تبیین نقشه راه مذاکرات برکسیت از سوی رییس شورای اروپا

دونالد توسک نقشه راه مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را مشخص کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس 24، دونالد توسک -- رییس شورای اروپا -- اعلام کرد "قبل از آنکه مذاکرات درباره نوع روابط و مشارکت میان انگلیس و اتحادیه اروپا آغاز شود، ابتدا باید روند جدایی میان دو طرف نهایی شود." برنامه دونالد توسک برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باید 29 آوریل (9 اردیبهشت) به تصویب برسد.

بر این اساس، برنامه اصلی مذاکرات برای برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا منتشر شد. در این سند بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اعلام کرده اند جدایی میان دو طرف باید مرحله به مرحله صورت پذیرد. این در حالی است که ترزا می، نخست وزیر انگلیس خواستار آن شده بود که مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا و شرایط همکاری بعدی میان دو طرف به صورت موازی پیگیری شود. اما اعضای اتحادیه اروپا نظر دیگری دارند و این مهم را از زبان رئیس شورای اروپا بیان کرده اند. 

دونالد توسک در این باره گفت: فقط زمانی که پیشرفت های محسوسی در حوزه خروج انگلیس از اتحادیه حاصل شود، می توانیم درباره نوع روابط آینده مذاکره کنیم. 

در ادامه این مطلب آمده است: از جمله خطوط اصلی مذاکرات جدایی مطروحه از سوی اتحادیه اروپا و درج شده در برنامه دونالد توسک می توان به مواردی مانند تعیین تکلیف وضع سه میلیون اروپایی مقیم انگلیس، تعیین تکلیف وضع یک میلیون انگلیسی مقیم کشورهای عضو اتحادیه، و حل و فصل مسایل مرزی جمهوری ایرلند یا ایرلند شمالی، اشاره کرد. در عین حال انگلیس باید به تعهدات مالی اش در قالب اتحادیه اروپا که به مبلغی معادل شصت میلیارد یورو بالغ می شود، عمل کند. موضوع مورد اختلاف دیگر که ترزا می، روز چهارشنبه در زمان فعال سازی ماده پنجاه پیمان لیسبون به آن اشاره کرد، نوع همکاری امنیتی و تجاری میان انگلیس و اتحادیه اروپاست. البته دولت انگلیس تلاش می کند اختلافات را در این مورد کاهش دهد. 

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس، در این باره اعلام کرد: تعهد انگلیس درباره امنیت اروپا انکارناپذیر و بی قید و شرط است و ما از این موضوع به عنوان زمینه ای برای چانه زنی با اروپا استفاده نمی کنیم. 

بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا درباره همه این مسایل در اجلاس 29  آوریل  تبادل نظر می کنند تا نقشه راه جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا نهایی شود. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار