معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان از تبدیل خانه‌های قدیمی اصفهان به هتل‌های سنتی و اقامتگاه‌های بومی خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،یارمحمدیان گفت: هم‌اکنون بیش از 250 خانه قدیمی با قدمت بیش از یکصد سال در اصفهان وجود دارد که قصد داریم این خانه‌های قدیمی با همکاری شهرداریها به هتل‌های سنتی و اقامتگاه‌های بومی تبدیل شود.

وی افزود: این خانه‌های قدیمی یکی از بهترین محل‌های اقامتی برای گردشگران داخلی و خارجی است و سرمایه‌گذاری در این بخش برای سرمایه گذاران به صرفه خواهد بود.

براساس نظر کارشناسان هزینه ساخت یک هتل در مدت سه تا پنج سال را حدود 20 میلیارد تومان است و این در حالیست که مرمت این خانه‌های قدیمی شش ماه طول می‌کشد و هزینه مرمت آن نیز دو تا سه میلیارد تومان می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اصفهان نیزگفت:خانه های تاریخی ویترین معماری، فرهنگ وهنر و زندگی به سبک ایرانی است که پس از احیاء و نوسازی می تواند به عنوان هتل سنتی فضای آرام بخشی برای گردشگران و ارتباط با گذشتگان را فراهم کند.

سیدالعسگری افزود: خانه‌های تاریخی به عنوان ظرفیتی منحصر به فرد در قلب بافت تاریخی و قدیمی اصفهان قرار گرفته تا همچنان ساختار محلات قدیمی این شهر حفظ شود به طوریکه به رغم همه تغییرات صورت گرفته در چهره شهرهای امروزی همچنان بافت قدیمی و تاریخی حکایت زیبایی از معماری ایرانی، اسلامی را روایت می‌ کند.

تاریخ میزبان گردشگران/ خانه های تاریخی اصفهان هتل سنتی می شود

به گفته وی سرمایه گذاران و مردم با ورود به مرمت و بهره برداری از خانه های تاریخی با رعایت ضوابط و مقررات مد نظر سازمان میراث فرهنگی و حفظ معماری این بناهای تاریخی می توانند از این آثار برای راه اندازی رستوران سنتی، موزه، هتل و خانه مسافر استفاده کنند.

تاریخ میزبان گردشگران/ خانه های تاریخی اصفهان هتل سنتی می شود

اجرای موفق این مدل در شهرهایی مانند کاشان، اصفهان، نایین گلپایگان و خوانسار با واگذاری خانه های تاریخی به مردم علاوه جلب مشارکت آنها برای حفظ این بناها توانسته به رونق صنعت گردشگری شهرهای تاریخی هم کمک کند.

خانه انقلاب اسلامی و ولایت ، خانه قزوینی ها ، خانه شیخ الاسلام ، خانه مشروطه در اصفهان خانه خواجه پطروس در محله جلفا ، خانه آرومارتروسیان خانه بروجردیها ،طباطبائیها ، آل یاسین، عامریها و امین در کاشان با معماری غنی و منحصر به فرد از جمله این آثار ارزشمن محسوب می شوند

خانه های تاریخی این استان به لحاظ نوع معماری و بهره مندی از سازه های دارای کاربری متناسب با اقلیم منطقه، با معماری زیبا و فضایی دلنشین، حوض های فیروزه ای، استفاده از خشت و گل، گچ کاری های منحصر به فرد، اتاق های سه دری و پنج دری، شیشه های رنگی، استفاده از چوب به جای فلز علاوه بر اینکه زیبایی قابل توجهی به خانه های قدیمی و تاریخی داده اند در صورت بازسازی و نوسازی می تواند برای کاربری هایی با جاذبه گردشگری تغییر وضعیت پیدا کند.

تاریخ میزبان گردشگران/ خانه های تاریخی اصفهان هتل سنتی می شود


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار