درخواست وزیر خارجه آمریکا برای افزایش هزینه‌های نظامی کشورهای عضو ناتو، واکنش آلمان را برانگیخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، روز جمعه، رکس تیلرسون – وزیر خارجه آمریکا – به همتایان اروپایی خود اطمینان داد واشنگتن به تعهدات خود در قبال ناتو پایبند خواهد بود. وی همچنین از کشورهای اروپایی درخواست کرد هزینه‌های بیشتری را در بخش دفاعی صرف کنند. این درخواست وی واکنش آلمان را برانگیخت.

زیگمار گابریل – وزیر خارجه آلمان – گفت این مسئله برای آلمان "نه قابل اجرا است و نه مطلوب." بر اساس توافقات صورت گرفته در ناتو، آلمان باید 2 درصد از درآمد تولیدات اقتصادی خود را در بخش دفاعی خرج کند.

گابریل در نخستین دیدار وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو گفت: "دو درصد از تولیدات اقتصادی، برابر با 70 میلیارد یورو خواهد بود. من هیچ سیاست‌مدار آلمانی را نمی‌شناسم که معتقد باشد اختصاص این بودجه شدنی و یا مطلوب است."

وی افزود: "آمریکا درخواهد یافت بهتر است مذاکرات درباره چگونگی اختصاص بهینه هزینه‌ها صورت بگیرد تا افزایش این هزینه‌ها." وی همچنین خاطر نشان کرد هزینه‌های لازم برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به منظور ایجاد ثبات در برخی از کشورها نیز باید در این بودجه‌ها لحاظ شود.

دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا -- پیشتر ناتو را "از کار افتاده" خوانده بود و اعلام کرده بود تضمین همکاری امنیتی آمریکا با متحدان اروپایی‌اش، تنها در صورتی خواهد بود که کشورهای اروپایی در بخش دفاعی خود بودجه بیشتری اختصاص دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار