تبریز؛

ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی با اشاره به بحران خشکسالی و کمبود آب در کشور، بر لزوم اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ خلیل ساعی در جلسه هماهنگی برای اصلاح الگوی آب در مزارع شهرستان عجب شیر گفت: مصرف آب در بخش کشاورزی ایران 90 درصد است، در حالی‌که متوسط جهانی مصرف آب در بخش کشاورزی حدود 70 درصد است.
ساعی افزود: ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی استفاده می‌‌شود که ۸۰ درصد این آب هدر می‌رود، با این حال شاخص‌ترین برنامه جلوگیری از هدررفت آب، اجرای آبیاری تحت فشار است که از 1.2 میلیون هکتار فراتر نرفته است.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی از اصلاح الگوی آب در مزارع شهرستان عجب شیر به عنوان پایلوت کشوری با مشارکت کشور استرالیا در آینده نزدیک خبر داد . 
وی همچنین گفت :در اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه، در سال زراعی جاری 370 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده در پشت سدهای استان آذربایجان شرقی وغربی به سمت حوضچه دریاچه ارومیه رهاسازی شد.
وی سهم استان آذربایجان شرقی را از این رقم 30میلیون مترمکعب بیان کرد وافزود: سهم شهرستان عجب شیر از سد قلعه چای 15میلیون متر مکعب آب است که به دریاچه ارومیه رهاسازی خواهد شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجانشرقی ازکاهش دوسانتیمتری ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته خبرداد و افزود: علت کاهش آب دریاچه ارومیه را ذوب نشدن برف ها در ارتفاعات و طغیان نکردن آب زرینه رود و کاهش بارش های فصلی است.
وی گفت : بر اساس اطلاعات اعلام شده ازحدود 9 سال قبل تاکنون به طورمتوسط سالانه یک میلیاردمترمکعب آب و 220 کیلومترمربع ازسطح دریاچه کم شده که برای جبران این وضع لازم است سالانه 40 درصد درمصرف آب کشاورزی حوضه آبریزاین دریاچه صرفه جویی شود .
انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.