صنعت گردشگری یکی از ارکان مهم ایجاد تحول در اقتصاد کشور و به تعبیری کلید اقتصاد مقاومتی است که در این میان نقش صنعت هتلداری غیرقابل انکار می باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، نقش روز افزون گردشگری در اقتصاد کشور خصوصا در بحث اشتغالزایی گردشگری موجب شده تا این صنعت به یکی از صنایع مورد توجه مدیران اقتصادی تبدیل شود و رویکرد جدید به اقتصاد و رشد بخش خدمات نسبت به دیگر بخش ها در ساختار تولید موجب گردیده تا صنایع مرتبط با صنعت گردشگری به ویژه صنعت هتلداری بیش از پیش خودنمایی کرده و در تحقق اقتصاد ایفای نقش کند.

نقش صنعت هتلداری در پیشبرد توسعه گردشگری اردبیل

استان اردبیل با پهنه جغرافیایی متنوع، پدیده های ارزشمند طبیعی و آثار فرهنگی و تاریخی مختلف بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری به شمار می رود و به علت داشتن چنین پتانسیل هایی است که این استان از جمله قطب های مهم گردشگری کشور شناخته شده و این عامل همواره می تواند در بهره برداری و توسعه گردشگری استان و کشور کمک شایانی داشته باشد.

صنعت گردشگری تلفیقی از فعالیت ها، خدمات و زیرساخت های مختلفی است که از مهمترین آن ها مراکز اقامتی و هتل های در یک منطقه می باشد و امروزه دیگر هتلداری یک فعالیت صرفا تجاری نیست بلکه یک فعالیت اقتصادی فرهنگی بوده و در قالب یک صنعت در دنیا تلقی می شود.

مدیرعامل جامعه مراکز اقامتی استان اردبیل گفت: در حال حاضر بر اساس آمارهای به دست آمده تعداد 28 هتل 1 تا 3 ستاره در استان اردبیل موجود می باشد که این تعداد تنها 2.6 درصد از کل هتل های کشور را شامل می شود.

جعفر بذری با اشاره به توسعه صنعت هتلداری و نقش آن در تحقق اقتصادی مقاومتی در استان اردبیل بیان کرد: به منظور تنوع بخشیدن به منابع رشد اقتصادی، درآمدهای ارزی و همچنین ایجاد فرصت های مختلف شغلی در کشور و جذب 20 میلیون گردشگر ورودی مطابق چشم انداز افق 1404 توسعه صنعت گردشگری و هتلداری از اهمیت دو چندانی برخوردار می باشد.

وی با بیان اینکه برای سفر به مکان های زیبا و متفاوت اقامت در یک هتل خاص و مجرب نیز می تواند خود به یک تجربه فراموش نشدنی و دلیلاصلی تشویق گردشگر برای حضور در آن منطقه تبدیل شود، افزود: هر یک از هتل های خاص با معماری متفاوت در سرتاسر دنیا ممکن است خود به یک جاذبه توریستی تبدیل شود و تجربه سفر را برای گردشگر به تجربه ای منحصر به فرد تبدیل کند که در استان اردبیل نیز تلاش بر این است تا در بحث احداث هتلها به امر مجهز ساختن مراکز اقامتی توجه کافی شود.

مدیرعامل جامعه مراکز اقامتی استان اردبیل افزود: باتوجه به اینکه رواج سیاحت و جهانگردی در حال حاضر نسبت به دوران گذشته از هر زمانی بیشتر است و سرعت سیر و سهولت سفر فواصل زمانی و مکانی را از میان برداشته در این میان صنعت هتلداری نیز بیش از پیش اهمیت یافته و مورد توجه سرمایه گذاران و مدیران بخشهای مختلف برخی مناطق قرار گرفته است.

