مسعود زارعیان کارگردان فيلم مستند در گفتگو با خبرنگار
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص اهمیت فیلم مستند گفت: با پیشرفت روز افزون سینما، بخشهای مختلف سینما از جمله سینمای مستند رشد پیدا کرده است تا جایی که فیلمهای داستانی وام دار سینمای مستند هستند و سازندگان آنها سعی میکنند نزدیک به فضای مستند شوند. چرا که این فضا برای مخاطبان سینما به علت نزدیکی به واقعیت پر اهمیت است.
وی ادامه داد: مخاطب امروز سینما توجه زیادی به فیلمهای مستند دارد و دیگر میتواند به چرخه مالی مناسبی دست یابد. البته در کشورهای دیگر سرمایه گذاری در این نوع سینما بیشتر اتفاق میافتاد و فیلمهای مستندی را میتوان نام برد که همانند فیلمهای داستانی فروش خوبی داشته است.
کارگردان مستند «علی ممد» در خصوص سرمایه گذاری در فیلمهای مستند افزود: در سینمای ایران، علی رغم وجود جشنوارهها و توجهای که به فیلمهای مستند داده میشود، هنوز هم سینمای مستند غریب است و سرمایه گذاری قابل ملاحظهای در خصوص فیلمهای مستند انجام نمیشود. چرا که ما تهیه فیلم مستند را فرآیندی آسان میپنداریم.
وی افزود: البته سرمایه گذاریهایی در مورد ساخت فیلم مستند انجام میشود اما بیشتر سرمایه گذاریها به صورت خرد انجام میشود و باید توجه داشت که اگر سرمایه گذاری به صورت خرد انجام میشود، به طبع فیلم کوچکی ساخته شده و تاثیر گذاری و جریان سازی مطلوبی را نخواهد داشت. بنابراین مستند ساز معمولا به صورت مستقل فیلم خود را میسازد و پس از تولید فیلم خود به دنبال بازگشت سرمایه خودشان هستند.
زارعیان در خصوص پویش نمایش فیلم مستند رایگان نیست تأکید کرد: با تمام این تفاسیر، بسیاری از فیلمهای مستند بعد از حضور در جشنوارهها به صورت رایگان در نهادهای مختلف ، مجامع خصوصی و ... اکران میشوند و حق مستند ساز داده نمیشود. بنابراین پویشی به نام نمایش فیلم «مستند رایگان نیست» راه افتاد تا دوستانی که تمایل به دیده شدن و بازگشت سرمایه مستند های خودشان هستند، در کنار هم جمع شوند.
وی ادامه داد: در این زمینه نهاد های مسئول وارد عمل شدند و تصمیم گیریهایی نیز انجام دادهاند. همچنین مستند سازها به اکران با هزینه، حساس شدند و این ماجرا در قرارداد های خود لحاظ کردند. خبرهای خوبی نیز در خصوص مشخص شدن روند اکرانهای دانشجویی به گوش میرسد.
این کارگردان سینما در خصوص فروش فیلمهای مستند در سایتهای اینترنتی اظهار داشت: در یکی از سایتهای مجاز، چرخه مالی سینمای مستند در حال شکل گرفتن است. این فضای اینترنتی با تهیه کنندگان مستند ها قرارداد بسته و فیلمهای مستند را برای فروش در سایت قرار میدهد. اما چون مستند هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده است، ما مجبور هستیم با هزینه کمتر راضی شویم. مهم این است که مخاطبان بدانند برای دیدن فیلم مستند نیز باید هزینه پرداخت کرد.
زارعیان در خصوص همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با این سایت مجازی افزود: برخی از فیلمهای موجود در این سایت به تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده است. بنابراین مرکز گسترش یکی از تصمیم گیرندگان هزینه فروش فیلمهای مستند است کما اینکه این مرکز ظاهرا بپشتیبان این سایت است.
وی ادامه داد: مرکز گسترش برای فیلم هایی که فرصت دیده شدن آنها تمام شده است، هزینه فروش کمتری قائل شده است.اما برخی از کارگردانان تصور میکنند که فیلم شان هنوز حضور جدی خودش را نداشته و میتوان آن فیلم را در یک قالب دیگر با هزینه متفاوت به فروش برسد که این کاملا سلیقهای است.
در پایان مسعود زارعیان کارگردان فيلم مستند تأکید کرد: ما همچنان باید برای فروش فیلم مستند تلاش کنیم که کم کم این زمینه تبدیل به یک فرهنگ شود البته باید توجه کرد که این فرهنگ سازی زمان بر خواهد بود.