روستای سیاهدره نهاوند یکی ازکوچک ترین و قدیمی ترین روستای رنسانسی ایران با بناهایی سنگی و آب گرمکن های خورشیدی به قدمت ۷۰۰سال چشم انتظار هزاران گردشگر نوروزی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مردم کوچک ترین روستای نهاوندبا ۲۸ خانوار بدون نیاز به هیزم،نفت وگاز طبیعی حمام و منازل خود را با استفاده از آبگرمکن خورشیدی گرم می کنند. 

مردم این روستای کوهستانی  با  طبیعت بکر و چند هزار هکتار مراتع و جنگل طبیعی و دست کاشت آماده بازدید هزاران گردشگر هستند.

 شناخت انسان از انرژی خورشیدی و استفاده از آن به شکل های مختلف به زمان ماقبل تاریخ و شاید به دوران سفالگیری باز می‌گردد در آن هنگام روحانیون معابد با کمک جام های بزرگ طلائی صیقل داده شده و اشعه خورشید  آتشدان های محراب را روشن می کردند.

روستای سیاهدره از توابع بخش خزل  شهرستان نهاوند با قدمتی بیش از چند صد سال، ضمن استفاده از انرزی پاک خورشیدی همچنان بافت سنگی و تاریخی خانه های خود را حفظ کرده اند که می توان از آن به عنوان نگین روستاهای کوهستانی استان همدان و حتی غرب کشور بعنوان یکی از هدف ها و جاذبه های گردشگری یاد کرد.

وقتی در کوچه‌های سنگی و قدیمی و کم عرض  روستا قدم می‌زنید در زیبایی روستا محو می‌شوید، کوچه‌های سنگ‌فرش شده و خانه‌های سنگی که در کنار هم زیبایی خاصی را به روستا بخشیده است، باغ‌های گردو و  درختان سر به فلک کشیده روستا در میان دو دره  ابهت آن را دوچندان کرده است به‌طوری‌که کمتر کسی می تواند پا به این روستا بگذارد و به‌راحتی از آن دل بکند.  

 این روستای زیبا و سنگی  با آبگرمکن های خورشیدی اش که نزدیک به ده سال است توسط مدیر منابع طبیعی و به خاطر حفظ جنگل هایش بر پشت بام های این روستا نصب شده اند در آخرین نقطه جنوب غربی شهر نهاوند و در وسط دو دره قرار گرفته است و فاصله آن با شهر فیروزان مرکز بخش خزل ۲۷ کیلومتر و با شهر نهاوند ۶۰ کیلومتر است.

در روستای سیاهدره باغ‌های سرسبز، اراضی و فضاهای سبز، همراه با دامداری  در میان دو دره زیبا به همراه کوچه ها  و معابر و خانه های با قدمتی چند صد سال نقطه مثبت و پتانسیل فعال به منظور برنامه‌ریزی جهت جذب گردشگر محسوب می‌شود.

اما آنچه روستای سیاهدره را در بین روستاهای استان همدان و شهرستان نهاوند متمایز می‌کند بافت سنگی و تاریخی روستا است که در کشور کم‌نظیر است کاربرد سنگ نه‌تنها در پی، بلکه در قسمت اعظم بناها، ساخت دیوارهای باربر و دیوارهای محوطه و حیاط‌ها مورداستفاده قرارگرفته به‌طوری‌که اکثر سنگ‌های مورداستفاده سنگ لاشه است که توسط ملاط گل‌کار شده؛ پهنای این دیوارهای سنگی در طبقه همکف به یک متر هم می‌رسد و تنها عامل اتصال در دیوارهای سنگی نیز استفاده از تیرهای چوبی است.

سنگ، سنگ لاشه، خشت و آجر انواع مصالح متعارف ساختمانی در ابنیه  این روستای است و عنصر سنگ به‌عنوان اصلی‌ترین مصالح به کار رفته در بیشتر منازل و ساختمان های این روستا بیش از هر چیز در بازدید به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد کاربرد سنگ در به علت فراوانی این عنصر در روستا و سختی و مقاومت آن در برابر تغییرات جوی و همچنین کمبود آجر و خشت در منطقه بوده است.

علی ده پهلوان مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند در رابطه با نصب آبگرمکن های خورشیدی در این روستا گفت:آبگرمکن خورشیدی به انگلیسی Solar water heating نامیده می شود این وسیله دستگاهی است که با جذب انرژی خورشیدی آب مورد نیاز را گرم می‌کند، استفاده از انرژی خورشیدی برای گرم کردن آب ،رایگان بودن این منبع عظیم انرژی، از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و از تخریب جنگل ها جلوگیری می کند.

ده پهلوان افزود: پژوهشگران عقیده دارند باتوجه به اتمام انرژی هایی مانند نفت و گاز در سده های آینده باید به فکر جایگزین کردن انرژی خورشیدی بود و به همین خاطر در ده های اخیر  برای تهیه آب گرم بهداشتی،پخت غذا، گرم کردن منازل،روشنایی و حتی سوخت ماشین ها از انرژی خورشید کمک گرفته شد.