بذری تصریح کرد: تجهیزات، امکانات، خدمات، سیستم، گزارش کار هتل، تکنولوژی، مدیریت، سرویس دهی به مشتریان و مسلط بودن هتلداران به زبان های مختلف دنیا را می توان از جمله عواملی دانست که در صنعت هتلداری تاثیر مثبتی دارد و این امر در استان اردبیل نیز کم و بیش مطلوب ارزیابی می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت صنعت هتلداری به عنوان بخشی مهم و جداناپذیر از صنعت گردشگری باید گفت که برگزاری جشن ها، سمینارها و نمایشگاه های صنعت هتلداری و معرفی زمینه ها و فرصت های این صنعت در استان اردبیل به گردشگران داخلی و خارجی یکی از راهکار های مناسب برای بهبود وضعیت صنعت گردشگری در استان است.

نقش صنعت هتلداری در پیشبرد توسعه گردشگری اردبیل

احداث نخستین هتل 4 ستاره در اردبیل

معاون سرمایه‌ گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: باتوجه به موقعیت جغرافیایی استان اردبیل یکی از مناطق بکر و گردشگریپذیر کشور محسوب می شود که در این زمینه هتلهای 1 تا 3 ستاره بسیار زیاد بوده و فقط یک هتل 4 ستاره در شهرستان سرعین موجود می باشد که باید در نظر داشت تا با برنامه ریزیهای دقیق تعداد هتلهایی با ستاره های بالا در مناطق را افزایش داد.

عسگر سنگی افزود: برای افزایش تعداد هتلهای استان اردبیل با توجه به چشم اندازهای زیبا و آثار طبیعی و تاریخی غنی، گردشگر پذیر بودن استان و نیز استقبال بهتر از گردشگران خارجی و ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت به گردشگران در جهت توسعه گردشگری استان، نیاز به احداث هتل های 4 و 5 ستاره در منطقه ضروری می باشد.

وی یادآور شد: در همین راستا و در جهت بهبود اقتصاد کشور، ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت و نیز بالا بردن تخصص گرایی در صنعت هتل داری استان به زودی اولین هتل 4 ستاره در یکی از نقاط گردشگر پذیر شهر اردبیل و مجاور منطقه نمونه گردشگری شورابیل به بهره برداری خواهد رسید.

معاون سرمایه‌ گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به اینکه موضوع اقامت و هتل اساس عرضه محصولات گردشگری و انتخاب مقصد برای هر گردشگر است تصریح کرد: چرا که گردشگر از مبدا و شهر خود به این امید حرکت می کند که در مقصد برای او زمینه آسایش و ارائه خدمات اقامتی و رفاهی فراهم شده باشد که خوشبختانه استان اردبیل در مسیر بالندگی و توسعه از زیر ساخت های ارتباطی و خدماتی بسیار مناسبی برای توسعه بخش گردشگری داخلی و خارجی برخوردار است.

سنگی بیان کرد: موقعیت استراتژیک، زیرساخت های مناسب و سیاست های تسهیل کننده دولتی در شکوفایی ظرفیت ها و استعدادهای طبیعی خطه اردبیل افق روشنی را برای سودآوری سرمایه گذاری در زمینه صنعت گردشگری استان در سالهای آینده نوید می دهد.

وی افزود: هتل ها و مراکز اقامتی استان اردبیل به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت های گردشگری نقش قابل توجهی در ارائه خدمات به گردشگران در تمامی فصول سال دارند.

معاون سرمایه‌ گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: امید است در جهت توسعه هر چه بیشتر گردشگری استان و در آینده ای نه چندان دور شاهد میزان سرمایه گذاری در هتل های 4 و 5 ستاره در استان باشیم.

نقش صنعت هتلداری در پیشبرد توسعه گردشگری اردبیل

توسعه صنعت هتلداری نیازمند افزایش سرمایه گذاری است

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: برای توسعه صنعت گردشگری در استان اردبیل شدیدا به ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی دولتی به امر احداث و راه اندازی هتل های 4 تا 5 ستاره درمنطقه داریم که خوشبختانه با توافقات انجام شده بین جامعه هتلداران اردبیل و سرمایه گذار خصوصی یک هتل 4 ستاره در آینده نزدیک در شهر اردبیل راه اندازی می شود.

