دو تن از اقتصاددانان کشورمان با حضور در برنامه مناظره شبکه اول سیما به تحلیل و ارزیابی کارنامه اقتصادی دولت یازدهم پرداختند.

به گزارش  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، حسین صمصامی و مهدی پازکی دو تن از اقتصاددانان و اساتید دانشگاه کشورمان با حضور در برنامه امشب مناظره شبکه اول سیما به سوال این برنامه مبنی بر « عوامل رشد اقتصادی اخیر ایران و اینکه این رشد چقدر مهم است؟» پاسخ دادند.

شاهد یک تناقض در گفتار و رفتار دولت در سیاست های اقتصادی هستیم

در ابتدای این بحث صمصامی با بیان اینکه در مجموعه اقدامات دولت در ارتباط با سیاست هایی که اتخاذ کرده، شاهد یک تناقض در گفتار و رفتار دولت در زمینه سیاست های اقتصادی هستیم، گفت: برای اولین بار در تیرماه سال ۹۳ یک بسته سیاست های اقتصادی تحت عنوان سیاست های اقتصادی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود طی سال های ۹۳ و ۹۴ مطرح شد اما شاهد هستیم که در شهریور ماه ۹۴، چهار وزیر اقتصادی دولت طی نامه ای به رئیس جمهور عنوان می کنند که وضعیت اقتصادی کشور در حال تبدیل شدن به بحران است و اگر به داد آن نرسیم وضعیت اقتصادی کشور بدتر از این خواهد شد.

وی با طرح این سوال که چطور می شود دولت در سال ۹۳ بسته خروج غیر تورمی از رکود را مطرح می کند و در سال بعد وزرای اقتصادی آن چنین نامه ای به او می زنند، اظهار داشت: دولت نتوانسته است سیاست های اقتصادی را به عنوان یک تدبیر اقتصادی در عمل اجرا کند.

پازکی نیز با بیان اینکه باید متوجه باشیم که دولت یازدهم در چه شرایطی، اقتصاد کشور را تحویل گرفته است، عنوان کرد: اگر جناب آقای روحانی یک دوره دیگر رئیس‌جمهور شود و ما به لحاظ شاخص های کلان اقتصادی به آخر دولت اصلاحات برگردیم باید مجسمه شیخ حسن روحانی را در میدان پاستور بنا کرد.

وی با بیان اینکه برای مظلومیت این دولت دلم می سوزد ، ادامه داد: از این نگران هستم که مجددا پوپولیسم در ایران به قدرت برسد  چراکه پوپولیسم ربع قرن کشور من را به عقب برده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اقتصاد ایران قبل از روی کار آمدن دولت آقای روحانی، اقتصاد بسته ای بود که نمی شد کاری در آن کرد، یادآور شد: بر اساس سند چشم انداز توسعه که مورد تایید رهبری است باید شاگرد اول منطقه می شدیم اما تا اوایل این دولت نه تنها اختلاف ما با کشورهای منطقه کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است.
 
دولت اشراف لازم بر اقتصاد را ندارد


صمصامی نیز در پاسخ به اظهارات پازکی با بیان اینکه بحث های کلی ما را به نتیجه نمی رساند بلکه باید مشخص کنیم برنامه ها و مجموعه سیاست های اقتصادی دولت چه بوده و نتجه آن چه شده است، اظهار داشت: نرخ بیکاری در سال ۹۳ در حدود۱۰/۶ درصد بوده که این رقم هم اکنون به ۱۱ درصد رسیده است، این دست اتفاقات نشان می دهد که نتیجه سیاست های اقتصادی دولت چه بوده و نشان می دهد که دولت اشراف لازم بر اقتصاد را ندارد و نمی داند در فضای اقتصادی کشور می خواهد چه سیاست ها و اقداماتی را اجرا کند.

وی با بیان اینکه دولت قبل یک جور پوپولیسم را مطرح کرد و دولت جدید هم همان ریل را اتخاذ کرده است، افزود: به طور مثال رئیس‌جمهور در ابتدای دولتش قول داد در ۱۰۰ روز اقتصاد کشور را درست کند؛ همین که او عنوان می کند در سد روز اقتصاد را درست می کند حکایت از آن دارد که نمی داند در اقتصاد چه اتفاقی می افتد.