مدیر منابع طبیعی وآبخیزداری نهاوند گفت:استفاده از انرژی خورشید محاسن خوبی دارد، که از جمله می توان به فراوانی، بی هزینه بودن آن، دسترسی در تمام مکان ها و عمر طولانی سیستم های تبدیلی انرژی اشاره کرد.

ده پهلوان اظهار کرد:روستای سیاهدره خزل در 60کیلومتری نهاوند واقع شده است، که حدود 28 خانوار دراین روستا زندگی می کنند، شغل عمده مردم این روستا دامداری،کشاورزی و نگهداری از 1100 هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت است.

مدیر منابع طبیعی نهاوند گفت:این روستا با فاصله زیادی که 60 کیلومتر است، با مرکز شهرستان نهاوند دارد، میان دو کوه محصور شده است، که دارای مردمی زحمتکش و محرم است، که تاکنون از طرف اداره منابع طبیعی،بسیج سازندگی سپاه، اداره جهاد کشاورزی وفرمانداری کمک های خوبی به آنها شده است ولی کافی نیست.

وی افزود: در سال های اخیر دولت نگهداری از مراتع و جنگل را به اهالی این روستا واگذار کرد، و در مرحله اول دام های سبک مانندگوسفند و بز را که مراتع راتخریب می کردنداز جنگل و مراتع خارج کردیم و برای دام های آنها نیز علوفه خریداری می کردیم.

دهپلوان گفت: با کارفرهنگی، جهادی، آموزشی و ترویجی به اهالی روستا گفتیم که بجای پرورش دام سبک، از دام سنگین مانندگاو و گوساله درمنزل خود نگهداری کنند و به همین منظور علوفه یارانه ای به آنها کمک کردیم و وام با بهره کم در اختیار آنها قرار دادیم.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند اظهار داشت: مردم روستا  پیش از این مجبور بودند از درختان جنگلی برای مصرف سوخت خود استفاده کنند که آسیبی جدی برای جنگل بود بعد از نصب آبگرمکن خورشیدی وبرق کشی به روستا مردم بسیار راضی هستند و دیگر از شکستن درخت های جنگلی برای هیزم حمام و پخت نان کمتر استفاده می کنند.

وی افزود:  به منظور جلوگیری از تخریب جنگل دولت امکاناتی مانند آبگرمکن خورشیدی را به صورت رایگان به اهالی این روستا اهداء کرد و قرار است به زودی یک دستگاه نانوایی خورشیدی برای اهالی این روستا نصب شود.

مدیر منابع طبیعی نهاوند عنوان کرد: اقدام اداره منابع طبیعی نهاوند و اهالی روستای سیاه دره بخش خزل می تواند به عنوان نمونه خوبی از همکاری مردم و مسئولان به الگویی در سراسر کشور تبدیل شود چرا که امروز دیگر مردم روستای 28 خانواری روستا خود را حافظ منافع 1100 هکتار جنگل می دانند واجازه دخل و تصرفی در جنگل نمی دهند.

وی گفت: کارشناسان جنگل و مراتع منابع طبیعی کار تحقیقاتی درزمینه کشت گیاهان دارویی و سایر گونه های گیاهی ودرختی را دراین منطقه انجام داده اندتا درسال های آینده روستای سیاه دره را به قطب گردشگری طبیعی تبدیل کنند.

فریبرزملکی عضوشورای اسلامی روستا می گوید: اقدام اداره منابع طبیعی شهرستان نهاوند قابل تقدیر است،زیر نصب آبگرمکن های خورشیدی کمکی به مردم مستضعف این روستا است،چرا که آنها دیگر نیازی نیست به نهاوند یا فیروزان بروند ونفت بیاورند.

وی گفت: تا پیش از این به شدت جنگل در حال تخریب بود چرا که مردم مجبور بودند از چوب استفاده کنند که این خود خسارت بزرگی به جنگل روستا وارد می کرد.

ملکی اظهار کرد: روستای 28 خانواری ما نیازمند یک دستگاه نانوایی خورشیدی است که مدیر منابع طبیعی شهرستان قول آن را داده است، وقرار است به زودی نصب شود.

زهرا خزایی دیگر ساکن روستا می افزاید: از وقتی که آبگرمکن ها راه اندازی شد دیگر نیاز نیست روزی چند بار برای آوردن هیزم به جنگل برویم، تا حمام خود را روشن کنیم و باوجود این آبگرمکن ها همیشه آب گرم بالای 90 درجه در دسترس حمام وآشپزخانه است.

کوچک ترین روستای خورشیدی نهاوند با خانه های سنگی چند صدساله+تصاویر

کوچک ترین روستای خورشیدی نهاوند با خانه های سنگی چند صدساله+تصاویر

کوچک ترین روستای خورشیدی نهاوند با خانه های سنگی چند صدساله+تصاویر

کوچک ترین روستای خورشیدی نهاوند با خانه های سنگی چند صدساله+تصاویر

کوچک ترین روستای خورشیدی نهاوند با خانه های سنگی چند صدساله+تصاویر

کوچک ترین روستای خورشیدی نهاوند با خانه های سنگی چند صدساله+تصاویر

گزارش: حسین سهرابی

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.