آیین دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان و وزیر فرهنگ اسلواکی (مارک مدریک) به منظور امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو کشور برگزار شد.

همواره در جلسات بر تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی تاکید می‌کنیم
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان و وزیر فرهنگ اسلواکی (مارک مدریک) به منظور امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو کشور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، صالحی امیری وزیر ارشاد پس از تشکر از وزیر فرهنگ اسلواکی و هیئت همراه  اظهار داشت: امیدوارم این دیدار مقدمه‌ای برای تعمیق روابط فرهنگی دو کشور باشد . ما در دور اول توافقاتی داشتیم  و در حوزه های مختلف مذاکره کردیم.

وی افزود: قرار شد برنامه‌های عملیاتی را در سال های 2017 و 2018 تدوین کنیم. تعاملات امروز ما در حوزه فرهنگی،  شامل حضور فعال دو کشور در نمایشگاه های بین المللی کتاب، همکاری در حوزه سینما، هنر و دیپلماسی فرهنگی بود. آنچه در این جلسات مشترک تاکید داشتیم، توجه و تمرکز بر تاریخ و تمدن و فرهنگ ایران بود.  این سرزمین دارای ریشه عمیق تمدنی، تاریخی، فرهنگی با اسطوره‌ها و میراث ارزشمند در عرصه‌های ملی و بین‌المللی است .
 
در ادامه مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلواکی گفت: زبان عنصر بسیار مهم از فرهنگ است. در حال حاضر روابط سیاسی و فرهنگی بین دو کشور در حال توسعه است و سیاست خارجی کشور ما بر این اساس است که سیاست جهان 4 وجه دارد. بر این باور هستیم که باید نه فقط با کشورهای غربی، بلکه با کشورهای شرقی هم روابط خوبی داشته باشیم. فاصله جغرافیایی بین دو کشور ایرا و اسلواکی بسیار زیاد است اما فرهنگ عامل مهمی است که این فاصله را کم می‌کند. این تفاهم نامه که امروز امضا شد، زمینه مهمی برای گسترش روابط دو کشور است.  
 
در جلسه امروز پیشنهادهای زیاد و مهمی برای همکاری‌های آینده دریافت کردم. در اسلواکی چند حوزه فرهنگی وجود دارد که ایران در این زمینه‌ها معرفی شده. یکی از این حوزه‌ها سینما است اما ما خیلی علاقه داریم در زمینه‌های دیگر به خصوص هنرهای معاصر با فرهنگ ایرانی آشنا شویم و خیلی خوشحال می‌شویم که هفته فرهنگ ایرانی در اسلواکی و همچنین هفته فرهنگ اسلواکی در تهران برگزار شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص مفاد این تفاهم‌نامه گفت: آقای حیدریان رئیس سازمان سینمایی و دکتر ایوبی توضیحات لازم را به طرف اسلواکی در معرفی ظرفیت‌های سینما ارائه دادند. ما در حوزه سینمایی در منطقه تراز اول و در دنیا در جایگاه قابل قبولی هستیم. یکی از این پیشنهادها حضور اسلواکی در جشنواره بین المللی فیلم فجر است، همچنین همکاری مشترک برای تبادل آموزش و شناخت و ترجمه و دوبله فیلم‌ها برای نمایش در کشورهای دیگر در دستور کار قرار گرفت.  
 
وی در خصوص حوزه هنرهای معاصر ابراز داشت: حوزه معاصر جمهوری اسلامی ایران یکی از سرآمدهای جهان است که در جهان رتبه نهم را دارد. ارزش اقتصادی تابلوهای نقاشی ما قریب به 3 میلیون دلار است. در این حوزه و در سطح کشور مجموعه گالری‌ها و آثار ارزشمند داخلی و خارجی داریم که با کشورهای دیگر در حال تبادل هستیم. آثار فرانسیس بیکن و پیکاسو از آن جمله است.
 
صالحی امیری در خصوص تفاهم‌نامه همکاری در حوزه کتاب گفت: کتاب ریشه هویت فرهنگی سرزمین ما است. در حوزه کتاب حدود یک میلیون جنس آثار خطی کشور در ایران و سایر نقاط جهان وجود دارد که این نشان می دهد ما ریشه‌های فرهنگی خارج از مرزهای جغرافیایی داریم. همچنین برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در سراسر کشور نشانی از اهمیت این قضیه است. ما برنامه جامعی برای توسعه کتابخوانی در کشور داریم که امروز این ظرفیت‌ها تشکیل شد.
 
وزیر فرهنگ اسلواکی در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص تفاهم نامه از طرف اسلواکی توضیح داد: این تفاهم نامه چارچوب کلی برای همکاری مشترک ایجاد می‌کند. اینکه چه اتفاقاتی بیفتد بستگی به این دارد که چه بودجه‌ای برای آن بتوانیم اختصاص بدهیم و موسسات فرهنگی چه پروژه‌هایی پیشنهاد می‌دهند.
 
وی اضافه کرد: در اسلواکی جشنواره کتاب کودک داریم که در همه جهان معروف است. نزدیک به 50 سال است که نویسنده‌های ایرانی در آن شرکت می‌کنند. همچنین علاقه داریم در جشنواره کتاب تهران مشارکت کنیم و دوست داریم تصویرگری کتاب‌های کودک را ارائه دهیم. امیدواریم که این تفاهم نامه باعث همکاری فرهنگی شود که تا به حال خیلی گسترده نبوده است.
 
انتهای پیام/ 
 
 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.