قادر تقی زاده افزود: ایجاد و ارائه مشوقهای لازم در راستای سیاستهای اجرایی صنعت هتلداری یکی از ارکان اصلی برای جذب سرایه گذاران به منطقه و در نهایت جذب گردشگران به مناطق گردشگری در یک استان می باشد.

وی تصریح کرد: شناسایی موقعیت احداث هتل ها و مراکز اقامتی یکی از مراحل نخست در تاسیس و راه اندازی یک مرکز اقامتی است که باید با مکان شناسی و مطالعات دقیق در این راستا عملیات اجرایی با دقت در یک منطقه اجرا شود زیرا در صورت شکست در روند اجرایی کار تبعات زیادی گریبانگیر سرمایه گذار و مدیر طرح خواهد بود.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به اینکه جانمایی صحیح مکان هتل یا مراکز اقامتی بسیار حائز اهمیت در بحث صنعت گردشگری است، افزود: در واقع موقعیت سنجی هتل و مراکز اقامتی به نوعی با صنعت گردشگری در یک منطقه گره خورده است که استان اردبیل نیز به دلیل دارا بودند موقعیتهای طبیعی و گردشگری بی نظیر از این امرمستثنی نبوده و در صورت یک اشتباه جزیی لطمه بزرگی ابتدا به صنعت هتلداری و به تبع صنعت گردشگری منطقه وارد خواهد آمد.

تقی زاده بیان داشت: هتلها می توانند بهترین فرصت برای رونق و جان بخشی به صنعت توریسم و گردشگری در اردبیل باشند اگر امکانات، خدمات و تجهیزات مورد نیاز گردشگران در منطقه را عرضه نمایند و این امر دور از دسترس نخواهد بود وقتی که پای تعامل و همکاری بین نهادهای مرتبط برای تشویق سرمایه گذاران به بحث احداث هتل در اردبیل درمیان باشد.

استاندار اردبیل نیز گفت: باتوجه به اینکه استان اردبیل در یک موقعیت جغرافیایی بکر و پهنه گردشگری بی نظیر واقع شده است نیاز است تا سرمایه گذاریها در راستای جذب گردشگران VIP و مهمانان ویژه در استان اردبیل افزایش یابد.

مجید خدابخش نبود زیرساختهای مناسب در منطقه را یکی از عمده مشکلات بر سر راه صنعت هتلداری استان عنوان کرد و گفت: تکمیل نشدن راه های مواصلاتی، راه‌ آهن و فرودگاه از مشکلات عمده جذب گردشگر در منطقه است که رفع و تکمیل آنها به صورت کامل نیازمند اعتبارات کلان از محل صندوق توسعه ملی و تعامل همه جانبه بین ارگانهای مربوطه است.

وی نقش منطقه آزاد تجاری در جذب گردشگر و تقویت توریسم اردبیل را نیز مهم و حائز اهمیت دانست و بیان داشت: تصویب منطقه آزاد تجاری که چندسالی است همچنان در بحث تصویب متوقف شده است نیز می تواند در صورت محقق شدن نقش بسزایی در سوق دادن گردشگران و تقویت توریسم منطقه ایفا کند.

نقش صنعت هتلداری در پیشبرد توسعه گردشگری اردبیل

زیرساختهای استان برای جذب گردشگران بیشتر مناسب نیست

مدیر یکی از هتل های اردبیل گفت: زیرساختهایی که برای جذب گردشگر در یک منطقه لازم و ضروری است در استان اردبیل اصلا مناسب نبوده که در همین راستا نبود حمل و نقل مناسب از جمله نبود راه آهن که چندین سال است هنوز به اردبیل نرسیده است یکی از عمده مشکلات در این زمینه می باشد.

