در "رو زطبیعت" از چيدن و مصرف قارچ های روئيده در طبيعت و كوه و دشت پرهيز كنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سید علیرضا منیری کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهدای گمنام با بیان اینکه همه قارچ های موجود در طبیعت خوراکی نیستند، گفت: خوردن چند لقمه از قارچ های سمی می تواند کبد، كليه يا حتی مغز را از كار انداخته و حتی موجب مرگ شود.
 
منیری با تاکید بر اینکه بايد از چيدن و مصرف قارچ های رویيده در طبيعت و كوه و دشت خودداری کرد، افزود: نمی توان از روی ظاهر قارچ يا مزه آن، وحشی، خوراكی و یا سمی بودن آن را تشخیص داد و تنها آزمايشگاه می تواند خوراكی بودن آنها را تأييد كند.
 
او علایم زودرس مسمومیت با قارچ را شامل تهوع و استفراغ، اسهال، شكم درد و تعريق عنوان کرد و ادامه داد: گاهی علایم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و يا بی قراری با این نشانه ها همراه می شود.
 
منیری با بیان اینکه ايـن علایم چهار تا 24 ساعت بعد از خوردن قارچ ظاهر می شود، بیان کرد: نشانه های دیررس شامل مسموميت كبدی، كليوی يا آسيب های مغزی است كه ممكن است روزها يا هفته ها بعد ظاهر شود.
 
وی تصریح کرد: پختن، آب پز یا كباب كردن قارچ های وحشی موجود در طبيعت سمی بودن آنها را از بين نمی برد و تنها راه پيشگيري از مسموميت با قارچ، پرهیز از مصرف قـارچ هـای رویيده در طبيعت است، سم قارج پادزهر ندارد و تنها بايد از خورد ن قارچ های وحشي موجود در طبيعـت و غير پرورشی اجتناب كرد.
 
افراد مشكوك به مسموميت با قارچ می توانند در شيراز به بيمارستان حضرت علی اصغر(ع) واقع در انتهاي خیابان سمیه روبروي هتل هما و در شهرستان ها به بيمارستان محل سكونت خود مراجعه كنند.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار