ارتقای سطح حمایت ها از صنعت تایرسازی با افزایش تعرفه واردات محصولات اینچنینی از چین ضرورتی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان،اعمال آن در شرایط کنونی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان یکی از حوزه های اشتغالزا در صنعت خودروسازی کشور به تولید قطعات و ملزومات خودروها معطوف می شود.

در این میان،سهم محصولات و ادوات مصرفی خودرو بسیار پررنگ،برجسته و قابل توجه به نظر می رسد.

اقبال عمومی مردم به خرید خودرو و ضرورتی که در این خصوص احساس می شود باعث شده تا در طول سالیان اخیر،علیرغم رکود قابل توجه و چشمگیری که در فضای تولید کشور حاکم بوده،اما در عرصه قطعه سازی و صنعت خودرو،تا حدودی وضعیت متفاوت با دیگر عرصه های تولیدی و صنعتی باشد.

البته در این عرصه نیز همچون بسیاری از حوزه های تولیدی دیگر، واردات محصولات از چین باعث شده تا مشکلاتی برای تولید کنندگان ملزومات، ادوات و قطعات مورد نیاز خودرو ایجاد شود اما به هر ترتیب شرایط حاکم بر این عرصه(از حیث کمی و اقتصادی) به مراتب مطلوب تر از حوزه های دیگر به نظر می رسد.

در این میان،صنعت تایرسازی و یا تولید لاستیک خودرو از نمونه فعالیت هایی محسوب می شود که در طول سالیان اخیر از حیث تکنولوژی و فناوری با رشد چشمگیر و قابل توجهی همراه شده است.

امیر کاووسی، یکی از فعالان حوزه تولید تایر در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به نقش حائز اهمیت حمایت و پشتیبانی از این صنعت در رشد و شکوفایی هر چه بیشتر حوزه مذکور عنوان کرد: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب،به اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال مزین شده با افزایش حمایت ها از این حوزه صنعتی،می توان به توفیقات شایسته تری نائل شد.

وی افزود: بدون تردید، یکی از الزامات شکوفایی اقتصادی به توسعه صادرات معطوف می شود و صنعت تایرسازی کشور در حال حاضر به جایگاهی رسیده که می تواند در این عرصه به نحو شایسته و مطلوبی نقش آفرینی کند.

کاووسی عنوان کرد:بر اساس آمار و ارقام منتشر شده در رسانه ها،در زمستان سال گذشته،حجم واردات تایر رادیال سنگین به میزان چشمگیری افزایش داشته که امیدواریم این موضوع در سالجاری استمرار پیدا نکند زیرا ادامه این امر می تواند به ضرر صنعت تایر سازی کشور تمام شود.

این فعال در عرصه تولید تایر گفت:البته با تدابیر اتخاذ شده در عرصه واردات تایر،موضوع کیفیت به نحو ملموس و قابل توجهی مد نظر قرار گرفته است،اما قطعا با حمایت هر چه بیشتر از صنعت تایرسازی کشور می توانیم علاوه بر تامین نیاز داخلی،بسیاری از بازارهای مطرح و پر مصرفِ کشورهای دیگر را تسخیر کنیم و این موضوع به مثابه نقطه قوتی برای فعالیت در عرصه تایرسازی به شمار خواهد رفت.

 80  درصد واردات تایر کشو راز چین انجام می پذیرد

چندی پیش،عباس عباسی ابیانه(عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر)در گفت وگویی با رسانه ها عنوان کرد:80 درصد از واردات تایر از کشور چین انجام می پذیرد و قطع به یقین تعرفه 20 درصدی برای این میزان از واردات به هیچ عنوان کافی نیست.

بر اساس اعداد و ارقام موجود،در کشورهایی همچون ترکیه،تعرفه ای 60 درصدی برای واردات تایر از خارج در نظر می گیرند و این میزان در کشوری همچون آمریکا 30 تا 100 درصد محاسبه می شود.