ناظم نبود حمل و نقل هوایی مناسب را یکی دیگر از عوامل تفرقه افکن بین صنعت هتلداری و توسعه گردشگری استان دانست و افزود: متاسفانه مسئولان منطقه هنوز نتوانسته اند حداقل یک پرواز خارجی به طور مداوم از اردبیل به یک کشور همسایه به ویژه آذربایجان و ترکیه را برقرار کنند که این امر به جد یک نکته ضعف شمرده می شود.

وی تصریح کرد: وضع آسفالت های خیابانهای شهر هم واقعا تاسف بار می باشد که علاوه بر آن در خیابان ها فضای سبز، گل کاری و هیچ اثری از زیبا سازی شهر هم به چشم نمی خورد که قطعا رفع و دفع این نقایص همتی والا می طلبد.

این سرمایه گذار بیان کرد: استان اردبیل از نظر تمدن و تاریخ کهن و تنوع طبیعت و رسم و سنن اسلامی دارای جایگاه خاص می باشد که از سازمان متولی و مسئولان خواسته می شود که از این ظرفیت به طور موثر استفاده کنند به طوری که معرفی و شناساندن این جاذبه ها برای مسافران خارجی و داخلی در اولویت قرار داده شود.

ناظم گفت: نداشتن امنیت شغلی یکی دیگر از مشکلات مطرح در حوزه صنعت هتلداری است که کلیه سازمانها و ادارات اردبیل برای خود دارای مهمانسرا می باشند که در زمانهای پیک به عنوان هتل استفاده می کنند و این یک خطر بزرگ برای هتلداری و جامعه هتلداران استان محسوب می شود.

وی با ابراز گلایه از برخی ارگانهای دخیل در امر هتلداری افزود: متاسفانه همه ساله اداره آموزش و پرورش در عید و فصل تابستان همانند یک مسافرخانه عمل کرده و تغییر شغل می دهد و برای اسکان مسافران نوروزی مکانهای مختلفی را تعبیه می کند که این به معنی این است که هتلداران امنیت شغلی ندارند.

وی همچنین اظهار کرد: باتوجه به اینکه سازمان میراث فرهنگی همواره یاری گر جامعه هتلداران استان بوده است اما از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انتظار می رود به هنگام طراحی و تدوین سیاست های کلان و برنامه ریزی آن به هتلداری به عنوان ابزاری موثر در ادامه توسعه اقتصادی توجه داشته باشند که تبعا این امر راه نجات وضع کنونی صنعت هتلداری استان نیز می باشد.

ناظم با اشاره به وضع نامناسب صنعت هتلداری در سایر استانها نیز افزود: بازار گردشگری کنونی در ایران سنتی، محدود و پراکنده است که باید زمینه توسعه مقاصد گردشگری در 31 استان گسترش یابد.

وی یادآور شد: در بخش آموزش با همکاری سازمان میراث فرهنگی و جامعه هتلداران استان به تازگی اقدام به برگزاری دوره های کوتاه مدت کرده اند که امیدواریم این روند در شهرهای دیگر استان به طور مداوم برگزار و تکمیل گردد چرا که یک کادر و پرسنل پذیرایی مجرب قطع به یقین زمینه را برای استقبال و جذب گردشگران از اقصی نقاط دنیا آماده تر می کند.

باتوجه به اینکه در زنجیره گردشگری یکی از حلقه های بسیار مهم هتل و هتلداری است و این صنعت از نظر اشتغالزایی، تولید و درآمد بخش بزرگی از صنعت گردشگری را تشکیل می دهد و میزان تسهیلاتی که مهمان پذیرها ارائه می دهند بازتابی از نیازها و سلیقه های مختلف گردشگران است باید توجه داشت تا این صنعت دچار لغزش و کوتاهی نشود چرا که در این صورت صنعت گردشگری استان اردبیل نیز مستقیما صدمه خواهد دید.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.