دهیار گیسکان نقش مردان و زنان گیسکانی و لرده ای علیه متجاوزان انگلیسی و بریتانیایی را در تاریخ ایران اسلامی ماندگار دانست.

گیسکان، هویت و سند مقاومت و استعمارستیزی
به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، امان الله عنایتی روز شنبه در آیین بزرگداشت روز گیسکان با بیان اینکه از ویژگی های بارز و ماندگار مردم این منطقه مبارزه و مقاومت بی بدیل مردان و زنان گیسکانی بویژه زنان لرده با استعمارگران انگلیسی و نیروهای بریتانیایی است، اظهار داشت: مردم و زنان و مردان گیسکانی با مقاومت جانانانه در مقابل حمله استعمارگران و متجاوزان انگلیسی در جنگ جهانی دوم به منطقه گیسکان و کوههای لرده باعث عقب نشینی و شکست دشمنان شدند.

وی با اشاره به جان فشانی مردم این دیار در مقایل انگلیسی ها و نثار 18 شهید در دوران هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: مردم این دیار همچون گذشته آماده مبارزه با هرگونه تجاوز استعمارگران به سرزمین ایران اسلامی هستند.

عنایتی همچنین حفظ سنت های دیرینه، صنایع دستی گلیم بافی و گبه بافی و برگزاری آیین سنتی و بومی جشن عروسی و پایبندی مردم به زندگی بومی از دیگر ویژگیهای مردم این منطقه عنوان کرد.

منطقه گیسکان در بخش ارم شهرستان دشتستان در فاصله 150 کیلومتری شرق بوشهر واقع است و شامل روستاهای لرده، جمغازی، ناخا، باغ تاج و انارستان است.
 
انتهای پیام/ ث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.