پازکی نیز با یادآوری اینکه از برنامه اول تا چهارم توسعه رشد اقتصادی ما مثبت بوده و تنها برنامه ای که نرخ رشد ما در آن منفی بوده است برنامه پنجم توسعه بوده که در دوره دولت احمدی نژاد بوده است گفت: از قرارداد دارسی تا پایان سلطنت رضا شاه پانصد میلیون دلار نفت فروختیم ، از شهریور ۱۳۲۰ تا انقلاب اسلامی ۱۳۶/۵ میلیارد نفت فروختیم اما از سال ۱۳۵۷ تا مرداد ماه ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد دلار نفت فروختیم که بالای ۶۰۰ میلیارد آن در دولت آقای احمدی نژاد بوده است اما ماحصل آن نرخ رشد ونرخ سرمایه گذاری منفی و تورم فزاینده بوده است.
 
قسمتی از آمار رشد اقتصادی که بانک مرکزی اعلام می کند بازی یا آمار است

صمصامی نیز در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به نرخ رشد اقتصادی که بانک مرکزی اعلام کرده است، گفت: قسمتی از این آمار بازی با محاسبات ( تغییر سال پایه) است.

وی در ادامه با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این رشد نیز مدیون بخش نفت است، گفت: در ۹ ماهه سال ۹۵، ۶۵ درصد از رشد اقتصادی مربوط به رشد نفت بوده است و بانک مرکزی نیز حتی با بازی با محاسبات نتوانسته آن را پنهان کند.

پازکی نیز در پاسخ به اظهارات صمصامی اظهار داشت: بانک مرکزی بیش از ۵۰ سال است که آمار می دهد و آمارهای آن نیز مورد تایید سازمان های بین المللی مثل بانک جهانی است.

وی با طرح این سوال که درست است بخش قابل توجهی از رشد اقتصادی مربوط به بخش نفت است اما اینکه در رشد بخش نفت چه کرده ایم گفت: در جزیره مجنون میدان مشترک نفتی با عراق داشتیم که علی رغم اشغال یک سوم از خاک این کشور، این کشور روزانه ۲۸۰ هزار بشکه از این میدان برداشت می کرد و ما ۱۴۰ هزار بشکه اما اخیرا برداشت ما از این میدان مشترک به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

این استاد دانشگاه افزود: همچنین آقای زنگه و همکارانشان در اوپک و اینکه بتوانیم سهمیه عربستان سعودی را ۵۰۰ هزار بشکه کاهش دهیم فوق العاده بود.

استقلال مان را با برجام زیر سوال بردیم


صمصامی نیز با بیان اینکه یکی از اهدافی که در سیاست های اقتصادی مقاومتی ذکر شدن کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است، گفت: استقلال خود را با برجام زیر سوال بردیم، گفتیم آن چه که شما در بحث هسته ای می گویید را اجرا می کنیم تا بتوانیم ۴ بشکه بیشتر نفت بفروشیم؛ اگر چنین سیاستی داریم چرا اقتصاد بدون نفت و اقتصاد مقاومتی را مطرح می کنیم .

وی افزود: دولت تدبیر و امید نام زیبایی دارد اما در عرصه اقتصادی تدبیر درستی ندارد و یک سیاست اقتصادی از آن سراغ نداریم که دقیقا اجرا شده باشد. 
 
حسین صمصامی در ادامه این مناظره با اشاره به اینکه، ما تمام تعهداتی را که در برجام داشتیم انجام دادیم اما طرف مقابل چه کار کرد؟  گفت: در بحث اقتصاد هر سیاستی که بخواهد اتخاذ شود منافع و هزینه هایی دارد.

دولت در بحث سیاست خارجی تمام تخم مرغ هایش را در سبد سیاست خارجی گذاشت


وی با اشاره به اینکه، دولت در بحث سیاست خارجی تمام تخم مرغ هایش را در سبد سیاست خارجی گذاشت، افزود: این دولت همه هم و غم خود را در ارتباط با خارج گذاشته است لذا، ارتباط با خارج باید باشد اما از راحش و این راه بدترین راه در عرصه اقتصاد بوده است.

رشد درون زا باید در اقتصاد ایجاد شود


این استاد دانشگاه با بیان اینکه، این همه پول به خارجی ها دادیم و در مقابل چیزی عایدمان نشد اظهار داشت: اقتصاد باید از درون مقاوم شود و رشد درون زا باید در اقتصاد ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه، سیاست دولت باید بر مبنای مقاوم سازی اقتصاد از درون باشد نه از نفت عنوان کرد:  ما منکر ارتباط با خارج نیستیم.

