایی را در منطقه غرب آسیا و حتی اروپا تجربه کرده است.
 
ترکیه‌ای که در برهه‌ای از زمان سیاست خارجی خود را با استراتژی "تنش صفر با همسایگان" تعریف کرده بود، این روزها حتی در ارتباطات خود نه تنها با کشورهای همسایه، بلکه با اروپایی‌ها نیز دچار چالش شده است.
 
ترکیه تا قبل از جنگ سوریه در پیاده سازی این سیستم موفق به نظر می‌رسید، اما با شروع جنگ در سوریه، ترکیه و کشورهای هم پیمانش اقدامات مهلکی را علیه نظام حاکم بر سوریه انجام دادند و عملا راهبرد "تنش صفر با همسایگان" به یک تاکتیک بی ارزش در سیاست خارجی ترکیه تبدیل شد.  
 
در حقیقت حمایت ترکیه از تروریست‌های تکفیری موجب متشنج شدن وضعیت منطقه و خسارت‌های سنگین اقتصادی و سیاسی برای این کشور شد. برای مثال گزارش‌ها در یک مورد از دخالت‌های ترکیه در منطقه، نشان می‌دهد این کشور از موفقیت ارتش عراق و سوریه در عملیات آزادسازی موصل و حلب خشنود نبود و همین موضوع موجب اقدامات نامطلوب "آنکارا" در دو استان "حلب" و "نینوا" شده بود. اما این تنها بخشی از اشتباهات سیاست خارجی ترکیه در منطقه غرب آسیاست. اخیرا ترکیه با کشورهای حوزه یورو نیز وارد درگیری شده است و این تنش‌ها روابط بین ترکیه با هلند و آلمان و اتریش را به شدت متشنج ساخته است.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، آغاز تنش ترکیه با اروپا از آنجایی بود که یکی از وزرای ارشد دولت اردوغان در هلند با بی احترامی مقامات هلندی مواجه شد. هلند به هواپیمای حامل "چاووش اوغلو" در روزهای گذشته اجازه فرود نداد. «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، در پاسخ به اقدام هلند در ممانعت از فرود هواپیمای وزیر خارجه کشورش اعلام کرد اقدام این کشور بی‌پاسخ نخواهد ماند. وی هلندی‌ها را از بقایای نازی‌ها و فاشیست‌ها خواند.

مقام‌های هلندی نیز خودروی حامل «فاطمه بتول سایان کایا»، وزیر خانواده ترکیه، را به خاک این کشور راه ندادند. این مقام از مسیر زمینی راهی هلند شده بود تا در تجمعی که قرار بود در حمایت از اصلاح قانون اساسی ترکیه در روتردام برگزار شود، سخنرانی کند. این ماجرا حتی به بازداشت وزیر خانواده ترکیه در هلند، بسته شدن سفارت و کنسولگری هلند در ترکیه و همچنین سرکوب تظاهرات امروز اتباع ترکیه‌ای در هلند انجامید.

آنکارا خواهان عذرخواهی هلند بابت اتفاقات چند روز گذشته است. "آمستردام" نیز اعلام کرد به‌هیچ وجه از آنکارا عذرخواهی نخواهد کرد. حال ترکیه در مقابل کشورهای اتحادیه اروپا قرار گرفته و کشورهای حوزه یورو نیز از هلند حمایت کرده‌اند. "مولود چاووش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه در اعتراض به رفتارهای اروپایی‌ها می‌گوید: وضعیت اروپای بیمار را به خوبی درک کردیم. چرا آنها مانع دیدار وزیر امور خارجه‌ای از کشورشان می‌شوند؟ من سال قبل هم آنجا رفتم، الآن مگر چه شده است؟ باید صمیمانه بگویم، وضعیت کنونی اروپا موجب نگرانی عمیق ما شده است. چرا که اروپا با سرعت در حال حرکت به لبه پرتگاه است. اروپا در حال حاضر به وضعیت پیش از جنگ جهانی دوم در حرکت است. متاسفانه احزاب میانه رو در این کشورها از شش هفت سال پیش تاکنون سیاست‌های نژاد پرستانه را به پیش گرفته‌اند. او می‌افزاید: برخی سیاسیون (اروپایی) هنگام تماس تلفنی با من می‌گویند بابت این حادثه بسیار شرمنده هستیم. اما بعدا از هلند اعلام حمایت می‌کنند. دلیل این رفتار ترس است. می‌دانیم که به ترکیه حسادت می‌کنند. ترس آن‌ها برای این است که در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا جلوی فروپاشی اتحادیه را بگیرند. باید بگویم که ترس هیچ فایده‌ای برای تغییر سرنوشت اروپا ندارد.
 
البته ترکیه نه تنها با هلند بلکه با آلمان و اتریش هم درگیر شده است که این موضوع موجب واکنش مقامات "برلین" نیز شده است. "کلایدیا روت" معاون رئیس پارلمان اروپا در گفتگو با سایت رادیو آلمان با اشاره به تشدید تنش ها با ترکیه، خواستار لغو توافق پناهندگان با این کشور شد. وی درباره تحولات اخیر در ترکیه ابراز نگرانی شدید کرد و "اردوغان" را یک قمارباز غیر مسئول و یک مستبد تشنه قدرت دانست که برای وی همه پرسی اصلاح قانون اساسی از همه چیز مهم‌تر است. روت همچنین تاکید کرد اردوغان با اقدامات خود می خواهد اذهان را از مسائل و مشکلات داخلی که خود مسئول آن است، منحرف کند. وی نیاز به دشمن خارجی دارد و می خواهد خود را به عنوان قربانی نشان دهد تا در همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه پیروز شود. وی تحت ریاست جمهوری اردوغان سرکوب وحشیانه را در ترکیه غالب دانسته و در عین حال گفت: لفاظی های سخت و تحریک آمیز در واکنش به توهین ها و جنون اردوغان تنها به وی کمک کرده و به ما لطمه می زند. روت خواستار اقدامات مناسب دولت آلمان در برابر اردوغان شد و تصریح کرد ما باید عمل کنیم و می توانیم عمل کنیم و از طرف دولت آلمان اقدامات کمی در این راستا انجام می شود. وی همچنین خواستار پایان صادرات تسلیحات به ترکیه و خاتمه دادن به اخاذی های آنکارا در سایه توافق پناهندگان با این کشور شد.
 
گسترش تنش بین ترکیه و اتحادیه اروپا نشان می‌دهد "آنکارا" در روابط خارجی دچار یک نوع بی‌ثباتی و سردرگمی شده است که شاید بروز ناامنی‌های در این کشور مزید بر علت باشد. ترکیه مدت‌هاست تلاش می کند تا به اتحادیه اروپا بپیوندد و اقدامات تنش زای اخیر مقامات آنکارا فاصله پیوستن ترکیه را به اتحادیه اروپا بیشتر می‌کند.

گزارش از محمد زرچینی
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۱۳ فروردين ۱۳۹۶
اردوغان شغال
آخرین اخبار