مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از شناسایی یک کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان لردگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ عبدالمحمد نجاتی گفت: با مشاهده موارد مشکوک تلفات طیور بومی طی هفته گذشته در لردگان با نمونه برداری و انجام آزمایشات، یک کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستای خلیل آباد این شهرستان شناسایی شد.

وی افزود: یک هزار قطعه طیور بومی این کانون به شعاع یک کیلومتر معدوم و محل نگهداری آن‌ها ضدعفونی گردید.

نجاتی اضافه کرد: از ۲۰ اسفند ۹۵ تا کنون بیش از ۵۰۰ نمونه جهت انجام آزمایشات لازم ارسال گردید که از این تعداد فقط یک مورد کانون بیماری شناسایی شد.

وی ادامه داد: با اقدامات و واکنش سریع، نمونه گیری، معدوم سازی و جلوگیری از ورود و خروج مرغ زنده در استان شیوع این بیماری با کاهش چشم گیر مواجه بوده است.

نجاتی گفت: انتقال این بیماری از طریق باد، هوا و پرندگان مهاجر صورت گرفته است و بازرسان این اداره کل به صورت آماده باش، انتقال هر گونه طیور از استان همجوار را کنترل می کنند.

وی با تأکید بر عدم مشاهده این بیماری در مرغداری های صنعتی چهارمحال و بختیاری افزود: مردم می توانند بدون وجود هیچ گونه نگرانی، مرغ مصرفی خود را از بازار استان تأمین کنند.

نجاتی از مردم خواست؛ در صورت مشاهده هر گونه تلفات طیور بومی، موضوع را به شبکه دامپزشکی گزارش دهند.

آنفولانزای فوق حاد يک بيماری تنفسی ويروسی مشترک انسان و پرندگان و از مهم ترین بیماری های طیور است که خسارات فراوانی به مرغداری ها و روستاییان وارد می کند. 

سياه شدن و خونريزی تاج و ساق پا، علایم تنفسی حاد، بی حالی شديد، پژمردگی، دور هم جمع شدن گله، کاهش شديد مصرف دانه، افت ناگهانی توليد تخم مرغ روزانه و انتشار ناگهانی در گله از نشانه های ویروس این بیماری می باشد.
 
انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار