یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: طی چهار سال گذشته اصلاحات نهادی قابل توجهی در اقتصاد ایران صورت گرفته است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  کرمانشاه؛محمد ماهیدشتی کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازارهای مالی در سیمنار یکروزه "چشم انداز اقتصاد ایران" بیان کرد: عملکرد اقتصاد امریکا نشان می‌دهد که این کشور در اوج رونق تولید، اشتغال و مصرف قرار دارد و این وضعیت بر سطح قیمت‌ها فشار می‌آورد. بنابراین بانک مرکزی این کشور در حال اجرای یک سیاست پولی انقباضی است که در آینده منجر به افزایش بیکاری و کاهش تقاضای کل می‌شود.


وی افزود: با توجه به کالامحور بودن اقتصاد ایران و عدم رشد جدی قیمت نفت و فلزات اساسی در سال 2017 میلادی، در چشم انداز سالانه انتظار رونق شدیدی از این ناحیه برای اقتصاد کشور نمی‌رود.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: عملکرد اقتصاد کلان کشور در چهار سال گذشته نشان می‌دهد که به واسطه‌ نرخ بهره‌ واقعی بالا، روند تورم کاهشی بوده و به دلیل افزایش شدید جمعیت بازار کار (جمعیت فعال)، نرخ استخدام بالا بوده، اما همچنان نرخ بیکاری صعودی باقی مانده است. در عین حال ضریب نابرابری درآمدی (نرخ جینی) طی این مدت افزایش یافته است.


ماهیدشتی افزود: با این وجود در چهار سال گذشته اصلاحات نهادی قابل توجهی در اقتصاد ایران انجام شده و جایگاه جهانی و نمره‌ کشور در بسیاری از رتبه بندی‌های معتبر جهانی بهبود یافته است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.