مسعود علمشاهی،کارشناس اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به وضع و اِعمال تعرفه های سنگین برای واردات برخی از محصولات در کشورهای توسعه یافته گفت:به واقع این امر،تدبیری است تا هزینه واردات چنین محصولاتی به میزانی افزایش یابد که مقرون به صرفه نباشد تا بواسطه آن،نقش آفرینی واحدهای تولیدی داخلی در تامین نیاز موجود در بازار،تقویت شود.

وی افزود:پیاده سازی این موضوع در کشور ایران نیز ضرورتی است که باید با جدیت هر چه بیشتری مد نظر قرار گیرد و علیرغم اعمال آن در برخی عرصه ها،اما همچنان در بسیای از حوزه ها باید چنین ساز وکار حمایتی لحاظ شود.

علمشاهی عنوان کرد:تنها توجیه کاهش تعرفه،در زمانی مصداق پیدا می کند که جنبه رقابت و کیفیت در عرصه تولیدی و صنعتی ارتقا یابد و تولید کنندگان داخلی مجاب شوند کیفیت محصولات خویش را ارتقاء دهند در غیر این صورت،لحاظ کردن این امر،در موارد غیر،نتیجه ای جز آسیب پذیر کردن حوزه های تولیدی مرتبط در پی نخواهد داشت.

دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد:چنین ضرورتی(افزایش میزان تعرفه واردات)در صنعت تایرسازی کشور اجتناب ناپذیر به نظر می رسد،زیرا با واردات تجهیزات اروپایی و تولید محصولات و تولید تایِرِ با کیفیت، منطق حکم می کند میزان تعرفه ها با افزایش بیشتری همراه شود.

وی افزود:بر اساس بررسی های انجام شده،ظرفیت بازار تایر خاورمیانه قریب به 500 هزار تن برآورد می شود که در صورت نقش آفرینی هر چه بیشتر ایران در چنین عرصه ای،شاهد رونق تولید،صادرات و اشتغال و البته سرمایه گذاری های هر چه بیشتر در این خصوص خواهیم بود.

علمشاهی در خاتمه یادآور شد:امید آن می رود به نقطه ای برسیم که حتی در عرصه تولید،ساخت و تامین تجهیزات مرتبط با محصولات تولید تایر نیز به پیشرفت های هر چه بیشتری دست یابیم که این مهم با حمایت مضاعف،تحقیقات هر چه بیشتر و اتکا و باور به نیروهای بومی و داخلی به نحو شایسته و مطلوبی قابل حصول خواهیم بود و با نائل شدن به چنین موفقیتی از واردات تجهیزات غربی برای تولید تایر نیز معاف خواهیم شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mohamad
۱۴:۵۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۶
کیفیت لاستیک های ایرانی نسبت به قیمتشون خیلی کم هست لاستیک های کامیونی اش هم که واقعا هیچ کیفیتی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۰ فروردين ۱۳۹۶
به جای شعار حرف کم کنند و عمل کنن.
Iran (Islamic Republic of)
خلیل
۱۱:۲۳ ۱۰ فروردين ۱۳۹۶
چرا فقط باید تعرفه ها رو افزایش داد که قیمت مصرف کننده اضافه بشه؟ چرا موانع تولید و هزینه های تولید رو کم نمی کنید که قیمت تمام شده پایین بیاد و قابلیت صادرات داشته باشید؟ همیشه برای افزایش تولید و اشتغال دم دستی ترین راه که همانا اعمال فشار بر مردم هست رو به فوریت انتخاب می کنید و در پایان هم در همه صنایع به شدت مردود می شید و اشتغال و تولید رو هم به فنا دادید جناب اقتصاد دان!!
اگه توانایی ارائه راهکار رو ندارید لااقل تقلید رو که می تونید؟
ببینید بقیه صادر کنندگان دنیا چه کردند همون کار رو تقلید کنید.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۵۶ ۱۰ فروردين ۱۳۹۶
من تو کار ماشینم لاستیک ایرانی مخصوصا بارز از لاستیک های چینی بهتر هس لاستیک چینی اولش نرمه ولی بعد خشک و ساییده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۰ فروردين ۱۳۹۶
متاسفانه لاستیک های ایرانی بی کیفیت هستند عرضه خرج بدهند تا مردم استقبال کنند
آخرین اخبار