 این اقتصاددان با بیان اینکه، باید بتوانیم رشد درون زا در اقتصاد داشته باشیم اما  این رشد مدیون نفت است ادامه داد: رشد بخش نفت65 درصد است، کشورهای دیگر از این طریق روزنه های نفوذ در اقتصاد ما را بهتر  شناسایی می کنند و فردا به راحتی می توانند تحریم های دیگر داشته باشند.

وی  با اشاره به اینکه، اگر اقتصاد را از درون مقاوم می شود هواپیما وارد می کردیم و به راحتی نفت می فروختیم گفت: چرا آنها نفت را تحریم کردند چون می گفتند اقتصاد آنها نفتی است و اگر تحریم کنیم از پا می افتیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه، در دوران تحریم راههای غیر از تحریم را دور می زدیم افزود: مشکل ما از طریق تدابیر دیگر حل می شود.


اگر می خواستیم کره جنوبی شویم انقلاب نمی کردیم


وی با اشاره به اینکه، اگر دولت از پتانسیل داخلی استفاده می کرد شاهد حجم عظیم واردات، رکود و بیکاری نبودیم اظهار داشت: کره جنوبی را نباید با ایران مقایسه کرد زیرا آنها ساختار حکومتی خاص خود را دارند، اگر می خواستیم کره جنوبی شویم اصلا انقلاب نمی کردیم.


مهدی پازکي در ادامه این مناظره با اشاره به اینکه، برجام تبعات بسیار زیبایی خواهد داشت افزود:  تندرو ها در ایران به هیچ وجه مصدق را قبول نداشتند.

وی با بیان اینکه، جهان اینگونه نیست که به صورت غیرعقلانی اداره شود گفت: هر کشوری به دنبال منافع ملی خود است لذا خط قرمز ما منافع ملی ملت ایران است.

آینده اقتصاد ایران را خیلی زیبا می بینم


این اقتصاددان با اشاره به اینکه،ما باید با روشهای کارشناسی در مقابل علم سر تعظیم فرود آوریم اظهار داشت: آینده اقتصاد ایران را خیلی زیبا می بینم البته این آینده مربوط به10-12 سال آینده است.

کسر شأن است که برای شرکت در کنفرانس بین المللی پول را مانند دوران قلقلک میرزا در جیب شلوار بگذاریم



پازکي با بیان اینکه، قطعا سهم بیشتری در تولید ناخالص ملی خواهیم داشت ادامه داد: کسر شأن است که برای شرکت در یک کنفرانس بین المللی پول را مانند دوران قلقلک میرزا در جیب شلوار بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه، با طرز تفکر بسته با جهان قطعا دچار مشکل خواهیم شد افزود:  اقتصاد ایران دو مزیت انرژی ارزان و نیروی کار تحصیلکرده دارد.

پازکي با بیان اینکه، رشد سرمایه گذاری  منوط به افزایش سرمایه گذاری در ایران است خاطرنشان کرد:  در دولت یازدهم رشد واردات7 درصد و صادرات45 درصد است.

وی با اشاره به اینکه، براساس مبنای علم اقتصاد باید به دنبال منافع ملی بود و با جهان منطقی برخورد کرد زیرا برد با ما است گفت: در صنعت نفت30 سال از دنیا عقب هستیم.

تحریم برای عده ای ثروت نجومی آورد


این استاد دانشگاه با بیان اینکه، تحریم برای عده ای ثروت نجومی آورد افزود: ایرانیان سالانه بین 4/5 تا 5 میلیارد دلار پول بلیط  به امارات، قطر ایر و ترکیش ایر می‌ دهند.

وی با اشاره به اینکه، در بازی های جام جهانی1976 آرژانتین، عرب ها به تهران می آمدند تا در بازی های جام جهانی حضور یابند اما اکنون اینگونه نیست افزود: فرودگاه قطر و امارات اکنون هاب منطقه شده است لذا جهان اینگونه نیست که غیر عقلانی اداره شود.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه، تولید ناخالص ملی کره شمالی50 میلیارد دلار است گفت: در این کشور حکومت بسته است و مردم علف می خورند اما بمب اتم دارند و اما تولید ناخالص ملی کره جنوبی هزار و بیست میلیارد دلار است و  ده ها شرکت بین المللی دارد که حتی یکی از آنها را ما در ایران نداریم، امروز سامسونگ جهان را گرفته است و در ایران یک شرکت در حد هیوندا و کیا موتور وجود ندارد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار